Krav för EIR

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av BengtB, 22 December 2017.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. BengtB

    BengtB Ny medlem

    I kraven för att kunna ta EIR står det att man skall ha audiogram men det framgår inte vilka krav som gäller. Någon som kan bringa klarhet i detta?
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Del-MED. MED.B.080 (c)(1)

    i) Om ansökan gäller medicinskt intyg klass 1, eller klass 2 då en instrumentbehörighet ska läggas till det aktuella certifikatet, ska hörseln testas med tonaudiometri vid den första undersökningen och vid efterföljande undersökningar för förlängning eller förnyelse, vart 5:e år upp till 40 års ålder och därefter vartannat år.

    ii) Vid testning med tonaudiometer vid den första undersökningen får sökanden inte ha en hörselnedsättning som överstiger 35 dB vid någon av frekvenserna 500, 1 000 eller 2 000 Hz, eller överstiger 50 dB vid 3 000 Hz, på något av öronen. Vid undersökning för förlängning eller förnyelse ska sökande med större hörselnedsättning uppvisa tillfredsställande funktionell hörselförmåga.
     
    Senast redigerad: 23 December 2017
    • Gillar Gillar x 2
  3. BengtB

    BengtB Ny medlem

    Tack för informationen.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Karl-David

    Karl-David Ny medlem

    Är det dags för EIR-kurs? Var i så fall? Det är ju mycket lockande!
     
  5. BengtB

    BengtB Ny medlem

    Lockande ja, är nog dock tyvärr tveksamt med tanke på kravet på Audiogram...
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Får jag vara fräck och fråga vad du har för problem med hörseln?

    Själv har jag tinnitus på ena öret med ganska kraftig nedsättning just på audiogramet då jag ständigt hör ett svagt pip (svårt att urskilja apparatens pip då) men tänkte ändå testa vid nästa läkarkontroll senare i år.

    Vet inte hur risken är att läkaren då tycker att jag har för dålig hörsel så att det äventyrar mitt vanliga cert, men den är nog liten då jag hör bra totalt sett även om just diagramet kommer påvisa något annat.

    Kan man göra testet på någon annan klinik och ta med sig resultatet eller måste man göra det på plats?
     
  7. BengtB

    BengtB Ny medlem

    Det känns ungefär som att vi har samma problem, jag vet dock inte när var eller hur själva testet skall göras. Är det möjligen så att det skall göras i någorlunda samband med uppflygningen, då kan det ju bli tufft om man ligger på gränsen och gör hela utbildningen innan....
     
  8. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Nej. Du gör den i samband med läkarbesöket, som du med fördel gör innan du påbörjar utbildningen så slipper du det dilemmat.
    Men det kanske går att göra testet "På egen hand" och ta med sig resultatet... Jag vet inte.
    När jag segelflög fick jag lov att göra just detta test och gjorde det då hos flygläkaren.
     
  9. Karl-David

    Karl-David Ny medlem

  10. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Varför envisas dom med audiogram ännu? Det är ju rena rama 40-talet. Ingen identifierar väl NDB-fyrar med morse längre... Suck. Så symptomatisk på den stenåldersmentalitet som gäller runt flyg. Jag menar, NDB-inflygningar, hahaha.... Man är ju typ 1000ggr säkrare att göra en approach på den inbyggda GPSen i sin iPhone än att använda sig av det... Släpp sargen och kom åtminstone in i 80-talet, byråkrater!
     
  11. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Jag håller med om det du skriver, men jag måste erkänna att jag gör detta som VFR-flygare eftersom jag tycker det är rätt charmigt och det ger mig illusionen av att det finns någon nytta med att jag lärt mig morsealphabetet =)
     
    • Gillar Gillar x 2
  12. control

    control Välkänd medlem

    Det händer faktiskt att jag flyger IFR med någon gammal klubbkärra där det enda instrumentet tillverkat efter 1970 är mode s transpondern ;)
     
  13. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Ja, det är nog bokstavligen så. Jag gissar att regeln tillkom i en tid då VFR-flygare sällan använde radio.
    Det hoppas jag verkligen att alla gör! NDB-fyrar om något är viktigt att identifiera. Om man alls använder dem, alltså...
     
    • Gillar Gillar x 1
  14. Conny Karlsson

    Conny Karlsson Ny medlem

    Finns det något audiogram att få fram?
    Skulle vara lättare att jämföra med det man har, tänker jag.
     
    Senast redigerad av en moderator: 24 Augusti 2018
  15. BengtB

    BengtB Ny medlem

    Får man ha hörapparat vid testet?
     
  16. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Ja, enl min flygläkare får man det.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan