AFIS Kjula Eskilstuna

Diskussion i 'Flygnavigering' startad av Kristoffer79, 20 Juli 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Kristoffer79

    Kristoffer79 Ny medlem

    En fråga om AFIS på Kjula fältet i Eskilstuna. Jag flög från Skå Edeby till Kjula fältet för några dagar sen.

    Och för tillfället så finns det ingen AFIS där, det är ingen i tornet. Om jag ligger på under 1500ft, bör man ändå passera in genom in/ut passeringspunkterna som tex Lindon eller Tobo? Flygplatsen nu är ju i princip som en helt okontrollerad flygplats nu. Vad är det som gäller?

    Och när jag gjort en studs och gå och blindsänt och frågat om någon är i närheten och inte fått nått svar, kan jag då efter jag lyft igen välja helt om jag vill svänga höger eller vänster. Eller bör man följa "Vänster varvet"?

    Sen en till fråga. Behövs en förenklad färdplan för att få åka in i ett AFIS kontrollerad flygplats?
     
    Senast redigerad: 20 Juli 2018
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det finns inget krav på det. Det finns inget krav på det när AFIS är öppet heller, men det underlättar för trafikledaren.

    Du inte bara bör, du måste göra ett vänstervarv om inte högervarv är föreskrivet. Samma sak gäller förstås under inflygningen.

    Om AFISen är öppen, ja. (Eller fullständig färdplan, givetvis.) PS. Flygplatsen är inte kontrollerad. AFISen kan inte säga åt dig vad du skall göra, bara lämna förslag. Du bestämmer.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Det där stämmer väl inte riktigt? Det krävs dubbelriktad kommunikation, men ingen klarering och därmed ingen förenklad färdplan. Blir ju näst intill samma effekt men ändå.
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jo, faktiskt. AIP ENR 1.1 punkt 6.1a.
     
    • Gillar Gillar x 1
    • Håller med Håller med x 1
  5. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Ja jäklar. Den var lättmissad som en "eller" i en längre mening, tackar för den! Nu blir jag nästan lite sugen på att kolla upp gamla läroböckerna hur det stod i dem för jag har för mig att jag läst någonstans att allt smo krävs är dubbelriktat kommunikation, men det kan såklart vara något jag läst på ngot ickeaktoritärt ställe eller en slutsats jag kommit till själv efter att läst det där stycket slarvigt.
     
    • Gillar Gillar x 1
    • Håller med Håller med x 1
  6. Kristoffer79

    Kristoffer79 Ny medlem

    Tackar för alla svar. Japp du behöver en klarering för att få åka in i en AFIS kontrollerad flygplats, det läste jag också. Då kommer nästa dilemma här.

    Om jag gjort en studs och gå på Västerås flygfält och fått klart att åka direkt till Kjula, då måste jag ju kontakta Kjula tornet innan och fått klarering av dom att passera in i AFIS zonen ellerhur?
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Nej, du behöver ingen klarering och får inte heller någon klarering. AFIS-flygplatser är inte kontrollerade. Den enda skillnaden mot att använda en flygplats utan trafikledning är att vid en AFIS-flygplats så måste du kontinuerligt hålla AFIS-tjänstemannen orienterad om läge och avsikter. (Vid en flygplats utan trafikledning är ju detta gott "airmanship" men inget regelkrav.) Hen kan också föreslå hur du skall flyga, men återigen -- det är du som bestämmer. Det är inte en kontrollerad flygplats.
    Nej, det behöver du inte och det kommer du inte att få heller. När du passerar in i trafikinformationszonen (eller tidigare om Västerås lämnat över dig innan) så skall du anmäla position och avsikter till "Eskilstuna information".
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...
Liknande trådar
  1. Merf
    Svar:
    22
    Visningar:
    2,119

Dela sidan