1. Simple Man

    Simple Man Medlem

    Hej,

    Jag är en person som inte tycker om att åka attraktionerna på Gröna Lund eftersom att jag mår dåligt och spyr direkt efter.

    Jag hade min 2:a flyglektion idag, som varade i ca 45 min. Jag och instruktören flög i en DA40. Det var ingen större fara i början men efter 25-30 min började det kännas väldigt obehagligt i magen. Planet guppade och helvetet började för mig och varade i ca 10 min. 5min innan landning så kändes allt bra igen, inte till 100% men så pass mycket att jag kunde lägga ifrån mig spypåsen.

    Vissa säger att det kan tränas upp så att man blir van, men alla kanske inte blir vana!?

    Sen så har jag hört talas om Åksjuka tuggummi på Apoteket.
    Postafen, har jag läst om på nätet. Men: "Det kan ge upphov till dåsighet och försämra reaktionsförmågan".

    Så man kanske inte vill ta det när man ska flyga.

    Just nu är jag väldigt nervös. Eftersom det är mycket plugg till att bli kommersiellt pilot samt en hel del pengar man lägger ut och jag vill inte att åksjukan ska kunna stoppa mig från min dröm! :(

    Jag undrar om det finns andra personer som känner som jag, som kanske redan är piloter och får gå igenom samma sak.

    Guppar större plan lika mycket eller guppar de mindre?


    Mvh
     
  2. McFire

    McFire Ny medlem

    Jag mådde också dåligt de första passen när jag tog mitt PPL. Mådde ofta lite illa under passen men det blev bättre ju mer jag flög och det var bara när vi körde stall/vikning etc som jag blev riktigt påmind om det.
    Tog aldrig tabletter eller andra preparat mot det utan sa ifrån när det inte kändes bra och då körde vi någon lugnare manöver istället.
    Idag tänker jag inte på det även om jag kanske kan känna det lite ibland. Oftast är det när flygläraren visar något moment och jag åker med, i princip aldrig när jag flyger själv.

    Många andra har upplevt samma sak och det har blivit bättre i samtliga fall jag känner till. Har säkert ganska mycket med anspänningen inför själva flygningen att göra också så efterhand som du blir lite mer avslappnad så ska du nog se att det släpper för dig också.

    Lycka till!
     
  3. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Ät! Ät! Ät!

    Eller, ok, frossa inte före passet... men min erfarenhet är att man bara blir åksjuk om man är tom i magen. Se till att ha ätit lagom mycket i god tid innan så tror jag att det ordnar sig. Det hjälper iaf mig. Sen vänjer man sig. En kompis som tagit AVA-cert sa att han var helt död i början efter passen, men han blev van. Det gäller nog de flesta. Och kom ihåg att dina framtida passagerare inte är lika vana, jag lyckades avskräcka mitt ex från flygning efter en hoppig färd på 1500ft en stekhet julidag...

    Jag var en gång på konferens i USA och tog en flygtur med en kollega. Efteråt var han helt knäckt av åksjuka, jag fick släpa honom till bilen och få i honom en hamburgare. Efter att han kvicknat till erkände han att "du hade rätt, det hjälpte faktiskt att äta - jag trodde inte på dig, men jag kom inte på någon bättre metod". :e
     
  4. Jocke

    Jocke Medlem

    Jag vill stämma in i kören och säga: det går att vänja hjärnan av med åksjuka. Plus att man ska vara noga med att inte flyga hungrig om man är känslig.
    Jag har känt av lite lätt åksjuka vid några tillfällen under min utbildning, dels efter lite våldsamma manövrer och dels på en långflygning med termik. I samtliga fall var jag småhungrig.

    Så se som sagt till att äta lagom mycket en stund innan. Ha också gärna med dig lite godis att tugga på - det är dels bra att tugga, men även bra om du känner att blodsockret börjar sjunka, vilket det kan göra efter ett intensivt pass. Hjärnan drar mycket socker när den jobbar!

    Och sen är det ju så att man vänjer sig. Många blir ju sjuka på sjön, innan de fått "sjöben". Det brukar ta ett par dar. Sen kan man få tillbaka sjösjukan om man varit på land en längre period, men i princip vänjer sig hjärnan snabbare och snabbare.

    Sen är det absolut så att mindre plan vinglar och hoppar mer än större. Jag flyger UL och det kan vara riktigt skumpigt ibland - slog i skallen härom dagen - medan jag aldrig upplevt nåt liknande i en trafikkärra.

    Det finns gott om piloter som lidit av åksjuka i början av karriären, men tagit sig igenom det. Har för mig att Allan, som är en av de erfarnare privatflygarna här, nämnt att han led av åksjuka i början.

    Jag tror inte du behöver vara orolig - om du inte spydde som en räv varenda minut du var i luften tror jag inte du är speciellt överkänslig och då kan du absolut bli pilot. Lite tråkigt när du blir sjöjuk, bara, men det finns gott om sjösjuka sjömän också, kan du trösta dig med. :)
     
  5. Kalle

    Kalle Medlem

    Helt rätt. Åksjuketabletter skall du inte äta när du skall vara pilot. Satsa på att vänja dig istället, det kan de flesta.

    Du kan ju alltid konsultera din flygläkare om det finns alternativ till Postafen. Det skall ju till ett proffs för att kunna avgöra sådant. Som lekman har jag svårt att tro att det finns men som sagt...
     
  6. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Håller med ovanstående:
    1) man vänjer sej förr eller senare,
    2) bättre när man kör själv (bilföraren blir ju aldrig åksjuk, möjligen passagerarna).

    Vad som hittills inte sagts: Småbarn får ju ordern i bilen "Håll ögonen på vägen". Vuxet folk borde få ordern "Skvalpa inte med innerörat", d v s balanssinnet. Titta gärna hit och dit med ögonen det du behöver, men VRID INTE PÅ HUVUDET.

    Som avslutning en (overifierad) galghumorkommentar från en flygvapenförare:
    -"Käka enbart banan om du är rädd för flygsjuka!".
    -"???"
    -"Det är den mat som mest smakar likadant både på vägen ner som upp!":bored
     
  7. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Jag har väldigt lätt att bli åksjuk som passagerare i en bil, men inte när jag styr, det samma gäller i flygplan. När jag skolade så kunde kallsvetten komma när man svängde brant och stallade hejvilt, men inte längre, ju mer man flyger desto mindre tid finns det att bli åksjuk på, vem som helst kan träna bort det hela tror jag.
     
  8. POE

    POE Ny medlem

    När jag skolade så körde läraren och jag ett intensivt pass med stall & vikning. Efter ett tag frågade läraren vid ett flertal tillfällen om jag mådde illa Till slut insåg jag att det inte var mig han var orolig för, han började själv att må lite dåligt ;)

    Enligt honom så hade han problem i början av sitt flygande men det gick över. Kämpa på och följ råden om mat ovan, samt sömn - se till att vara utvilad när du skall flyga, det hjälper.
     
  9. Kalle

    Kalle Medlem

    ...och drick inte kaffe för flygningen. Förutom att att det är vätskedrivande ökar det faktiskt risken för illamående.
     
  10. Simple Man

    Simple Man Medlem

    Är det någon flygare som har använt Calma 20mg eller Sea Band ?
     
  11. svanen

    svanen Medlem

    Min fru använder Calma så fort hon blir åksjuk och hon tycker de är helt suveräna, fördelen med dem är att de fungerar även när hon redan blivit åksjuk och mår illa, så tar hon Calma och det försvinner.

    Hon har inte upplevt att hon blir dåsig eller trött av dem, jag har med mig ett paket i min flygväska om jag skulle blir väldigt åksjuk, är fortfarande elev och har inte använt dem, men kan tänka mig att om man blir rejält åksjuk så kanske det är farligare än att inte ta dem.

    /Johan
     
  12. Kalle

    Kalle Medlem

    Ur bipacksedeln:
    "Det aktiva innehållsämnet i Calma är ett antihistamin..."

    "Calma kan försämra reaktionsförmågan vilket bör beaktas då skärpt uppmärksamhet krävs, t.ex vid bilkörning." http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20040607003275&DocTypeID=7&UserTypeID=2

    Ifall du vill veta vilken förordning du bryter emot om du stoppar i dig läkemedel före flygning utan att veta hur de påverkar dig:

    LFS 2008:9
    http://www.luftfartsstyrelsen.se/publicdocuments/PDF207.pdf

    JAR-FCL 1.040 Försämrat
    hälsotillstånd

    b) Innehavare av medicinska intyg får inte
    ta någon receptbelagd eller inte receptbelagd
    medicin eller drog eller genomgå någon annan
    behandling, såvida de inte är fullständigt säkra på
    att medicinen, drogen eller behandlingen inte har
    någon negativ effekt på deras förmåga att på ett
    säkert sätt utföra sina uppgifter. Om det föreligger
    något tvivel, ska råd inhämtas från AMS, ett AMC
    eller en AME. Ytterligare råd ges i JAR-FCL 3 (Se
    IEM FCL 3.040).

    LFS 2008:28
    http://www.luftfartsstyrelsen.se/publicdocuments/PDF197.pdf

    IEM FCL 3.040
    Use of medication, drugs, other treatments and alcohol

    (Några utdrag för den som inte vill följa länken)

    Medication
    1 Accidents and incidents have occurred as a result of pilots flying while medically unfit and the majority have been associated with what have been considered relatively trivial ailments. Although the
    symptoms of colds, sore throats, diarrhoea and other abdominal upsets may cause little or no problem whilst on the ground they become dangerous in the flying environment by distracting the pilot and degrading performance in the various flying tasks. The in-flight environment may also increase the severity of symptoms which may be minor while on the ground. The effects may be compounded by the side effects of the medication prescribed or bought over the counter for the treatment of such ailments. The following are some widely used medicines which are normally considered incompatible with flying.

    5 Anti-histamines can cause drowsiness. They are widely used in “cold cures” and in treatment of hayfever, asthma and allergic rashes. They may be in tablet form or a constituent of nose drops or sprays. In many cases the condition itself may preclude flying, so that, if treatment is necessary, advice from the AMS, an AMC or an AME should be sought so that modern drugs, which do not degrade human performance, can be prescribed.

    -----------
    Så, prata med din flygläkare först. Det är sannolikt den enda personen i din omgivning som är kompetent att bedöma inverkan på flygning av det läkemedel du behöver.
     
  13. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Hej

    I början av skolningen är det lätt att spänna sig, vilket säkert kan påverka. En annan orsak kan vara att man tittar ganska mycket på instrumenten i början för att hålla höjd, kurs osv. Försök att sitta rakt utan att sjunka ihop i stolen och höj stolen så du ser bra över instrumentpanelen. Försök ha blicken mot ett riktmärke på horisonten och lär dig flyga planet utan att behöva titta ner på instrumenten. När du lär dig flyga planet bättre kan du också snabbare korrigera kytt och hopp och få en mjukare flygning.

    Trötthet, värme och dåligt intag av vätska kan också påverka. En varm sommardag med 30° i planet och kyttig luft är ingen höjdare.

    Efter ytterligare några pass tror jag inte du kommer ha några problem.

    Lycka till.
     
  14. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    Hei,

    Jeg mener å huske at legmidler som inneholder antihistamin ble spesielt nevnt som uforenelig med flyving på teorikurset i faget Human factors (eller Human performance and limitations) da jeg tok mitt PPL ertifikat.

    Videre ble det poengtert at selv bruk av midler som Dispril/Globoid/Paracet (reseptfrie smertestillende) ikke bør tas uten at virkningene er testet ut på landjorden over en periode først.

    Ellers, så har jeg hørt at det skal være mulig å venne seg av med flysyken. Vi har akro-skoling i klubben hos oss, og det sies at de alle fleste kjenner det mer eller mindre i magen på de første leksjonene.

    Lykke til.

    Mvh
    Svein Olav Bjerkeset
     
  15. Almestad

    Almestad Medlem

    Blev åksjuk två gånger under min PPL-skolning, branta svängar under kyttiga förhållanden gjorde att jag blev riktigt illamående när vi sedan la oss i planflykt och begav oss hem till Bromma.

    Som tidigare inlägg skulle jag vilja tipsa om att inte flyga på fastande mage. Sen att bli åksjuk under sina första lektioner måste vara väldigt vanligt (som många vittnar om i den här tråden), en stor anledning till varför man blir åksjuk är att man just spänner sig.
     
  16. svanen

    svanen Medlem

    Kalle: Helt sant, nog bäst att kolla upp innan, tack!
     
  17. Simple Man

    Simple Man Medlem

    Tack till alla som kommenterade.
    Jag ska äta och sova bra innan flygningen samt försöka att inte spänna mig, så hoppas jag att allt går bra.

    Tack :)
     
  18. Okej ovanstående är fem år gammalt, hur gick det sen?
     
    • Gillar Gillar x 1

Dela sidan