Förnyelse av SEP land

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av korthoga, 21 Augusti 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 9 medlemmar.
  1. korthoga

    korthoga Medlem

    Mitt certifikat löper ut om tio dagar och jag fattas en flygtimme innan jag når mina tolv timmar. Känner att det börjar bli lite tight. Är det någon som vet någon i Malmöområdet som kan förnya certifikatet när jag väl fått min 12:e timme?
    Om inte, hur går man tillväga för att skicka in allt till Transportstyrelsen?

    Tack på förhand!
     
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Antar att det är behörigheten och inte certifikatet som förfaller om tio dagar. Har du flugit 11 timmar de senaste 12 månaderna så kan den 12:e timmen vara en lärartimme om jag minns rätt.

    Det du behöver hitta i dina trakter är en flyglärare som du kan göra en "lärartimme" med. När flygläraren sen har hjälpt dig att fylla i förnyelseblanketten (samt gjort en notering i loggboken) kan du skicka in blanketten till Transportstyrelsen.

    https://www.transportstyrelsen.se/s...m-forlangning-av-klassbehorighet-SEP-TMG-SEP/

    Jag har tyvärr inget tips på flyglärare i dina trakter, någon annan har säkert det.
     
  3. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    • Gillar Gillar x 2
  4. korthoga

    korthoga Medlem

    Tack för hjälpen!
    Har nu fått ihop mina timmar och flyglärartimmen har jag sen innan. Fått tag på ett nummer till en examinator.
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Bra att det löser sig. Lycka till!
     
  6. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Jag hänger på din tråd lite här för det här gjorde mig lite nyfiken; Om du redan har lärartimmen sedan tidigare så varför behöver du en examinator? Eller menar du att du behövde få fatt på någon att signera blanketten/certet/loggboken (minns inte på rak arm i vilka det behövs en kråka)?
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Någon måste skriva i certet. Det kan vara TS, en examinator eller flygläraren man gjorde lärartimmen med om hen har FCL.945-tillägget i sitt cert.
    Det billigaste är nog inte att skicka den till TS.
     
  8. korthoga

    korthoga Medlem

    Behöver få tag på någon som ska signera och skicka in blanketten.
     
  9. C42

    C42 Medlem

    Om det är någon hjälp för dig så är det inte så viktigt att skriva på och skicka in blanketten under 12-månadersperioden. Det som spelar roll är att du gjort dina timmar inom det tidsfönster som anges i bestämmelsen. Jag har gjort så någon gång och det har inte varit några problem.
     
  10. control

    control Välkänd medlem

    Får du inte tag i någon så är det bara att få uppg. från läraren som du gjorde timmen med, fylla i blanketten själv, kopiera in sidor från flygdagboken och skicka till TS, kostar som en certkopia, 680 spänn har jag för mig det handlar om. Ibland vill PC kontrollanten ha nästan lika mycket för att skriva...
     
  11. Pelle Englund

    Pelle Englund Ny medlem

    Har det löst sig med ifyllande av förnyelseblankett inkl inskick till TS, samt förlängning/underskrift i cert för SEP?
     
  12. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Tänk på att det är 12 h på 24 månader på LAPL(A). Det kan underlätta att ha sånt om man aldrig flyger med fler än 4 ombord och om man dessutom är över 50 år så sparar man varannat läkarbesök.
     
  13. korthoga

    korthoga Medlem

    Jag fick hjälp att få blanketten signerad och inskickad. "Att ta betalt för att jag signerar en liten lapp är löjligt, ge mig en puss på kinden"
    Jag slapp både puss på kinden och att betala. Riktigt schysst!

    Får man något mer från TS än bekräftelse på att de tagit emot mailet?
     
  14. Pelle Englund

    Pelle Englund Ny medlem

    Bra att det löste sig! Nej, man brukar inte få något annat än automatsvaret från TS. Har du inte gjort några utökningar/förändringar i dina behörigheter, är behörigheterna "fortsatt giltiga" genom signaturen som FI/CRI med FCL945 skrev. Därav får du nog inget nytt "cert".
     
Laddar...

Dela sidan