Den STORA flygvideotråden!

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Fredrik, 11 Mars 2013.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 59 medlemmar.
  1. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Här kommer min första EK helt ocensurerat där en nybörjares orutin lyser igenom :nailbiting::whistle:
     
    • Gillar Gillar x 8
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Stort grattis Thord! Kör hårt!
     
  3. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Snygga varv =)

    Reagerade på en liten sak, men jag vet inte vad som gäller eftersom jag aldrig flugit en Piper. Är det standard att inte hålla handen på gasen vid start? På Cessnorna kan gasreglaget krypa ut och därför håller jag alltid handen på gasen vid start.
     
  4. control

    control Välkänd medlem

    Thord hade fått bassning av mig oavsett om det varit cessna eller piper ;)
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Grattis till EK, Thord! Kul med film, det lär man sig mycket av. Min feedback: Håller med om handen på gasen. Håll ut tvärvinden på kurs 90 också så du kan flyga parallellt med banan till bas. Du tappar också viktiga meter när du rullar så pass långt utan full gas i första starten.
     
    Senast redigerad: 15 Oktober 2017
  6. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Hm, hur långt är start? Däremot vet jag att jag har handen för lite på gasen på medvind och bas då jag har lite problem med att trimma in planet. Jag är lite försiktigt med gasen när jag startar för jag har en förmåga att bli överraskad av slipströmmen :( Som sagt orutinen lyser igenom ;)
     
    • Gillar Gillar x 2
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det finns som sagt en möjlighet att gasreglaget vibrerar ut under startförloppet, därför bör man hålla handen på gasreglaget i intryckt läge tills dess man kommit till en sådan höjd att en mindre effektförlust inte innebär en omedelbar risk.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Johan Nilsson

    Johan Nilsson Medlem

    Här kommer mitt bidrag, min första EK sommaren 2016. Lugn och fin dag.

     
    • Gillar Gillar x 3
  9. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Grattis!
     
  10. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Det är nog sällan problem med att gasreglaget kryper på en Piper, däremot håller jag alltid handen på gasen under start (oavsett flygplanstyp) för att vara beredd på att snabbt kunna avbryta starten. När man väl är i luften och inte har någon bana kvar att landa på kan jag ta bort handen.
     
    • Gillar Gillar x 2
  11. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Gillar när det går fort. Min andra EK.
     
    • Gillar Gillar x 2
  12. Larscho

    Larscho Moderator

    Grattis återigen, det är kul med flyg!
     
    • Gillar Gillar x 1
  13. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Har också varit på småtur i sommar. Alla flygningar som slutar med mat förlänger livet. :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  14. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Den där blåa himlen med bara några få moln måste vara photoshoppat. Något sådan har inte funnits här på evigheter. :(
     
    • Gillar Gillar x 1
  15. Albin

    Albin Medlem

    När vädret är som det ar (eller har varit de senaste dagarna i alla fall), så längtar man tillbaka till sommaren.

    PAX som filmat.

     
    • Gillar Gillar x 2
  16. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det ser grymt kul ut! Härligt ljud från motorn också (y)
     
  17. wernvik

    wernvik Medlem

    Ett litet bidrag från dagens flygning. Håller på och försöker lära mig var kameran sitter bäst så ursäkta om utsikten inte är den bästa.

     
    • Gillar Gillar x 3
  18. Arnaud

    Arnaud Medlem

  19. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Första flygturen för 2018. Tog nästan fel på QNH, det hade varit 1000 fot fel!

     
    • Gillar Gillar x 5
  20. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Petade ihop en liten vlog-variant på en ferryflygning.

     
    • Gillar Gillar x 9
Laddar...

Dela sidan