Tillgodogöra sig timmar för flygning med lärare utanför EASA-land

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Fredan, 18 April 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Fredan

    Fredan Medlem

    Ska åka till Australien ett par veckor i sommar och tänkte försöka få några timmar i luften därnere. Är ganska enkelt att få en ”besökslicens” men det krävs också att man skaffar ett ”säkerhetslegg” och det kostar ett par tusen. Det blir lite för mycket administrativa kostnader för några få flygtimmar, så jag tänkte istället hitta en flyglärare att flyga med.
    Frågan är om jag kan tillgodoräkna mig timmarna jag flyger i Australien här i Europa?
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Tillgodoräkna dig som allmän flygtid i DK? Ja. Men inte som utbildning för något certifikat eller behörighet.
     
  3. Fredan

    Fredan Medlem

    Tack, det är vad jag instinktivt tänkte också.
     
  4. StenLaxå

    StenLaxå Ny medlem

    När jag åkte till Australien (på nittiotalet), så skaffade jag ett tillfälligt cert. Minns inte kostnaden, men det rörde sig om hundralappar.

    Detta gick att fixa "på plats" om man hade en en "mentor" = flyglärare, som gjord en vanlig check-out.

    Fick då veta att för samma pris, men med en hanteringstid av 2-3 månader, kunde man få ett "tills vidare cert" kopplat till sitt svenska.

    Detta gjorde jag, något år senare, och har numera Australienskt cert, som gäller i flera länder, bl.a. gällde det i Hong Kong på nittotalet.
     
  5. Dejan Inic

    Dejan Inic Ny medlem

    Jag undrar vad du menar med "besökslicens" ? För när jag var där 2015 så kunde jag inte hitta den infon. Om du har det så får du gärna dela med dig. För jag ska dit igen och vill gärna flyga på mitt EASA cert medans jag är på besök.
     
  6. StenLaxå

    StenLaxå Ny medlem

    Gissning. Besökslicensen gäller tre månader, det hade jag först, se ovan. Det jag har nu "Special Pilots Licens" (samma kostnad på 90-talet) är begränsat och gäller på samma sätt som mitt US-cert " Restricted use" så gäller det BARA i kombination med giltigt medical och giltigt "... valid and currant overseas PPL ..... within Australia only." Fast den gäller på en del andra ställen. T.ex. " Brittiska" Hong Kong. Vet inte hur det är i Kinesiska H-K? Efter 1997. De hade då en C-172, som jag fick hyra. Vet också att New Zeeland cert gäller på flera Stillahavs öar och "Europeiskt" cert gäller på Tahiti.
    Eller kanske jag ska säga, att så var det på 90-talet. Flög i diverse olika länder på 90-talet, men bara i USA, Canada, Australien och Hong-Kong utan lärare. Annars MED lärare och loggade dual.
    Det är/var svår (= omöjligt) att hyra i Australien för cross country flygning. De är rädda om dig (och kanske sitt flygplan ;). Ta en sväng "runt stan" är dock inga problem.
     
  7. StenLaxå

    StenLaxå Ny medlem

    Svar till Dejan. Jag fick info från CAA, Civil Aviatio Authority. Det var när jag var på deras kontor i Darwin och ansökte om 3-månaders cert, efter att ha talat med en flyglärare på Darwin flyingclub. Det räckte med han, som referens. Han hade gjort check-out, med mig och jag fick pappren i handen = det tillfälliga. Då berättade de att, för samma kostnad kunde jag få ett "Special P L", men att det skulle fixas i Canberra. Jag gjorde det via fax, om jag minns rätt. Hade då nämnde flyglärare, som referens.
     
  8. Fredan

    Fredan Medlem

  9. StenLaxå

    StenLaxå Ny medlem

    Det var väldigt vad dyrt det blivit. Timpriset för en C172/PA28 var ungefär densamma som i hemmaklubben på den tiden, både i Nya Zeeland, Australien, Hong Kong, Cook Islands och Canada. Vesentligt dyrare på Tahiti, och vesäntligt billigare i USA.
    Fast det kanske är just introduktionsflygningen. Undrar vad "normala" timpriset är?
     
  10. Fredan

    Fredan Medlem

    Ja det är säkert mycket billigare. Jag är vill ju helst hitta ett hjälp-en-flygkompis-pris, och det tror jag inte man får via växeln
     
  11. StenLaxå

    StenLaxå Ny medlem

    Även om tiderna förändras, så gick jag bara in på en flygklubb och frågade.
    Fick kontakt med flygläraren i Darwin. Gick sen till CAA (i Darwin) och fixade mitt tremånaders cert för ett par hindra SEK (väl under 100 AUD) och fick tips + adresser till CAA i Canberra.
    Osäker på om det hjälpte med mitt US cert. Tror att någon sa att det Svenska (Europeiska) var mycket mer "värt" än US cert. Det var antingen NZ, Canada eller Australien man sa detta!
    I NZ flög jag med lärare, eftersom det var helger och/eller knöligt att konvertera. Minns inte säkert.
     
  12. Larscho

    Larscho Moderator

    Kolla med AOPA i Australien eller nåt sånt. De kanske kan hjälpa dig. Måste finns någon flygklubb annars eller annan flygskola som kan hjälpa dig billigare.
     
  13. StenLaxå

    StenLaxå Ny medlem

    Vart ska du "Fredan"??
     
  14. Dejan Inic

    Dejan Inic Ny medlem

    Tusen tack för ett tydligt och detaljerad beskrivning. :)
     
Laddar...

Dela sidan