Andel/andelar i Commander 112

Diskussion i 'Sälj' startad av Per Petersson, 6 Februari 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Per Petersson

Per Petersson Ny medlem

Andelsägare sökes :

Commander 112 TCA årsmodell 1977 med registrering SE-LTC.

Turboladdad Commander med 4-cylindrig Lycomingmotor på 210 hp. Stationerad på ESOW i hangar.
    Infällbara landningsställ samt omställbar propeller. Marschfart ca 125-145 knop beroende på höjd och effektuttag. Tjänstetopphöjd 20000 fot.
    Bränsleförbrukning 40-45 liter 100 LL per timme. Ca 5 timmar och 45 minuters räckvidd utan reserver vid fulla tankar ( 257 liter ).
    Ny trebladig MT propeller Maj 2017.
    Ny mode S Transponder King KT-74 Feb 2017.
    Inredning i beige skinn och alcantara från 2008.
    Omlackerad 1993 (kanske dags igen:).

Totaltid 2250 timmar, motor 1100 timmar. TBO 1800 timmar + 900 timmars förlängning vid privat flygning.

Fullt IFR utrustad med bl.a. :

Två axlig STEC 55x autopilot med höjdhållning, utrustad med GPSS navigering, dvs följer den rutt som du lagt in i Garmin 430. Kopplar även på glidbanan vid ILS inflygningar.
    Garmin 430 med uppdaterad databas som Com/Nav/GPS 1.
    King KT-155 som Com/Nav 2.
    Century HSI slavat.
    Dubbla horisontgyron. Ett eldrivet. Ett vakuumdrivet.
    King KR-87 ADF.
    King KN-64 DME.
    King KT-74 mode S transponder.
    Dubbla höjdmätare.
    EDM 830 trend monitoring system. Mäter fuelflow,tempraturer på samtliga cylindrar och Turbo.Har även fuel totalizer så du hela tiden koll på din bränsleförbrukning.

Extra utrustning som ingår :
    En extra motor Lycoming TO-360. (Behöver översyn)
    En extra Tvåbladig propeller (Behöver översyn)
    Motorvärmare och kupévärmare.
    Snökapell till vingar, kropp, stabbe och motorhuv.
    Lättviktsstarter.
    Taxilights på landställsbenen.

Commander har den mest rymliga kabinen av alla fyrsitsiga resemaskiner. Robust byggd med 407 kg tillsatsvikt. (Skall ev ökas till 413 kg då en lättare propeller monterats.)

Flygmaskinen är nyförsäkrad för 500.000:- nu i Januari.

Insats per andel 100.000:-

1000:- i månaden tillkommer för fasta utgifter såsom landningskort, försäkring mm mm.

Flyg för 1500:- per tachotimme inklusive bränsle. Mycket god tillgänglighet.

I dagsläget är vi två ägare. Vill gärna öka antalet till 5 för att få maskinen att "röra på sig" mer :)

Låter detta intressant så skriv här på forumet eller ring Per Petersson 0708-440848 , maila frågor : per.peterson@novair.se

• Gillar Gillar x 1
  2. Larscho

Larscho Välkänd medlem

3. Adam Frisch

Adam Frisch Aktiv medlem

Commander 112/114 mkt bekväma maskiner. Som en Cadillac.

4. Airborne again

Airborne again Välkänd medlem

Det ser ut som en väldigt trevlig maskin. Hade jag inte bott så pass långt från Hässlö så hade jag nog slagit till...

• Gillar Gillar x 1
  5. Per Petersson

Per Petersson Ny medlem

Tänkte att lite bilder säger mer en tusen ord :)

Mvh Per Petersson.

image.jpeg image.jpeg

Senast redigerad av en moderator: 7 Februari 2018
    • Gillar Gillar x 4
  6. Per Petersson

Per Petersson Ny medlem

Glömde skriva att bilden på kärran är från Ölanda/Byxelkrok och tagen före propelleruppgraderingen.600 m asfalt är inga problem :).

Mvh Per Petersson.

Senast redigerad av en moderator: 7 Februari 2018
    • Gillar Gillar x 1
  7. joma

joma Medlem

En trevlig resemaskin. Lite långt bort bara...

8. Jonas

Jonas Moderator Flygfyren Operations

9. Per Petersson

Per Petersson Ny medlem

Hej igen !

Jo det är rätt modell :). Jag kanske var lite konservativ vad gäller farten men vill inte lura någon :)
    De uppgifter som tillverkaren har i sina manualer har jag av egen erfarenhet, vare sig det rör sig om Piper, Cessna eller Socata, alltid tagit med en nypa salt.
    Har flugit många timmar i Cessna 177 RG (en av mina andra single engine favoriter) och i handboken stod det148 kts på 6000 fot/65%. Tror aldrig jag kom över 135 kts :) , men det gjorde inget då den i övrigt var helt fantastisk att flyga.
    Cardinalen led lite av att vara "under powered" med sina 200 hp men hanterade man den rätt och inte flög den som en "vanlig" Cessna eller Piper så gjorde den sitt jobb.

Commanders är också (orättvist) kända, framförallt 112 modellen, för att sakna lite hästkrafter. Rockwell som byggde Commanders på 70 talet tillverkade den efter ett nytt regelverk vilket gjorde maskinen tyngre än sina konkurrenter. Stabilt byggd och med ett landningsställ som förlåter det mesta i ankomster :)

112 TCA är en perfekt kompromiss med sin fyrcylindriga Turbo. Bränslesnålare än sin storebror 114 och starkare än sin lillebror 112 A och B.
    Dessutom tappar den inte orken när du passerar 3000 fot stigande då Turbon gör sitt jobb.

Vad gäller timpriset så betalar vi efter Tachotid. Om jag flyger ner till tex Öland så tar det ungefär en timme med stigning upp till FL 80. Vid landning så brukar tachometern registrera 1,1 timme och det beror nog på att stigningen görs med 36 tum/2500 rpm. Tror tachometern är inställd på att visa exakt vid 2300-2350 rpm.
    Vid ren nöjesflygning ut över Mälaren drar jag av till ca 55 % och kan således få ut mer tid i luften för mindre tacho :)
    Vid 5 delägare som nyttjar maskinen ca 20 timmar var på ett år kan nog timpriset sänkas till ca 1200-1300:-.

Vad gäller framtiden för LTC så skulle vi gärna se en ny lack. Byte av vår 430 till en 530 för att få en större display samt sammankoppla den med någon form av "weather avoidance", typ WX-500 samt terrain databas.
    Fartmässigt så skulle en noggrann "rerigging" kanske ge några knop till. Montering av ett så kallat "Flap gap seal" står också på önskelistan. Dessa åtgärder tillsammans med nya lack kanske skulle göra att vi närmar oss tillverkarens "glädjesiffror" vad gäller fart :).

Svarar gärna på fler funderingar, stort som smått :)

Mvh Per Petersson.

• Gillar Gillar x 2
  10. Jonas

Jonas Moderator Flygfyren Operations

Tack för info!

Dela sidan