Ficklampa för mörkerflygning

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av WestCoastFlyer, 5 Januari 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. WestCoastFlyer

    WestCoastFlyer Ny medlem

    Är det någon som har ett bra tips på ficklampa för mörkerflygning? Idealet skulle vara en med svagt ljus för själva flygning, men möjlighet till kraftigare ljus när man skall göra pre flight och liknande. Det är en liten djungel därute.
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Mina tre bästa tips för ljus till mörkerflygning:
    1. Pannlampa
    2. Pannlampa
    3. Pannlampa
    Det är helt oslagbart, på riktigt. En handhållen ficklampa är alltid i vägen. En annan möjlighet skulle kunna vara en sån här mössa med lampa:
    https://www.kjell.com/se/sortiment/...a4C-1VeaX1A9U9aNGOQvn8a8WEfCdPokaAr0oEALw_wcB

    Jag fick en sån i julklapp och tänker att de kan funka bra. Finns risk att svagaste styrkan är lite för stark men jag ska prova.
    Man flyger ju mörker på vintern när det är kallt så varför inte ha det i mössan? :)

    När flygplanet väl är startat och headseten är på så kan man använda flygplanets belysning om den är tillräcklig. Många pratar om rött ljus men jag har faktiskt aldrig känt att det funkar särskilt bra. Strecken på kartan har en tendens att synas väldigt dåligt i rött ljus. Nu finns det ju en del pannlampor som har både rött och vitt ljus så det kan man ju alltid prova. Men mitt tips är nog annars att hitta den pannlampa som lyser svagast, det krävs inte särskilt mycket ljus för att det ska bli "för mycket".
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Jag håller med Larscho, en pannlampa är kanon. Jag tjackade en handhållen lampa med både rött och vitt ljus också, den har jag med mig när det ska sparkas däck i ottan och på natten även idag. Jag var mycket noggrann med att använda rött ljus för att demonstrera mina kunskaper om ögats brister tills min lärare skrockade att han själv aldrig använde rött ljus...
     
    • Gillar Gillar x 2
  4. control

    control Välkänd medlem

    Det är ingen skröna men skillnaden mellan rött och vanligt är inte stor...
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

  6. LarsBerg

    LarsBerg Ny medlem

    Absolut - det billigaste alternativet - och inte för att jag sökte just billigast - men i en litet stressad situation så blev det en liten led ficklampa (typ Jula - 50 kr) med en tillklippt bit röd plastpåse från ICA....två lager och en rulle eltejp - och det blev kanon...sen en sån där snara man får på mässor så hänger den perfekt och man vet var den är i "mörkret"....

    // Lars
     
    Senast redigerad av en moderator: 11 Januari 2018

Dela sidan