Konvertering av nationella behörigheter för bogsering av segelflygplan

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av Anders Lidén, 17 Mars 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    From 8 april 2018 måste alla som har FCL-cert ha konverterat sin bogserbehörighet så den uppfyller kraven enligt FCL. Det spelar ingen roll om man har "motorcert" eller segelcert enligt FCL, man måste få bogserbehörigheten införd i sitt cert. Har man ett nationellt segelcert eller ett UL-cert som man bogserar på fortsätter de nationella reglerna att gälla.
    Det är ju ganska knappt med tid och precis i säsongsstarten så det vill till att informationen sprids till dem som är berörda.
    https://www.transportstyrelsen.se/s...horigheter-for-bogsering-av-segelflygplan-mm/
     
    • Gillar Gillar x 2
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Fick utskick om detta tidigare i veckan från olika håll. Bra att det sprids i så många kanaler som möjligt.
     
  3. control

    control Välkänd medlem

    Lol, jag som precis fått in min avancebehörighet i EASA certet, dags att skicka iväg ännu en blankett mao...
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Har du redan fått det infört i EASA-certet så behöver du inte göra något! Det är alla andra som behöver...
     
  5. control

    control Välkänd medlem

    Jag har fått in avancebehörigheten, inte bogserbehörigheten...
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Ah. Sorry....
     
  7. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag fick nytt cert utfärdat 2016 och har haft min bogserbehörighet sedan 2010/2011. Om behörigheten hade funnits i TS system så hade den varit förtryckt i certifikatet?
     
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Nej, för bogsering har varit nationell behörighet i Sverige fram till nu i april. Nationella behörigheter kan inte föras in i ett EASA-cert.
     
  9. Larscho

    Larscho Moderator

    Så är det nog men de kommer ju att konverteras till EASA-behörigheter via grandfathers rights.
     
  10. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Bra fångat! Då vet jag vad jag skall pyssla med ikväll :) Tack!
     
  11. Per D

    Per D Aktiv medlem

    ...och där fick jag tillbaka ett uppdaterat cert! Tyckte jag var bra jobbat av TS, tack Malin!
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan