Detaljerad uppföljning av flygning

Diskussion i '060 Navigation' startad av LEE, 19 Augusti 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. LEE

    LEE Medlem

    Vad är bästa app (i mitt fall android) för detaljerad uppföljning av flygning med loggning av position och höjd med täta intervall? Behöver upplösning med minst 10 tals fot i höjdled och position loggad så ofta att man kan utvärdera manövrar i efterhand. T.ex. en stigning eller en 270 graders sväng.

    T.ex. Skydemon eller Flightradar24 ger för dålig detalj information för det jag söker, men fungerar ju bra på liknande sätt för uppföljning av en flygning mer översiktligt.
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Vet inte hur precisionen är men det finns en app/hemsida som heter CloudAhoy och som verkar göra det du efterfrågar. Den är byggd just för att vara till för debrief och genomgång efter flygning. Jag har inte använt den själv så mycket så vet inte mer än så om dess användarvänlighet.
     
  3. Fredan

    Fredan Medlem

    Problemet är nog inte appen utan telefonen. Speciellt höjden kommer du nog aldrig få i 10-tals fot utan speciell hårdvara.
    Använder själv en app som heter trackkit som jag tycker ger bra data, har använt den vid kortfälttsövningar då man rätt enkelt kan se var banan börjar och där man fick stop på maskinen.
     
  4. LEE

    LEE Medlem

    Tack! Det var två som jag inte har tittat på.

    CloudAhoy verkar väldigt bra, men undrar om man kan använda den utan debriefing funktionen och bara titta på en track i 3D med det som kallas viewing? Då är det ingen årlig kostnad.

    Får man någon höjdinfo i trackkit?
     
  5. Fredan

    Fredan Medlem

    Ja, som en graf tillsammans med hastighet, men det är ingen precision i telefonens sensorer direkt. Inget som går att använda för att se om du stigit precis 500 fot i en chandelle eller liknande.
     
  6. Fredan

    Fredan Medlem

  7. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Jag använder en GPS-logger Amod 3080 som är godkänd för tävling i precisionsflygning. Sen läser jag in loggfilen i Google Earth.
     

    Bifogade filer:

    • amod.JPG
      amod.JPG
      Filstorlek:
      10.9 KB
      Visningar:
      14
    • ge.JPG
      ge.JPG
      Filstorlek:
      105.2 KB
      Visningar:
      14
  8. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Jag använder CloudAhoy och tycker den är super. Nu vet jag ju inte egentligen vilka krav man skall ställa på sådan uppföljning eftersom jag inte kör AVA (än). Men jag tycker appen är smart som identifierar de olika momenten under flygturen och delar in flygningen i block typ taxi/take-off/ climb / steep-turn /spiral etc. som man sedan lätt hittar när man gör en debriefing. Länkar här till ett exempel när jag körde lite inflygning på en Cessna i våras. Tycker den är värd pengarna. Om paddan inte ger tillräcklig precision kan man ju alltid haka på en Bad Elf och ställa in höjdloggningen barometriskt i stället för med GPS.
     
Laddar...

Dela sidan