Väderfront och luftmassa

Diskussion i '050 Meteorologi' startad av Thord, 2 Februari 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 9 medlemmar.
  1. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Jo, jag rör nog till det och jag har väl inte lyckats knyta ihop teorin med vädret utanför fönstret.
     
  2. Fredan

    Fredan Medlem

    Det här skulle jag klassa som "kallmasseväder". Klar luft, riktigt bra sikt men man får kryssa mellan CB:n

    Skärmavbild 2017-03-17 kl. 08.57.jpeg
    Skärmavbild 2017-03-17 kl. 09.07.jpeg

    Flygbart varmmasseväder är i sin tur typiskt disigt, halvrisig sikt och horizontell tunn molnbildning.

    Skärmavbild 2017-03-17 kl. 08.56.jpeg
    Skärmavbild 2017-03-17 kl. 09.01.jpeg
    Den sista bilden är extrem. Det var rätt ok sikt på marken men rätt disigt och luften dallrade lite. Men på 500 fot blev det ruggigt disigt för att på 3000ft vara helt IMC.
     
    • Gillar Gillar x 3
  3. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Åh tack åh tack och tack. Äntligen bra bilder som beskriver väder och ersätter tusen ord. Nu får jag rätta till min felaktiga bild jag har haft i huvudet. T ex första bilden har jag aldrig förknippat med kallmassa utan lite mer om en lagom varm sommardag. :confused: (y)
     
  4. Karl-David

    Karl-David Ny medlem

    Thord, du är i gott sällskap! Jag grejade 2.0 på högskoleprovet två gånger med fem års mellanrum i min ungdom, klarade en lång universitetsutbildning och lyckades förra året att skriva alla PEXO-proven rätt på första försöket. Eller rättare sagt, alla UTOM Meteorologin. Den bommade jag TVÅ gånger! Jag har aldrig varit så nervös inför en tenta i hela min akademiska karriär, som inför det tredje försöket. (Som väl var gick det bra :) )

    Om du inte redan känner till www.pplteori.se, så vill jag slå ett slag för den sajten - som drivs av flygskolchefen Christer i Kalmar. Jag började med appen som du, men gick helt över till Christers version efter att jag testat den. Det är som PEXO, fast med återkoppling och statistik. I mitt tycke - bättre än appen.

     
    • Gillar Gillar x 2
  5. Hej på er! Lite sen till diskussionen men kul att se att våra frågor i PPL-Appen diskuteras flitigt. Det är jag som skrivit frågan som det diskuteras om här och jag är glad att Leon (vår tillika TV4-meteorolog och pilot) kunde bidra med lite expertis från fältet. Som Larcho skriver så har vi ju valt att anpassa oss efter hur Transportstyrelsen skriver sina frågor i måldokumentet (varmmassa och kallmassa förekommer som begrepp) men vi vill ändå försöka vara så praktiska som möjligt. Är det risk för missförstånd så tar vi helst av allt den "fighten" med TS än med er elever ;).

    Om vi i framtiden kan förbättra kvalité och innehåll i appen så skriv gärna några rader till mig personligen eller använd som alltid den inbyggda feedbackfunktionen i appen. Det ska vara slut med opraktiskt och tolkningsbaserad PPL-teori. Det är hela ambitionen.

    Mvh
    Martin Trankell
    PPL-Appen/Flygteoriförlaget
     
    • Gillar Gillar x 3
  6. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Det svåraste är när man bara läser teorin att det är väldigt svårt att göra sig en bild av hur verkligheten kan se ut. Jag tror säkert att jag kommer att få en del aha upplevelser många år efter färdig teori. Just väder är ju aldrig lika och det kan dröja länge innan jag råkar stöta på ett visst sorts väder. En diskussion och andras erfarenhet är en bra mix och forum gör att man når långt ut med diskussionen och många kan delta.
     

Dela sidan