Headset i klubbmiljö

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av BosseB, 20 Juni 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Vi har i vår klubb problem med gamla headset som ideligen går sönder är söker nu tips på både lämpliga headset och hur man ska hantera dem för att de dels ska hålla och dels inte få fötter.

    Vad vi tänker oss är att det ska finnas dedicerade headset till varje flygplansindivid. Alltså upp till 4 st per flygplan, och att dessa förvaras tydligt märkta på "egen krok" i klubbstugan. Möjligen i låst skåp.

    Frågan är då vilken modell av headset vi ska välja? Det ska vara robust, prisvärt och behöver definitivt inte ha ANR. De piloter som vill ha ANR får köpa sitt eget headset.

    Så frågan är vad man ska köpa? Och hur hanterar ni headset-problematiken i era klubbar?
     
  2. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Klubben jag är med i har haft gamla Peltor. Jag antar (hoppas?) att de var billiga en gång i tiden, för bra är de verkligen inte. Vi har liksom ni hållit "fullt komplement" så att säga. Nyligen har det inskaffats nya till pilotplatsen för våra 2 standardkärror och då har man valt någon David Clark-modell (inte säker på vilken). Vår UL-kärra har även den 2 av vad som ser ut att vara samma modell. De gör ett gott intryck spontant, men jag har inte testat själv "på riktigt" då jag har ett eget headset med ANR.

    Vi förvarar våra headset i flygplanen (låst hangar + låst flygplan). Vi har mig veteligen inte haft problem med att de fått fötter. Ibland har de inte varit ikopplade utan hittats i t.ex. bagageutrymmet på ett flygplan, så det kan väl vara någon som är lite lat (eller glömsk) och inte kopplar in dem efter sig, men fötter verkar de än så länge inte ha fått.
     
  3. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Vi har i vår klubb haft exakt samma erfarenheter med åldrande Peltor som är svåra att få reparerade.
    Nu senast har vi satsat på några stycken av den gamla klassikern David Clark H10-13. Funkar såvitt jag vet bra hittills men dom är ju nya...
    Vi försöker uppmuntra medlemmarna att skaffa egna headset men man kan ju inte begära att alla ska ha fyra headset på lager om man vill ta med kompisar på flygningen. Då krävs klubbheadset. Min personliga tro är att det är just pax som ofta knäcker kontakterna när dom snabbt vill ut ur planet efter flygning.

    Hur gör större klubbar? Tar man betalt för uthyrning av headset? Hur förvaras dom? (Samma fråga med flytvästar, hyrsystem?).
     
  4. control

    control Välkänd medlem

    Min erfarenhet från flera klubbar är att det är in och urtagandet i planet som orsakar de flesta skador samt icke-pilot passagerare som "reser" sig ur sätet med dem fortfarande inkopplade.

    Jag har inte sett något större skillnad mellan märken. Så min rek, lämna dem i planen, ha helst lådor och inte krokar för upphängning, förutom kabelbrott pga. felaktig urkoppling så är det alla fina rundvirningar av sladden på headseten som orsakar kabelbrotten. Påminn piloter om att instruera pax att dra i kontakten och inte sladden, och rakt ut när de ska kopplas ut.

    Förutom kabelbrott så ör det dessa vindsockor som hela tiden går sönder eller försvinner, de är löjligt dyra, hitta lämpligt material och skapa egna som fästs på enklast vis med gummisnodd.
     
  5. control

    control Välkänd medlem

    Angående hyra, jag har varit med om att räddningsflotte har haft separat hyrpris men i övrigt har headset och flytvästar mm. alltid ingått i flygplanshyran där jag varit aktiv.
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Min klubb (MUFK) är väl en av de större. Vi tar inte betalt för någonting utöver flygplanet. Headseten förvaras på krokar i klubbhuset tillsammans med en låda där man kan lägga trasiga headset (som går till en klubbmedlem som lagar dem). Det finns också en headsetprovare.
     
  7. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Tack för alla synpunkter så här långt. Mycket intressant!
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. SeanMN
    Svar:
    0
    Visningar:
    604
  2. Tompa
    Svar:
    2
    Visningar:
    390
  3. Fix
    Svar:
    0
    Visningar:
    248

Dela sidan