Den STORA bildtråden!

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Larscho, 7 Februari 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 35 medlemmar.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Väcker liv i den här tråden igen och bjuder på några bilder från flygpasset den gångna helgen.

    Förhoppningsvis kan bilderna inspirera någon att påbörja resan mot ett eget flygcertifikat. Fantastiska upplevelser väntar kan jag lova :)

    bild03.jpg
    bild02.jpg
     
    Senast redigerad: 23 Augusti 2017
    • Gillar Gillar x 3
  2. Per-B

    Per-B Medlem

    IMG_5204.JPG IMG_5203.JPG IMG_5208.JPG Jag slänger in några av mina från i söndags också, ESNN till ESNK (Hedlanda)!

    IMG_5208.JPG IMG_5204.JPG IMG_5203.JPG
     
    • Gillar Gillar x 3
  3. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Kan bidra med bild från tidigare i sommras!

    air001.JPG
     
    • Gillar Gillar x 2
  4. Fredan

    Fredan Medlem

    Några bilder från en midnattsflygning från ESNS till ENHT Hattfjelldal

    Svenska Fjällen någonstans mellan Kittelfjäll och Hemavan runt elva på kvällen
    IMG_9343.jpg

    Bas Hattfjelldal. Inte mycket utrymme i dalgången. Kaffet väntar nere på klubben!
    IMG_9380.jpg

    Midnattssol
    IMG_5637.jpg

    Tyst i luften så här dags. Sitter och njuter av ljuset...
    IMG_5652.jpg
    IMG_5724.jpg

    Snart hemma. Klockan börjar närma sig 03:00 och radion börjar som smått vakna till liv.
    IMG_6016.jpg
     
    • Gillar Gillar x 8
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för fina bilder! Det ser helt magiskt ut (y)
     
  6. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Det där låter väldigt spännande (och bilderna ser fantastiska ut)! Det är fjällområde misstänker jag, så man måste ha markering på planet, lämplig räddningsutrustning och vad det nu är mer?
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Inget krav på markering på planet längre om man flyger EASA-flygplan. Även mindre krav på räddningsutrustningen.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Ah, det var en aspekt av övergången till EASA-reglerna som jag missat! Får skylla på att det inte varit aktuellt för mitt flygande än så länge. Tackar för upplysningen!
     
  9. Fredan

    Fredan Medlem

    I allra högsta grad fjällområde. Och fjällräddningsväskan låg i bagaget. Ett tips är att köra med flytväst, känns lite dumt men samtidigt är en fjällsjö den enda horisontella ytan att nödlanda på. När vi närmade oss gränsen fick vi inte kontakt med Norway Control utan fick hjälp av ett SAS-plan som vidarebefordrade klareringar åt oss.
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    DET, var coolt!
     
  11. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Väldigt klokt! Överhuvudtaget är det stora delar av Sverige -- inte bara fjällområdet -- där sjöar är de enda realistiska nödlandningsplatserna. Jag väljer alla gånger en sjö hellre än tallskog.
     
  12. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Fick lära mig det när jag flög upp för mitt PPL faktiskt! På grund av examinatörers tillgänglighet så blev det uppflygning en bit norröver där det mest är just barrskog. Fick frågan "var tar du vägen vid motorstopp nu?" och pekade ut ett område med ungskog varpå jag fick tips om att verkligen överväga skogssjöar. Får erkänna att logiken känns sund, så länge det inte är kallt. Avverkningsområden/kalhyggen som kan se ut som öppna områden från en bit upp kan var fullt med stubbar, rotvältor och sten när man kommer närmre och när man kollar upp det verkar kontrollerade vattenlandingar relativt odramatiska (jag har förstått att en Cessna med fast ställ oftast inte slår över helt utan blir "stående" på nosen). Är det kallt blir jag mer fundersam, speciellt om man inte har flytväst, då siffror tyder på att man inte har så lång aktionstid i kallt vatten innan man är avsevärt försvagad.
     
  13. dff

    dff Ny medlem

    Är i Marrakech (GMMX) och passade på att flyga lite. Bokade hos Aero Club Royal de Marrakech ( http://www.marrakech-aeroclub.com ) som har ett trevligt sortiment av kärror. Jag tog med en instruktör. Visste inte om mitt cert är giltigt i Morocco, var osäker på lokala regler och kontakten med ATC osv. Det är inte jättelätt att hitta bland regelverken och mycket är på franska. Om man ser till hur vägtrafiken funkar här förväntade jag mig kaos men blev förvånad över hur professionella ATC var samt vilken otroligt bra engelska dom talar, nästan helt utan brytning. Andra delar var dock helt enligt marockansk sed, knappt någon briefing, mycket byråkrati pre-flight, bla 4 personer ur militären som skulle kolla mitt pass 3 gånger vardera, sedan den härliga väntar på departure clearce vid holding point i vad som kändes som 45 grader.

    Flygning över stan är förbjuden så fick ta mig fram och tillbaka och kolla på Atlasbergen. Utöver internationella flygplatsen finns det c:a 400x400km grusbana att landa på i nöd.

    Finns en VFR-rutt genom atlasbergen som jag tänkte ta nästa gång jag kommer ned.

    image11.jpeg
    image22.jpeg
    image3.jpeg
     
    • Gillar Gillar x 5
  14. Larscho

    Larscho Moderator

    Kul grej! Hur var det med flygpriset? Liknande som här hemma?
     
  15. dff

    dff Ny medlem

    Det kostade €310 för 1.2h tachotid ink instruktör. Instruktören var pensionerad pilot från flygvapnet som hade flugit MiG så ingick några roliga historier om skarpa dog fights.
     
    • Gillar Gillar x 1
  16. Larscho

    Larscho Moderator

    Tack, låter som en skoj grej att göra på semestern.
     
  17. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det där lät ju som en riktigt minnesvärd upplevelse.
     
  18. KKJ

    KKJ Medlem

    Besökare från England startar nu från Elmsett airfirld . Till Fly-in i Göteborg.
    G-ATMC.jpg
     
    • Gillar Gillar x 3
  19. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Några bilder från en hösttur med Johannes och en DA 40 SE-LVA mellan ESNM och ESNC.
     

    Bifogade filer:

    • Gillar Gillar x 3
Laddar...

Dela sidan