Återfå flygtrim

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av POE, 3 Augusti 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. POE

    POE Ny medlem

    Jag har ett PPL certifikat sen drygt 10 år tillbaks och kämpar med att få tid att flyga. Är en av alla de flygflyktingar som finns i Stockholm, vi som är utkastade från Bromma och förvisade till Skavsta och Hässlö, vilket gör att det är svårt att få tid att flyga så mycket som man vill.

    De gånger man dock kommer iväg ger sådan kick att tanken på att lägga det på hyllan försvinner snabbt. Dock märks det ganska väl att flygtrimmen inte alls är så bra som när man flög från Bromma och var mer regelbunden i sitt flygande. För många år sedan läste jag en artikel i AOPA's tidning som tog upp just problemet att flyga för lite och att man då med tiden förlorar fingertoppskänslan i sitt flygande. I artikeln listade författaren upp en lång rad av olika övningar/moment som man borde ha som vana att med jämna mellanrum gå igenom för att på så sätt alltid se till att man regelbundet tränar så många olika moment som möjligt.

    Tanken att "det här var en bra artikel, den skall jag spara" blev inte mer än en tanke, tyvärr har jag inte den kvar :( Är det någon/några av detta forums läsare som kan tipsa på en dylik lista? Det kanske rent av är så att ni själva har upprättat egna små checklistor på saker att träna på regelbundet som ni tar till emellanåt... Tänkte att jag skulle upprätta en sådan och ta för vana att ta till den när jag skall ut och flyga och jag inte har något särskilt mål för flygturen. En tanke var att ta det protokoll som upprättas vid en PC som utgångspunkt för vad man bör öva på och utgå ifrån det och komplettera med mer rena övningar.

    /POE
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Bedömningslandningar och branta svängar tycker jag är lagom svåra moment som hjälper mig att hålla skärpan
     
  3. Bubblaren

    Bubblaren Ny medlem

    Det som gås igenom på en uppflygning ligger nära till hands.

    Branta svängar, långsam flygning och bedömningslandningar för att nämna några.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Fredan

    Fredan Medlem

    Lägger till simulerade nödlandningar, flygning på eller nära stallfart med och utan klaff (se till att ha ordentligt med luft under planet). Du kan också låtsas att ratten lossnat, dvs flyga och svänga bara med sidroder och gas. Ger ytterligare insikt i krafterna som kontrollerar planet
     
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Utmärkt förslag! Det är precis vad jag själv gör då och då för att behålla skärpan. Och då flyger jag ändå tillräckligt mycket och regelbundet för att i princip alltid vara i god flygtrim.
     
  6. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Jag kan bara instämma med föregående talare. Av de övningar som förespråkas vill jag slå ett särskilt slag för långsam flygning. Landningarna har en tendens att sitta som en smäck efter sådana övningar. Fördelen är också att det, till skillnad från många andra moment, går utmärkt att slänga in under en flygning på sträcka med mindre flygvana pax ombord.
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. akg1486

    akg1486 Aktiv medlem

    Den engelske flygläraren Irv Lee, som jag själv flugit med för många år sedan, har gjort en DVD som heter "Rust Removal for Pilots". Den tar upp precis det som TS är ute efter. Jag har den själv och tycker den är mycket bra. En gammal promo finns på Youtube:

    Irv sålde den på sin hemsida förut, men tydligen inte längre. En sökning ger flera nätbutiker som har den.
     
    • Gillar Gillar x 1

Dela sidan