Skriva direkt på kartan i iPad?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Thord, 1 December 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Jag satt idag och tittade på ett klipp och blev lite nyfiken på tekniken de hade med sig för flygningen och om jag fattar det hela rätt så använder de sig utav en iPad för att ha kartorna. Det jag undrar över om han klottrar direkt på kartan/iPaden eller om det är något han har lagt till efteråt på videon?

     
    Senast redigerad av en moderator: 14 December 2016
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    I Jeppesen flightdeck så kan man rita på IFR-platen med fingret. Väldigt bra om man tex vill stryka under viktiga siffror eller flygvägar. Det ser ut som de använder ForeFlight vilket är vanlig på andra sidan pölen så jag gissar att de använder motsvarande funktionalitet.
     
  3. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Så den tekniken är inget som används i skydemon eller någon annan mjukvara som används här i Sverige?
     
    • Ogillar Ogillar x 1
  4. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    SkyDemon är inget IFR verktyg. Men du kan klottra även där. Tryck på klotet upp till vänster när du är i flygläge och sedan Scratchpad. Jag föredrar dock vanligt papper.
     
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jeppesen FD använder många här inkl undertecknad :)
     
  6. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Jag är ute efter klottertekniken för att användas i en app som gjort för mitt jobb så det har ingenting med flygning att göra utan det är det att jag bra fått höra att det inte går att göra som de gör i Youtubelänken ovan så nu letar jag bevis för att det går. Någon som vet om det finns någon Youtube video där man tydligt kan se hur detta används? Jag är lite på krigsstigen nu ;)
     
  7. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Du kan ta en skärmdump på appen och sedan klottra i paint på din dator.
     
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Kolla här tex:
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Nja, då når inte jag fram med det jag vill ha sagt till min "chef".
     
Laddar...

Dela sidan