Alternativa vägar till att bli kommersiell pilot (CPL)

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av citroengen, 28 Maj 2018.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. citroengen

    citroengen Ny medlem

    Hej! Jag har nu börjat kika på olika pilotutbildningar, vill bli kommersiell pilot, men är lite osäker på vilka vägar man kan ta.

    Min plan är att ta PPL+CPL och läsa ATPL-teori i Sverige (troligtvis på south sweden ac.)
    En annan väg är att ta PPL+CPL i Sydafrika och resten i Sverige. Kan man läsa olika kurser i olika länder utan att konvertera licenser? Tex PPL i sverige, ATPL england, CPL sydafrika (endast som exempel). Är det bara CPL jag måste konvertera till det land/region jag vill jobba i?
    Jag föredrar modulär utbildning framför den integrerade då det är billigare och "friare".

    Stämmer det att jag behöver 200 flygtimmar + 100 PIC för att köra upp för CPL?
    Vad "läser man" under CPL-kursen? Behöver jag ATPL om jag inte planerar att flyga boeing/airbus för stora företag?

    Har en kompis i USA som har några cessnor och hos honom kan jag få flygtimmar billigt. Kan jag ta PPL och CPL och sedan flygträna i USA? Kan jag tillgodoräkna de timmarna för att sedan flyga upp för CPL? Eller är det bättre att bara ta PPL och flyga hos min kompis så mycket jag kan för att sedan CPL i sverige?

    Har verkligen läst på men är så förvirrad gällande timmar, tester, licenser etc...

    Om man inte siktar på jobba inom tung luftfart vilka andra typer av jobb finns, är det svårare att få jobb i den sektorn? Är mer intresserad av att flyga någonting mindre, typ cessna, kommersiellt. Seaplane pilot vore drömmen!


    Många frågor! Hoppas någon kan hjälpa mig :)
     
    • Håller med Håller med x 1
  2. Larscho

    Larscho Välkänd medlem

    Om du gör det inom EASA/EU-länder så är det inga problem. Om du vill jobba i Europa så kommer du förr eller senare behöva läsa ATPL-teorin i vilket fall som helst, den kan tyvärr inte konverteras från ett land utanför EASA/EU.
    Ja, det kan man väl säga.
    Nja, det ska nog vara 200 timmar INKLUSIVE 100 PIC när det kommer till modulutbildning.
    Om du pratar om teorin så skiljer det egentligen inte så mycket, därför kan man nästan inte få tag på "bara" CPL-teori utan alla läser alltid ATPL-teorin direkt. Vad gäller det praktiska så är ju CPL mer eller mindre samma övningar men med mer precision. ATPL-certifikatet tar man aldrig från början utan blir först aktuellt när man ska vara kapten på något flygbolag, då gör man en uppflygning.
    Du kan ju ta ditt PPL där också men annars är det ganska vanligt att man åker till USA med sitt svenska PPL och sedan bygger flygtid för att komma närmare de 200 timmarna. T.ex. skulle du kunna åka dit och flyga 100 timmar och sen hem för att komplettera med den sista träningen för instrument och tvåmotor innan du flyger upp för CPL. Så tror jag att @FarewellFire har gjort så han kan säkert berätta mer.
    Ja, det kan man nog säga. Det kräver mer tålamod och nätverkande men visst finns det jobb, även om de helt klart är färre.
     
  3. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Jag kan inte bidra med nån kunskap vad gäller konverteringar, men intressant perspektiv från USA är hur extrem pilotbristen är just nu. Nåt jag aldrig trodde skulle hända, om jag ska vara ärlig. Men nu är den verklighet. Har du en puls och ett ATP, så blir du anställd idag. Emirates parkade precis över 80 plan i öknen för att dom inte har tillräckligt med piloter. Detta har ännu inte märkts inom Europa, men deras kräsenhet kommer att avta när kandidaterna blir färre och färre och fyller dessa tomrum världen över. Så, det som kommer att ske är att flygbolagen suger upp dom flesta bizjetpiloter etc, vilket gör att det kommer bli många fler möjligheter för piloter som inte vill flyga linjetrafik framöver. Så du gör ett smart val, tycker jag.

    Självreflektion - när jag var 19 år gammal och tog mitt PPL på Bromma så ville jag bli pilot och jobba på flygbolag. Men nu blev det aldrig så och det är jag oerhört tacksam för idag, måste jag säga. Jag älskar mitt nuvarande jobb och det har gett mig möjligheten att kunna flyga privat. Själv kan jag inte tänka mig nåt som dödar flyglusten mer än att sitta som styrman i en Ryanair-kärra på nån gudsförgäten avlägsen flygplats mitt i ingenstans i snålblåsten. Däremot att flyga bizjets, eller ambulansflyg, eller inspektionsflyg etc, det kan jag se det roliga med.
    Och där kommer det komma möjligheter framöver när dom andra sugs upp.

    Lycka till!
     
    • Gillar Gillar x 2
  4. citroengen

    citroengen Ny medlem

    Har hört att det ska finnas rätt gott om jobb i USA, men så mycket?!

    Tack för all info!

    Jag har själv blivit helt kär i seaplanes i Seattle och funderar på att bara köra den utbildningen där. Om jag ändå kan tänka mig att bo och jobba där liksom. Vet inte hur många sjöflygsjobb som finns i Sverige.
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. citroengen

    citroengen Ny medlem


    Tack för alla svar! Ska fortsätta min research :)
     
  6. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Väldigt få sjöfygsjobb i Europa överlag. T.o.m. så illa att jag tror det är helt omöjligt att göra tvåmotor sjö nånstans i Europa. Finns inga instruktörer, inga skolor, inga kontrollanter som kan administrera det hela. Så det är en "död" rating.
     
  7. citroengen

    citroengen Ny medlem

    Tänker att jag vill jobba i nordvästra USA (typ Washington state) eller Kanada, finns fler sjöflygmöjligheter där :)
     
  8. citroengen

    citroengen Ny medlem

    Jag googlade runt lite på skolor i Kanada och hittade en med det fantastiskt låga priset 30000 CAD?! Ca 210 000 SEK! Är detta ens möjligt?
    Det är alltså from zero till hela kommersiella paketet. Dock får jag ju bara jobba i Kanada men det känns inte som något problem då jag kan tänka mig att bo där.

    Har mailat och ställt ca 100 frågor ang ratings, priser för att vara på den säkra sidan.

    http://cacbc.ca/cpl/ Skolan

    Mvh och trevlig helg!
    Nina
     
  9. Larscho

    Larscho Välkänd medlem

    Vill du jobba där borta så åk dit på en gång och bli sjöflygare, verkar jäkligt coolt! Men tänk på att det är en livsstil man väljer där, inte så mycket pengar, inte så mycket ledigt men säkerligen ett givande arbete.
     
  10. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Kanada enklare få arbets- eller uppehållsstillstånd i också. USA väldigt svårt nuförtiden med galningen Trump vid rodret. Att få Green Card är ingen billig sak och det tar lång tid.
     
Laddar...

Dela sidan