Air Nav Pro - Hinder i Sverige

Diskussion i '060 Navigation' startad av OskarD, 19 Februari 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 13 medlemmar.
  1. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Ungefär så här skulle man kunna lösa det med hinderdata från https://www.aro.lfv.se/Editorial/View/IAIP?folderId=14

    Plocka ut waypointsdatabas från Airnavpro. Minns inte exakt hur man gör…

    Gör en backup på databasfilen.

    Öppna databasen i SQLiteBrowser eller liknande.

    Ta bort befintliga Obstacles
    Går att söka på "Swedish Obstacles ARO" om SQL-koden nedan använts tidigare. I så fall
    DELETE from waypoints where user_tag='Swedish obstacles ARO'.
    Annars får man fundera ut en annan metod. (Eller så har man inga hinder alls eftersom man inte använt OskarDs fil tidigare, och då finns det inga hinder att ta bort.)

    Importera CSV-filen till en tabell vi kallar ”hinderdata” i SQLiteBrowser. Detta är en standardfunktion i verktyget

    Gör om koordinater till decimalt format i den importerade tabellen
    UPDATE hinderdata set latitude=cast(substr(latitude,1,2) as float)+cast(substr(latitude,3,2) as float)/60 + cast(substr(latitude,5,2) as float)/3600,
    longitude=cast(substr(longitude,1,2) as float)+cast(substr(longitude,3,2) as float)/60 + cast(substr(longitude,5,2) as float)/3600

    Stoppa in hinderdata i motsvarande kolumner i Waypoints-tabellen
    INSERT into waypoints (waypoint_id, waypoint_name, waypoint_type, waypoint_longitude, waypoint_latitude, waypoint_elevation, waypoint_country,main_runway_orientation, user_tag, timestamp,custom)
    SELECT Elevation_FT, name_of_obstacle, 3, longitude, latitude, elevation_ft, 'Sweden',0,'Swedish obstacles ARO', 0.0,1 FROM hinderdata

    Släng tabellen hinderdata
    DROP table hinderdata

    Spara databasfilen

    Importera databasen till AirNavPro igen

    Jag har inte testat det här hela vägen, men import av filen, konvertering av koordinater och lagt in datat i waypoints-tabellen har jag gjort. Kom gärna med synpunkter och förslag på förbättringar.
     
    Senast redigerad: 18 April 2018
  2. Johan Nilsson

    Johan Nilsson Medlem

    Jag kan ingenting om SQL men lyckades till punkten Stoppa in koordinater där får jag en massa fel.

    unrecognized token: "'Swedish obstacles ARO’, 0.0,1 FROM hinderdata": INSERT into waypoints (waypoint_id, waypoint_name, waypoint_type, waypoint_longitude, waypoint_latitude, waypoint_elevation, waypoint_country,main_runway_orientation, user_tag, timestamp,custom)SELECT Elevation_FT, name_of_obstacle, 3, longitude, latitude, elevation_ft, 'Sweden',0,'Swedish obstacles ARO’, 0.0,1 FROM hinderdata
     
  3. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Det ser ut som att ett ' blivit ett ’ i slutet av ordet ARO. Ändra till ' så ska det förhoppningsvis funka
     
  4. Johan Nilsson

    Johan Nilsson Medlem

    Kanon!
    Tack för hjälpen, nu fick jag det att funka.
    Jag bifogar filen om någon är intresserad, men jag lämnar inga garantier att den är rätt :)
    Ta bara bort .txt , jag kunde inte ladda upp den annars.
     

    Bifogade filer:

  5. Ulf Andersson

    Ulf Andersson Ny medlem

    Lite tillägg till Bosses eminenta guide ovan:

    - För att exportera/importera databasen:
    I air navigation pro: använd Tools->Custom Waypoints editor->More options->Backup/Restore waypoints
    I itunes: Leta upp Air Nav Pro under Fildelning (File sharing) för din iPad. Det är Backup.sql som ska laddas ner/upp

    - För att höjden ska visas rätt på kartan i air nav pro, kör även denna query:
    UPDATE waypoints set waypoint_elevation_meters=waypoint_elevation*0.3048
     
    • Gillar Gillar x 2
  6. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Well spotted!
     
  7. Kenna

    Kenna Ny medlem

    Hittar inget More options under Custom Waypoints editor. Har det försvunnit i nyaste uppdateringen tro?
     
  8. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag körde precis hela svängen från början till slut.

    1. I AirnavPro, gå in under Tools -> Custom Waypoints -> More options och välj Backup waypoints
    2. Anslut din iPad till iTunes. I Itunes, välj din iPad och gå till Fildelning. Där syns Airnavpro. Välj filen Backup.sql och Spara så att du får den till din dator. Gör en säkerhetskopia av filen
    3. Ladda hem hinderfilen, öppna den och ta bort all info som finns i början tills endast kolumnrubriker och data finns kvar.
    4. Byt namn på filen till hinderdata och importera till SQLitebrowser
    5. Kör scripten enligt modellen ovan. Här är hela scriptet som jag modifierat lite.

    DELETE from waypoints where user_tag='Swedish obstacles ARO'

    UPDATE hinderdata set latitude=cast(substr(latitude,1,2) as float)+cast(substr(latitude,3,2) as float)/60 + cast(substr(latitude,5,2) as float)/3600,
    longitude=cast(substr(longitude,2,2) as float) +cast(substr(longitude,4,2) as float)/60 + cast(substr(longitude,6,4) as float)/3600

    INSERT into waypoints (waypoint_id, waypoint_name, waypoint_type, waypoint_longitude, waypoint_latitude, waypoint_elevation, waypoint_country,main_runway_orientation, user_tag, timestamp,custom)
    SELECT Elevation_FT, name_of_obstacle, 3, longitude, latitude, elevation_ft, 'Sweden',0,'Swedish obstacles ARO', 0.0,1 FROM "hinderdata"

    UPDATE waypoints set waypoint_elevation_meters=waypoint_elevation*0.3048 where user_tag='Swedish obstacles ARO'

    drop table "hinderdata"

    6. Spara SqlLite-projektet så att filen Backup.sql uppdateras
    7. Gå tillbaka till iTunes och välj Lägg till i fillistan. Välj Backup.sql och att ersätta befintlig fil
    8. Öppna Airnavpro igen och Välj nu Restore Waypoints
     
    • Gillar Gillar x 2
Laddar...

Dela sidan