Vilka headset skall man välja?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av LarsBerg, 21 Februari 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 15 medlemmar.
  1. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det där tycker jag är lite väl alarmistiskt. Folk fick inte hörselskador på den tiden det bara fanns passiva headset. Den viktigaste förbättringen med aktiva headset är att man inte blir lika trött av det svaga buller man måste lyssna på hela tiden.

    Rent anekdotiskt kan jag säga att jag flög över 700 timmar innan jag skaffade aktivt headset och eftersom jag har IR så måste jag göra audiogram med jämna mellanrum så jag vet att min hörsel inte tog skada av det...
     
    Senast redigerad: 9 April 2018
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Det gäller nog alla flygheadset med brusreducering, annars är det nog inget flygheadset.
    Det där med ATC hörs utan batterier.
     
  3. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    • Gillar Gillar x 1
  4. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Jo, det fick folk. Statistik visar att piloter överlag har mer hörselförlust än snittet så visst händer det. Med det sagt är det väl inte så enkelt att man kan säga att ANR helt enkelt är bättre. ANR kan ha problem att blockera högfrekventa ljud, vilket är det område där man lättast tappar hörsel, medans PNR tenderar att blockera mer uniformt över hela ljudspectrat.

    Med det sagt så är kanske det viktigaste att helt enkelt se till att man har vettiga hörselskydd, oavsett om de är ANR eller PNR. Ska vi prata anekdotiska jämförelser så kan jag intyga att de headset som fanns att låna (gamla Peltor) när jag skolade släppte in mycket mer ljud än de Bose A20 jag sedan skaffade mig men jag vet andra som investerade i bättre PNR-headset och även de rapporterade markant skillnad.

    Summa summarum: Skaffa NÅGOT som skyddar bra. Om låneheadseten är gamla är det troligt att de inte skyddar så bra som något nyare. Det betyder inte att man garanterat blir hörselskadad om man kör med gamla klubbheadsets (eller helt utan för den delen...) men risken för skador ökar.
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Räcker det inte som argument till eget headset att man iallafall är den enda som pussar & hostar på mikrofonen? ;-)
     
    • Gillar Gillar x 4
  6. charliebrown

    charliebrown Ny medlem

    Så sant!! :)
     
  7. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Vill tillägga en ack så liten detalj i denna stekheta fråga: den som siktar på att kliva upp och flyga högersäte i flerpilotsmiljö vill nog inte välja UFlyMike-varianten. Detta eftersom mikrofonbommen sitter på vänster sida och inte kan vridas tillbaka om man bara skulle skifta "öron". Det gör att man inte smidigt kan ta bort kåpan på vänster öra om man behöver höra kaptenen. Intercom i all ära, men ibland är det enklare at bara ta bort kåpan. Vet flera FO´s som investerat i UFM och sedan fimpat dessa av denna enkla anledning...

    Har för övrigt börjat flyga mer och mer med mina AKGAV100 i B737 och vilken sjuk skillnad det är gentemot våra standardheadset. Kan inte fattat att jag satt i några hundra timmar utan ANR i vad som kan vara den bullrigaste cockpitmiljö known to man.
     
  8. Skee

    Skee Ny medlem

    Nix
    Funkar visst.
    Japp
    Nu flyger inte alla B737 ;)
     
Laddar...

Dela sidan