ADS-B-lösning för allmänflyg?

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av joma, 2 Oktober 2016.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 11 medlemmar.
  1. joma

    joma Medlem

    Är det någon på forumet som använder någon lösning för att få information i cockpit om annan trafik (ADS-B)?

    Det ska t.ex. finnas någon lösning för SkyDemon. Någon som prövat denna?
    Andra appar/utrustning?

    Spontant känns det som något som hade varit mycket intressant att ha när man flyger, för att höja säkerheten.
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. control

    control Välkänd medlem

    Problemet är att när det gäller mindre flyg så har inte ens alla mode C, än färre basic mod S och ännu färre ADS-B.... Att med vårt låga behov ställa krav på detta vore ännu ett steg i att döda GA.

    ADS-B ger inte som i USA något som starkt motiverar att skaffa det (gratis realtidsväder)

    Sen kan jag inte låta bli att säga min mening: Det är för mycket fokus på hjälpmedel, radio osv. och för lite fokus på det primära: Se och bli sedd. Att slå på positionsljus och att ha ett bra stobeljus på, även dagtid gör förmodligen bra mycket mer för att minska (den iofs. extremt lilla) kollisionsrisken än att ha ett instrument som varnar för en del av övrig trafik som finns där ute.
     
    • Håller med Håller med x 1
  3. Erik Berglund

    Erik Berglund Medlem

    Det finns en gör-det-själv lösning som inte kostar skjortan:
    http://stratux.me.

    Hur nyttigt detta är i Sverige vet jag inte, man får ju som sagt inte väder och endast tyngre flygplan behöver ADS-B sändare.
     
  4. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    • Gillar Gillar x 3
  5. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Stratux fungerar tyvärr inte med SkyDemon =(
     
  6. Larscho

    Larscho Välkänd medlem

    Cool, kan du filtrera på höjderna också så att du bara ser de som är närmast dig i vertikalled?
     
  7. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Ja, det gör man direkt i SkyDemon: Navigation Options -> Other Traffic -> Show Within Vertically (+/-)
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Albin

    Albin Ny medlem

    Köpte du deras chipset och en Pi (samt det andra)?
    Gick du i så fall på deras rekommendationer eller något från säg, Elfa?

    Jag går i tankar på att bygga en egen, eftersom deras färdigbyggda är slut.

    Helst vill jag få in Flarm också, flyger en hel del i segelflyg-täta områden och det hade varit bra med Flarm där. Tyvärr verkar det som att man måste köpa deras Flarm Mouse för att få ihop det och den kostar en del, så då kanske man ska gå på deras lösning emd ADS-B i stället...
     
  9. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Deras chipset behövs inte om du vill bara se annan ADS-B trafik, du behöver endast en Raspberry Pi, en RTL2832U USB sticka från eBay, en VK172 GPS sticka från eBay och en USB WiFi sticka från eBay för att ansluta till paddan.

    Flarm är proprietärt och jag tror inte att deras hårdvara kan ta emot signalen, i så fall är det kanske bättre om du köper en PowerFlarm istället. Den ska kunna ansluta till SkyDemon och visa ADS-B trafik också, samt Mode-C och Flarm.
     
  10. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Jag hoppas verkligen någon utvecklare forkar Stratux och implementerar SkyDemon support. Visst får man inte väder men man får ADS-B.
     
    • Håller med Håller med x 1
  11. Albin

    Albin Ny medlem


    Oki, då behöver man ju bara deras mjukvara och licens vad det verkar...
     
  12. Fredrik S

    Fredrik S Medlem

    Coolt
    Pi projekt är kul
     
  13. joma

    joma Medlem

    Kan bara konstatera att tråden blev lite annat än svar på min fråga. Jag vill hitta en färdig produkt utan insatser med programmering (om hag nu fattat det rätt ovan).

    Jag förstår inte varför det skulle vara ett problem. Vem säger att man skulle sitta och glo på skärmen? Jag ser det som en del i att höja säkerheten genom att man skulle kunna få en indikering på annan trafik. Allt som nämns ser jag som självklart oavsett hjälpmedel.
    Men jag har ännu inte hittat någon vettig utrustning i Europa. Intressant är att FAA ger rabatt i USA på visa prylar för att fler ska installera dem...
     
    • Gillar Gillar x 1
  14. control

    control Välkänd medlem

    Problemet är just risken att piloter slutar titta ut om de har fina system som i exempelvis den DA42a jag gjorde årets PC, där det inte bara syntes på skärmen utan jag tom. fick varning om trafiken i headsetet. Tro nu inte att jag är en teknikfientlig gammal gubbe, min RV kommer att ha ett Garmin G3X system i sig, med en massa roliga "leksaker" inkl. trafikvarning. Men jag kommer att skälla på mig själv när jag kommer på mig med att inte skanna efter trafik ;)
     
  15. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Låt oss tänka följande scenario:

    En lågvingad Piper ligger ovanför högvingad Cessna på final. Cessnan har inget fungerande radio men har transponder. Hur än mycket piloterna skannar kan de inte se varandra. Det hade inte skadat med en varning på en skärm eller headset.
     
    • Håller med Håller med x 1
  16. control

    control Välkänd medlem

    Absolut, det är inget fel och suveränt att ta tekniken till hjälp, ibland kan det tom. vara avgörande så som i ditt exempel. Det jag reagerar på (och det är generellt, inte för enbart den här tråden) är FOKUSET, det pratas väldigt mycket om vikten av att prata/lyssna på radio, finessen med olika transpondrar mm. system för att kunna se realtidsväder och trafik på skärmar, det är väl inte många år bort innan vi också kan få klareringar elektroniskt även i små GA-plan... bra och rolig utveckling men alldeles för lite om att hålla koll utåt.

    Jag ser en tendens hos klubbens piloter och tom. hos mig själv! att ägna allt mer tid till att att ställa in och finjustera autopilot, GPS, ventilation mm. och mindre till att titta ut :/
     
  17. UMJ

    UMJ Ny medlem

    Flarm är i princip redan standard i alla segelflygplan och bogserflygplan i Sverige tack vare ett samarbete mellan SEGELFLYGET och INTERHANNOVER (sponsring).
    Produkten togs ursprungligen fram för segelflyget och har där sin största installerade bas men i nuläget säljs 50% av alla nya enheter till lätta motorflygplan och har hittills 25.000 enheter sålda (allt enligt http://flarm.com/). Så varför hitta på egna eller andra system?
    Sedan vill jag hålla med control om att TITTA UT är det viktigaste. Även när man får en kollisionsvarning. Det är utanför som faran finns.
     
  18. OskarD

    OskarD Ny medlem

    Jag kör Garmin Pilot och GDL39. Mest för GPS motagning och stb AI. Rätt kul att se annan ADS-B trafik på kartan!
     
  19. Johan Nilsson

    Johan Nilsson Medlem

    Sen behöver du programvara till raspberryn? Var hittar man den?
     
  20. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Googla PilotAware
     
Laddar...

Dela sidan