Al Fah - Bokstavering i radiotelefoni

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av hans_p, 28 Mars 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Viss historik behöver man inte så jag avstår från att bumpa, men här kommer något intressant, tror jag.
    upload_2018-3-28_17-19-9.png
     
  2. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Hänger inte riktigt med. - Menar du att nationella bokstaveringsalfabet har avskaffats genom ovanstående bestämmelse i SERA?
     
  3. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag tror att det är en övertolkning. Även den franska versionen av SERA har engelsk bokstavering...
     
  5. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

  6. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Om man tittar på övriga delar i avsnitt 14 så tycker jag inte man kan utläsa att det är krav på att det är detta bokstaveringsalfabet som nödvändigtvis skall gälla om lokalt språk brukas. 14040 som behandlar siffror nämner förvisso uttryckligen att dessa gäller endast då språket som brukas är Engelska, men samtidigt har man 14045 som behandlar fraser och INTE nämner att de enbart gäller för Engelska samtidigt som 14015 gör gällande att Engelska enbart är krav i vissa situationer.

    Däremot kan man ju tänka sig att TS passar på att göra sig av med ett bokstaveringsalphabet när man "ändå håller på". Det är ju OK att gå "längre" än reglerna kräver om man så skulle önska.
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är det faktiskt inte. Om EU har bestämt regler för något så får individuella stater varken göra tillägg till eller undantag från reglerna.

    Däremot när det gäller just svensk radiofraseologi så har ju EU inte reglerat den utan där kan TS bestämma i stort sett som de vill.
     
  8. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Ja det är ju just det i ditt andra stycke jag menar med att gå längre än reglerna. Jag skrev inget om att gå emot regler eller göra undantag från regler.
     
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Då menar vi kanske något annat än att "gå längre än reglerna". För mig är det inte att "gå längre än en regel" att bestämma någonting som är helt orelaterat. (T.ex. att bestämma om svensk fraseologi när reglerna endast handlar om engelsk fraseologi.)
     
  10. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Jag frågade TS och har fått svar, även fortsättningsvis är det meningen att vi ska kunna använda ett svenskt bokstaveringsalfabet. Så det finns ingen anledning till oro. :)
     
    Senast redigerad: 3 April 2018
    • Gillar Gillar x 3
  11. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    • Gillar Gillar x 2
  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

  13. Larscho

    Larscho Moderator

    Det låter extremt. Vill man ta in billig arbetskraft i flygledningen??
     
  14. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det enda skäl som ges i AICt är att man skall slippa utbilda trafikledarna i två uppsättningar fraseologi. Ett annat skäl är säkert att göra det lättare för internationella företag. T.ex. svenska ACR är nog jätteglada.
     
  15. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Jag kan förstå hur norrmännen tänker här: mer valfrihet är bra i många situationer, men det ökar också risken för förvirring och missförstånd. I situationer där missförstånd fort kan bli dödliga får valfrihet och nationell stolthet spela andrafiol.

    Det förenklar också utbildningen av piloter och flygledare, vilket i viss mån minskar kostnaderna av en hobby som är på tok för dyr.
     
    • Gillar Gillar x 1
  16. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag tror inte att det har med nationell stolthet att göra så mycket som faktiska språkkunskaper. I Skandinavien och Nederländerna skulle det nog gå bra. Skulle man genomföra det i Frankrike så tror jag att större delen av privatflygarna fick lämna in certet. På franska okontrollerade flygplatser är det i allmänhet obligatoriskt att använda franska vid blindsändning.
     
  17. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan