Alternativa flygjobb utöver pilot?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av schonis, 7 Juli 2009.

  1. schonis

    schonis Ny medlem

    Hejsan...

    När man är utbildad pilot, Me, IR, PPL, CPL och hela det kitet. Så vill man ha det där första jobbet.

    Men om man inte får jobb, även om man försöker, så undrar jag om det finns andara jobb som man har "Fördel" på jämfört med andra sökande eftersom man är utbildad pilot.

    Då menar jag jobb på Flygplatser inom olika delar, Något Med invägning av flygplan mm. Allt som har med flygplan att göra.

    Självklart kommer jag göra allt o åka jorden runt på intervjuer, men jag undrar bara för nyfikenhetens skull vad för andra jobb, man har fördel att ha utbildning som pilot?

    Tacksam för svar
    MVH // Jonas
     
  2. hiwaf

    hiwaf Medlem

    Jag jobbade som airport security innan jag fick mitt första flygjobb. Rampen och incheckningen är också populära ställen du kan hitta piloter på.
     
  3. schonis

    schonis Ny medlem

    När man isåfall söker jobb som exempelvis security eller vid incheckningen. Har man fördel framför andra sökande som inte har Utbildning som pilot?
     
  4. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Bra fråga, kan egentligen inte tänka mig att man har det överhuvudtaget, kanske låter bättre i intervjun så, men inte har man någon nytta av utbildningen om man jobbar med något helt annat på marken.
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Simulatorpilot är en grej där du har lätt. Finns på Sturup och Arlanda.
    Man simulerar flygning för utbildning av nya flygledare och för att fräscha upp färdiga flygledares kunskaper.
     
  6. schonis

    schonis Ny medlem

    det sista låter bra... Är det möjligt att man håller sitt egma flygtrim i skick medans man arbetar där, alltså. Jobbet som du menar, deltar man på något sätt mer än att sätta in olika scenarion, så man håller sitt flygtrim på topp?
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Flygtrim håller du inte uppe direkt men radiosnacket är det bra för och man får även en väldigt nyttig insyn i hur det är att vara flygledare. Är ett kul jobb men kanske inte nåt man vill göra för länge.
     
Laddar...

Dela sidan