Frågor angående klart landa-klarering

Diskussion i '060 Navigation' startad av Kristoffer79, 18 Maj 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Kristoffer79

    Kristoffer79 Medlem

    Kanske lite dumma frågor från en som är ny med att flyga.

    Om jag flyger till västerås (esow) tex. Och har fått väntläge east. Vi säger att det är vänstervarv.
    Om jag då får klart landa bana 01. Måste jag åka hela varvet runt och landa eller får jag åka direkt och landa på bana 01? Om jag får det så blir det ju i princip att jag ligger på en lång bas på bana 01 på ett högervarv?

    Eller är det så att på alla bevakade flygplatser så finns det inget höger eller vänstervarv? utan man lyder bara trafikledaren typ..?
     
  2. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Ligger du i vänteäge är det troligare att du får klar fortsätta inflygning till bana ... och sedan klart landa när du är närmare.
    Men oavsett vilket så flyger du då vettigaste väg för att göra din landning.

    Flygledaren kan skicka dig i både höger eller vänstervarv så det är bara att lyssna o göra
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Både och. Trafikledaren bestämmer om vänster- eller högervarv skall användas. Osäkerhet kan uppstå om man får en klarering i trafikvarvet utan att trafikledaren anger om det är höger- eller vänstervarv. Då gäller egentligen vänstervarv om inte annat är föreskrivet. (För Hässlö är högervarv föreskrivet för bana 01 när tornet är stängt, men inte när det är öppet.)

    I den situation du beskriver har du fått klarering för vänstervarv, men högervarv är det enda rimliga så jag skulle utgå från det men samtidigt som jag läser tillbaka klareringen skulle jag säga "bekräfta högervarv".
     
    • Gillar Gillar x 3
Laddar...

Dela sidan