Motoruppkörning i sjöflygplan

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Fredrik, 10 December 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hur går en motoruppkörning till på ett sjöflygplan? På ett landbaserat flygplan ansätter man bromsarna och står stilla på stället. Det är ju svårt på vatten av förklarliga skäl.
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Den görs med fart framåt helt enkelt. Sedan kanske man inte använder fullt så mycket varv som man gör annars. Och checklistan stannar på sin plats, den får man kunna utantill.

    (ej sjöflygare själv)
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det låter rimligt.
     
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Lite samma problem på vintern vid motoruppkörning på gräsfält med snö/is. Går inte stå stilla utan glid. Nästan så man vill göra uppkörning redan utanför hangaren. Hur länge är en motoruppkörning ”färsk” ?
     
  5. Olle#one

    Olle#one Medlem

    Jag har motsvarande problem då planet jag brukar flyga inte har några bromsar.
    Sommartid på gräsfält brukar jag söka rätt på en lagom stor grop att stå i.
    Ett annat alternativ är att göra ett par lagom stora bollar av gräs/gräsklipp. Lagom storlek är så att planet kan stå still mot dem vid varmkärningen men att de går att köra över med lite mer motorpådrag.
    Ett tredje alternativ, jag har med mig några klena träpinnar som jag kan lämna kvar.
    Vinteralternativ trampa till lagom stora snöklutar vid hjulen.
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    I klippet nedan framgår det att man bara "kör på" helt enkelt när man gör motoruppkörningen.

     
  7. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Man puttrar runt i cirklar (om vinden tillåter) tills motorn är varm, sen kollar man magneterna vid pådrag. Det är ju lite speciellt eftersom maskinen då såklart rör sig och man måste ha koll även på planets rörelser medan man kollar magneterna. Sjöflyg har ju mer moment i starten än landflyg. Man ska ju även ta upp vattenrodret vid pådrag, på Cuben drar man på och sen får man byta hand på spaken och ta upp vattenrodret med höger hand.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Spännande! Jag hade förutsatt att man tog upp vattenrodret innan man drog på, liksom gör färdigt allt man kan göra innan sedan tar man upp rodret INNAN man drar på, men så gör man alltså inte?
     
  9. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Det är ju såklart möjligt att göra så men då har du å andra sidan ingen möjlighet att kurskorrigera innan du fått upp farten så pass att rodret har verkan tar man upp vattenrodret efter pådrag kan man parera girkrafterna vid pådrag.
     
Laddar...

Dela sidan