PPL-teori till UL-B?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Bek, 14 Juli 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Bek

    Bek Ny medlem

    Gäller PPL-teori om man tar UL-B certifikat? Tänkte att man slipper två teoriundervisningar om man tänkt att ta ppl längre fram genom att göra ppl-teorin och skriva provet med en gång.

    Undrar även om man kan tillgodoräkna sig lektioner man tagit tidigare om man börjar på en annan skola? (pga eventuell flytt) Alltså inte byta typ av certifikat utan fortsätta ta samma typ av certifikat fast på en annan skola.
     
  2. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Det blir ja på båda frågorna

    UL Och LAPL läser exakt samma teori, PPL läser också samma teori men med ett tilläggs kapitel för instrument flygning.

    Både LAPL OCH PPL skriver upp mot transportstyrelsen medan UL skriver upp i klubbmiljö och därför inte gäller från UL till LAPL/PPL

    Om du skolar i en klubb och flyttar så tar du med dig ditt utbildningsblad som visar hur långt du har kommit samt kontakt uppgifter till gamla klubben/lärare så är det inga konstigheter att byta
     
  3. Bek

    Bek Ny medlem

    Tackar!
     
  4. Flygteknikern

    Flygteknikern Medlem

    Jag hade exakt samma tankar som du hade, började skola för UL och läste PPL Teori, då min plan var att ta PPL längre fram. Så läste in PPL teorin och började flyga UL dock han jag inte bli klar med UL, då klubben jag gick min utbildning för, enbart hade ett UL-flygplan och två lärare. Så min plan att flyga massor på min semester i våras inte fungerade inte alls. Så jag åkte utomlands och läste in LAPL på en intensivkurs. Då alla seriösa skolor utomlands garanterar minst två flygtimmar alla dagar som vädret tillåter så hela utbildningen till ppl tar max 30 dagar om man bor nära skolan. Priset blir ungefär det samma.

    En lektion utomlands kostade för mig ca 1300 kr plus hotel vid skolan 300 kr Så ca 1600 kr för en flygtimme om jag bara flög en lektion varje dag.

    Så mina tips till dig är att göra som du planerat att läsa in PPL teori och sedan skola UL fast välj en skola som har minst två UL plan och som har många lärare så du "garanterat" kan flyga dom dagar du är ledig och det är bra väder. När du har ditt UL cert kan du tillgodo räkna dig halva tiden när du sedan skall börja ta ditt PPL. Troligen kommer du tycka att din PPL utbildning kommer kännas väldigt lätt.

    Lycka till
     
    Senast redigerad: 31 Oktober 2018
  5. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Tänk bara på alla tidsgränser. Mellan det första och sista godkända teoriprovet får det gå max 18 månader, annars får man göra om. Sen får det gå max 24 månader sen det sista teoriprovet innan uppflygningen ska vara godkänd, annars får man göra om.

    Det verkar dock lite mer fördelaktigt att ta ett LAPL(A). Då får du tillgodräkna dig upp till halva tiden från UL (15 av 30 h), medan till PPL(A) får du bara tillgodoräkna dig 10% av din flygtid, max 10 h av 45 h. Det går alltid att uppgradera senare till PPL om du ska flyga tyngre flygplan över 2 ton eller med fler än 4 ombord, men erfarenheter säger att de flesta aldrig kommer att göra det och därför inte behöver ett PPL. En ytterligare fördel med LAPL är när du uppnår 50 års ålder sparar du in haöva kostnaden för läkarbesök.
     
  6. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Och vill du gå från LAPL till PPL är en bra väg att ta mörkerbehörighet från LAPL, då behöver du flyga 1 Tim utöver minimikravet för att kvittera ur ett ppl
     
Laddar...

Dela sidan