Om EU & viktgränser UL

Diskussion i 'Allt om ultralätt' startad av hans_p, 5 December 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Norska Flynytt - alltid en god källa till nyheter gällande det mesta - har igen gjort en fin sammanfattning av vad som är på G inom EU/EASA. Den här gången gäller det vad som sker i arbetet med att höja gränserna för flygplan som "omfattas" av Annex I. Bilaga 2-flygplan kommer framöver att kallas för Bilaga 1-flygplan så det är bara att vänja sig...

    Som det ser ut just nu tror jag att vi kan räkna med 500 kg MTOM i grundutförande för UL. Stallfarten fortsatt 35 kts. Men sista ordet är inte sagt och det kan gå åt vilket håll som helst - antingen får vi igenom 600 kg och 45 kts stallfart, eller så händer ingenting och UL får nöja sig med 450 kg.

    http://www.flynytt.no/artikler/mikroflygerne-rykker-naermere-en-vektokning/365757
     
    • Gillar Gillar x 2
  2. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Tänk om man kunde slå till med något kreativt. ZFW=450 kg. Det skulle inte anses som en alltför dramatisk ändring, men ändå öka flygsäkerheten ordentligt. Sen får man fylla upp med soppa till den strukturellt godkända MTOM, men fortfarande med krav på 35 kts.
     
  3. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Europe Air Sports senaste nyhetsbrev tar en djupdykning i frågan "hur går det med ökad maxvikt". Jag tror fortfarande att det kommer att bli en ökning till 500 kg med bibehållen stallfart 35 kts, men turerna är många och väääldigt vindlande och målet är fortfarande 600 kg/45 kts. Man kan sammanfatta det såhär - piloter och deras organisationer tar fram ett förslag som fungerar för dem som vet hur det ska fungera. Sen ger man förslaget till politiker och tjänstemän och ser det smulas sönder... ;-)

    http://www.europe-air-sports.org/fileadmin/user_upload/newsletter/EAS_NL__April_2017.pdf
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. UL-Anders

    UL-Anders Ny medlem

  5. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Jo, så kan man väl uttrycka det. Förutsatt att inte texten hamnar i limbo under den juridiska granskningen, det är väl det som har hänt Part-M "Light".
    Sen finns det andra saker man ska beakta. Förslaget innebär ju att man har möjlighet att nationellt välja vad som ska regleras. TS kan välja att inte vilja ändra på någonting, eller upp till 500 kg (som Frankrike tydligen tänker göra) eller vad man anser är lämpligt. Att opt-outen möjliggör upp till 600 kg/45 kts betyder ingalunda att det direkt blir så i Sverige. Men vi vill ju att det ska ske en ändring, då ska TSFS remissas och ändras vilket lär ta ett tag.

    Sen innebär det inte heller någon skillnad för befintliga flygplan. Ingen kommer att få flyga tyngre än vad tillverkaren stipulerar. En ökad maxvikt på ett befintligt flygplan kommer troligen att innebära en förnyad utprovning av tillverkaren, som sen måste föras över till nationellt typintyg. Den processen skojar man inte bort. Och hade jag varit tillverkare hade jag inte varit särskilt intresserad av att ge gamla kunder gratis något som jag kan sälja till dem, dvs kanske inte så många kommer att arbeta med befintliga modeller.

    Överlag är det mycket positivt, vi har nog aldrig varit så nära att få till en ändring som nu.

    Intressant är, att om man tittar på Annex I, så har gyroplan fått en ökad maxvikt till 600 kg. Helt obegripligt hur det har gått till, likadant var det i förra omgången av BR-förhandlingarna, plötsligt var det 560 kg på gyroplan och ingen kunde begripa hur det gått till. I flera års tid har flera olika personer och förbund bokstavligen jobbat så att svetten lackat för att få en ökning av vikterna på Annex II/UL, och det blev nästan pannkaka av alltihop - men gyroplan bara seglar igenom och får 600 kg. Snurrigt. :confused:
     
  6. Mikael

    Mikael Medlem

    Det där med gyroplan är intressant!

    Det finns alltså vägar där saker kan ändras snabbt och smidigt, men ingen begriper hur det går till.
    Det vore en intressant väg att leta efter.
     
    • Gillar Gillar x 1

Dela sidan