Återuppta flygningen

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av Nick, 18 Februari 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 11 medlemmar.
  1. Nick

    Nick Ny medlem

    Hej alla, ny medlem här på flygfyren!

    Min bakgrund är kort att jag tog PPL(A) 2006 i Stockholms Flygklubb men sedan jag flyttat till Västerås inte flygit på många år. Det har resulterat i ett certifikat som gick ut 2013. (jävligt dumt såhär i efterhand att jag inte underhöll det)

    Nu har suget till flygningen börjat komma tillbaka och med många alternativ i Västerås och med många flygplanstyper på t.ex. Hässlö flygförening så känns det extra motiverande. Och eftersom flygprov inte behövs längre för att bli aktiv på nytt så känns tröskeln inte så jobbig.

    Dock, så har jag sedan 2-3 år fått grå starr på ena ögat (trots den ringa åldern av 41år) vilket gör att jag kommer behöva byta lins innan jag kan söka ett nytt medical klass 2. Multi-fokala linser opereras normalt bara på båda ögonen, så jag vet inte än vilken lins-typ jag ska välja. Jag har pga defekt färgseende ändå en VCL begränsning så jag TROR inte eventuellt bländnings-problematik ska vara något hinder.

    Har någon här gjort ett linsbyte? och har ni stött på patrull med medical i så fall?

    Och för att komma on topic för behörigheter, finns det fler som aktiverat sina förfallna cert sedan flygprovet togs bort?


    Mvh
    Nick
     
  2. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Tja!

    Kul att du ska upp och flyga igen. Dock vill jag inflika att jag är hyfsat säker på att du behöver göra en flygning med kontrollant från Transportstyrelsen då du inte hållit certifikatet vid liv. Har för mig att man behöver en PC med en behörig flyglärare vartannat år såvida man levt upp till sina timmar. Om inte så är det en tur med en kontrollant från TS som gäller.

    Rätta mig gärna om jag har fel, fellow forumiter!

    Och gällande ögonoperation så hade jag hört mig för med en flygläkare redan på förhand för att undvika jobbiga överraskningar. I USA ser man ganska milt på korrigerande operationer, men i EU har det hittills varit annat ljud i skällan...
     
  3. control

    control Välkänd medlem

    Hur illa är det nu, kan du verkligen inte klara ett klass2 nu med hjälpmedel... av alla historier jag hört så verkar myndigheterna vara betydligt snällare på att låta någon fortsätta flyga än att starta, så kan du återupta behörigheten först, och operera sen så tror jag det kan vara vettigt.

    Lycka till!
     
  4. Nick

    Nick Ny medlem

    Vad gäller uppflyningen så tog jag ett snack med en gammal flyglärare, och det lät onekligen som att man slipper flygprov även om certet förfallit. En PC efter kompletterande utbildning som läraren/skolan anser behövs skulle räcka. Om någon har andra uppgifter så välkomnas info.
    Även teoriproven skulle jag slippa göra om då de är gjorda enligt de nyare JAR reglerna.

    Tyvärr har jag för dålig synskärpa även med korrektion idag så tyvärr måste ögat fixas först.

    Om jag förstått ordningen rätt så ska det medicinska göras först och sedan kan jag ansöka om en förnyelse av certet. Sen tillkommer ju SEP och radio....pust!
     
  5. Nick

    Nick Ny medlem

  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    @Nick, välkommen till Flygfyren! Lycka till med dina flygplaner :)
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Ja, det räcker med en PC om du varit i kontakt med en flygskola. Om du hade haft ett LAPL så hade det räckt med att flyga med vanlig lärare tror jag. Men det har jag inte sett i verkligheten.

    Såhär säger regelverket:

    b) Förnyelse. Om en klass- eller typbehörighet har upphört att gälla, ska sökanden

    1. vid behov genomgå repetitionsutbildning vid en ATO för att nå den kompetensnivå
    som är nödvändig för att framföra den relevanta klassen eller
    typen av luftfartyg på ett säkert sätt, och

    2. genomgå en kompetenskontroll(PC).
     
    Senast redigerad: 18 Februari 2016
    • Gillar Gillar x 1
  8. Nick

    Nick Ny medlem

    Tack @Fredrik !

    @Larscho hoppas det gäller även om själva certet gått ut, men det är så jag uppfattat det. Tack! :)
     
  9. johans

    johans Ny medlem

    Kul att du vill börja flyga igen. Helt rätt med att det är en PC som du måste klara av, efter kompletterande utbildning på flygskola. Så inga krav på teori, om inte skola har det som krav. Några timmar repetition, lite olika på hur länge man gjort uppehåll och vilken flygerfarenhet man har.
     
  10. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Ingen blir gladare än jag om det är så att en PC räcker. Men en grej jag då inte fattar - vad är poängen med att ha ett krav på antal timmar det senaste året under en två årsperiod (som ändå måste kombineras med en PC) om man ändå då "bara" kan göra en PC och hålla certifikatet levande?
     
  11. johans

    johans Ny medlem

    Kanske ska skilja lite på certifikat och behörighet. Certifikatet löper på så länge du betalar fakturan, (eller längre???) medans din behörighet gäller efter vad som står inskrivet i ditt certifikat. Kan vara ett år för ex IR, eller två år för SEPL.

    Uppfyller du timkravet de senaste tolv månaderna under tvåårsperioden räcker det med en flyglärartimme. Har denne även behörighet kan hen förlänga din behörighet direkt. Då behöver du inte gå till en PC-kontrollant för att få förlängningen inskriven i ditt cert. Uppfyller du inte timkravet måste du göra en PC. Även efter att din behörighet har förfallit. Så förfallodatumet för SEPL är inte länge lika kritiskt. Finns saker som blivit bättre!

    Välkommen tillbaka!
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. Nick

    Nick Ny medlem

    Tack för svaren! Nu gäller bara att få positiva svar om linsbytet så jag kan gå vidare.
     
    • Gillar Gillar x 1
  13. HansO

    HansO Ny medlem

    Hej!
    Jag opererade in multifokala linser hösten 2013 och började skola segel sommaren 2014. Sen dess har jag stridit med Transportstyrelsen för att få mitt medical. Flygläkaren godkände mig först men TS stoppade det och sen tog de ett år och åtta månader på sig att behandla min begäran om överprövning av det beslutet. Det blev ett avslag naturligtvis så nu ska det upp i förvaltningsrätten inom kort.
    TS hävdar att bländningsbenägenheten ökar kraftigt (signifikant högre som det står i reglerna) med den typen av linser så jag var tvungen att göra ett bländningstest på Aleris i Stockholm. Det misslyckades jag med, som jag anser beroende på att testet inte har speciellt mycket med bländningsbenägenhet att göra. Jag har begärt att få VCL eftersom jag inte har några problem med synen i dagsljus men de vägrar.
    Så räkna med att du måste göra det testet på Aleris innan de godkänner dig.
     
  14. Nick

    Nick Ny medlem


    Jäkligt trist och höra att det strular för dig med tillståndet. Sannolikt kommer det bli multifokala linser för mig också. Det som talar för i mitt fall är att det bör vara lindrigare bedömning (iallafall enligt regelverket) vid förnyelse än vid första utfärdande samt att jag redan har VCL sedan tidigare pga färgblindhet.

    Håller tummarna att förvaltningsrätten ger dig rätt!
     
  15. HansO

    HansO Ny medlem

    Se upp med multifokala linser. TS gillar INTE dom...
     
  16. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    När det handlar om kontaktlinser står det uttryckligen i del-MED att de inte får vara multifokala och det i sin tur kommer från den internationella standarden (ICAO Annex 1). Nu handlar det för er del tydligen om inopererade linser och det är ju inte riktigt samma sak, men motståndet mot multifokala linser är inget speciellt för TS.

    Beträffande bländningstest så har jag sett ett påstående att en väldigt stor del av de som inte opererat ögonen inte heller skulle klara bländningstestet, men de personerna testar man ju inte, så...
     
  17. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag har gjort en vanlig laseroperation av ögonen för att korrigera närsyntet och astigmatism, och fick därför göra bländningstestet som jag klarade. Detta var för ett nytt Medical klass 2. I samband med det hörde jag om yrkespiloter som bytt linser och sedan misslyckats på testet. De var helt ovetande innan operation om att det eventuellt skulle kunna bli problem. Trist :(

    Gör inte alla som ska ha nytt klass 1 bländningstest oavsett operation? Det trodde jag, men utan att egentligen ha en aning :) Testet mäter ju ögats förmåga att återhämta sig efter en bländning och man kan ju spekulera i att det kan vara olika även på en i övrigt frisk person.
     
    • Gillar Gillar x 1
  18. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jag gjorde oxå blandningstest mm för klass 2 av samma anledning i Stockholm (Lasik). Undrar hur mkt hårdare en granskning ögonen är vid klass 1?
     
  19. Nick

    Nick Ny medlem

    Då är operation avklarad. Satte in en monofokal lins idag. Känns som ett lyckat ingrepp. Så om ett par månader provar vi med medical så får jag se om tillräckligt sug finns kvar för att återuppta flygningen igen!
     
    • Gillar Gillar x 2
  20. Larscho

    Larscho Moderator

    Lycka till, jag hoppas att du återupptar flygandet!
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan