Planering av långnavigering (EK)

Diskussion i '060 Navigation' startad av Thord, 19 Oktober 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Hej alla, det börjar att bli dags att fundera över hur man lägger upp en långnav och många funderingar får jag kring detta.
    Jag har inte ännu gjort någon färdplan på AROWeb utan bara skissat lite lätt på en driftfärdplan. Om jag nu fattar det hela rätt så gör man alltid en färdplan mellan A och B, men en långnav ska ju gå mellan A-B-C-D så innan man sticker iväg så ska man i AEROWeb lägga in då fyra olika färdplaner. Eller? Av vad jag förstått så kan jag inte sitta och göra en mall som inte skickas in för granskning utan jag kan bara använda en granskad och godkänd färdplan som sparad mall?
    Driftfärdplanen. Gör man på samma sätt med den att använda ett blad per sträcka som färdplanen. Jag tänker dock inte använda en karta för varje sträcka ;)
     
  2. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Färdplaner avslutas när du landar, så du måste lägga in flera i aroweb om du flyger flera ben med landning mellan. De tar inte lång tid att göra så länge din egen planering är gjord med tanke på kraven aroweb ställer. Främst är väl att du behöver en brytpunkt utöver start/destination. När det sedan blir dags för dagen i fråga gör du de sista justeringarna (vind/temp och de beräkningar som följer dessa uppgifter) och därefter reggar du färdplanen för första benet. När du väl har första benet så har du ju en mall att använda för övriga ben, så då kan du regga resterande ännu snabbare.

    Om du blir försenad är det inte svårt att fördröja färdplanen. Man kan bli lite fundersam då en fördröjning på första benet kan innebära att ben två börjar innan ben ett avslutats och det tillåter inte aroweb egentligen, men det var inget problem för mig när jag gjorde det. Jag reggade förseningen på alla mina liggande (accepterade) färdplaner och när jag väl hade reggat försening på alla så trillade de snabbt igenom och jag fick bekräftelse på ändringen för alla färdplanerna.

    Ett tips för at få testa på en färdplan är att göra en vanlig navigering (med instruktör till och med går ju bra) A till B där du reggar en färdplan. På det viset får du prova på det först och har sedan en granskad färdplan som du kan använda som mall.

    EDIT: Liten anekdot gällande det där med att färdplaner avslutas vid landing. Det verkar vara något som missas ibland vid utbildning. Har hört på radion elever som flugit på färdplan till någon flygplats och vill göra en touch and go, och så blir det ett litet meningsutbyte om färdplanen som då kommer stängas.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Då får jag en liten följdfråga. Om jag då sitter i klubbstugan och lägger in alla färdplaner och har tagit till ordentligt med tid för fikapaus och vill komma iväg före min planerade tid. Hur gillar Sweden control det? Här blir det i fråga om att starta från ett lite klubbfält. Blir man sen så står det klart och tydligt i läroböckerna och reglemente att man ska meddela sig. Men att starta tidigare har jag inget minne av att jag har kunnat läsa mig till det. Jag räknar kallt med att orutinen kommer att göra att tidsplanen kommer att spricka rätt snart.
     
  4. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Det går bra att starta tidigare men om det handlar om mer än 30 minuter så hade jag nog ringt FPC och ändrat starttiden. Det ska väl vara om det blir sämre väder som gör att man vill komma iväg tidigare. Har man annars planerat en tid är det klokt att försöka hålla den, en del av tanken med färdplanering är ju att man ska veta när man gör vad. Min erfarenhet är att den tidsrymd man tyckte var god när man satt i stugan och planerade, i verkligheten visar sig vara ganska snålt tilltagen. En annan lärdom är att inte lämna in flera färdplaner på en gång, "fajla" på plats via mobilen så kan du ta hänsyn till ändrade väderförhållande m.m.
     
  5. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Nej, det är mer oklart för VFR. Det enda man vet är att planen måste vara inne minst 30 minuter innan för att säkert hinna skickas till alla berörda enheter, så man skulle kunna tänka sig att planerna inte heller skickas ut till respektive ATS-enhet allt för långt i förväg. Man kan ju lämna in en färdplan väldigt långt i förväg (typ 120 timmar eller något sådant). Jag försöker helt enkelt hålla min tid. Planerar för när jag vill göra min avfärd och blir jag klar tidigare får man ta det lite lugnt bara. Blir det senare har man god tid på sig innan färdplanen tas bort ur systemen (60 minuter efter angiven avfärd), och blir det mycket senare på grund av någon planeringsmiss (Som att man t.ex. läst fel på när ett torn har öppet *host host*) så är det busenkelt att senarelägga via aroweb.
     
  6. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Nu har jag ju bara gjort det (flera färdplaner på en gång) en gång, men tyckte inte det var några problem alls. Gjorde det för solo-långnaven och eftersom jag bara ville ned, följa upp bränsle, meddela flyglärare och sedan bege mig av igen så tyckte jag det var smidigt att ha alla planerna redo för att minska tiden på backen. Lägga en ny färdplan skulle ju ge 30 minuter extra per landning.

    Men det är klart, har man ett mer vanligt resescenario kan det väl kanske vara en idé. Samtidigt tänker jag att det är enkelt att annulera dem om det skulle visa sig att situationen ändras?
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Ofta, men kanske inte tillräckligt ofta, så har ATC lite fingertoppskänsla och låter färdplanen fortsätta vara aktiv. Det du beskriver tycker jag är en svaghet i färdplansystemet och gör att man drar sig lite för att skicka in färdplaner under skolning.
     
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det verkar numera vara så att färdplanernas aktivering och avslutning är hårt kopplade till start och landning (i Sverige i allafall). Häromåret skulle jag göra en övningsflygning till Bromma och hade lämnat in färdplan dit och hem. Pga försening så hade jag inte tid att landa och ta en paus som jag tänkte utan jag gjorde bara en överflygning (att göra en studs skulle ju ha kostat en landningsavgift och det tyckte jag var onödigt). Jag hade förväntat mig att min färdplan kunde stängas och den nya öppnas, men se det gick inte! Istället fick jag göra en "divert" på på min första färdplan för hemresan.
     
  9. control

    control Välkänd medlem

    Glöm inte att det oftast går alldeles utmärt att be ATC stänga och aktivera färdplaner på radion, bara man ber om det.
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Att lämna in färdplaner långt i förväg har jag dålig erfarenhet av, vid ett par tillfällen har de inte hittats när jag ska aktivera dem. När ARO turnerade runt i landet frågade jag om detta, det var på den tiden (ett par år sen) så att färdplaner som lämnats in i förväg - dagen innan eller så - hamnade i någon sorts förhandsarkivering, och det funkar inte alltid som det ska. Nuförtiden lämnar jag färdplan någon/några timmar i förväg.
     
Laddar...

Dela sidan