Annex II tillbaka till certifierat

Diskussion i 'Flygteknik' startad av Arnaud, 28 September 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Arnaud

    Arnaud Medlem

    Säg att man har ett certifierat flygplan som förs över till annex II pga hög ålder, men man vill sedan föra det tillbaka till certifierat för att få flyger IFR utanför Sverige.

    Någon som vet om detta går och isåfall hur?
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Flygplan förs inte över till Annex II pga för hög ålder. I Annex II framgår skälen till att ett flygplan finns där. Det enda åldersvillkoret som finns är om flygplanet konstruerades före 1955 och produktionen upphörde före 1975. Enstaka flygplan av speciell historisk betydelse kan också bli ett Annex II-flygplan.

    Det enda sättet att "föra över" ett flygplan till Annex II är om det anses ha historisk betydelse eller om man experimentklassar det.

    MEN ett äldre flygplan på Annex II upphör inte att vara certifierat (om det inte blivit x-klassat). Det enda som händer är att det omfattas av svenska regler och inte av EASA-regler. Det har fortfarande ett luftvärdighetsbevis och kan fritt flygas i hela världen, IFR eller VFR.

    (PS. Egentligen är det fel att säga "föra över", för det finns inte längre någon lista av flygplan i Annex II -- den innehåller bara villkoren.)
     
  3. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Det borde ju var så, men är det verkligen så? Om man tittar på den informella listan som en gång EASA upprättade:
    http://www.dg-flugzeugbau.de/Data/annex-2.pdf
    Och kikar man på tex PA-18 och Champion 7 så står det ju mer eller mindre klart att "vi bedömer att så här ska det vara". Är det nån som vet att det tillämpas så som det är skrivet där eller om man strikt följer sitt eget regelverk?
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Som det står i början av den där listan så är den endast för information, den har aldrig haft till syfte att vara fullständig och den uppdateras inte. Det som gäller är villkoren i Annex II om ett flygplan skall vara EASA eller Annex II. Reglerna där är mycket tydliga, tycker jag. Det enda som kan vara en tolkningsfråga är punkt (a)(ii):

    luftfartyg av klar historisk betydelse, med anknytning till
    — deltagande i en anmärkningsvärd historisk händelse, eller
    — ett viktigt steg i flygets utveckling, eller
    — en betydelsefull roll i en medlemsstats väpnade styrkor.


    Där föreställer jag mig att Transportstyrelsen bestämmer
     
  5. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Jo, jag vet reglerna eftersom jag skrev att det borde vara så. Men, min fråga var: Vet nån hur reglerna i verkligheten är för flygplan som PÅ-18 och Champion 7 tillverkade efter 1974?
     
Laddar...

Dela sidan