Anomaloskopi (fägblindhets test)

Diskussion i '040 Människans förutsättningar och begränsningar' startad av JohannesB, 18 November 2009.

  1. JohannesB

    JohannesB Medlem

    Är det nån som gjort en sådan?

    Jag skall göra den testen i Lund för att avgöra om jag kan få bort min "valid by day only" i min medical.
    Den skall vara att likställa med lanterntestet.
    Jag är inte röd-grönt färgblind, det vet jag efter tester jag gjort på nätet.
    Man är ju lite nervös. Mycket som står på spel känns det som.
     
  2. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Men om du har den begränsningen i ditt medical, då betyder det väl att du redan gjort en undersökning på färgseendet? Det vanlliga testet är väl att man kollar i den här boken på några sidor så är det klart. Är det ett större test i Lund?
     
  3. JohannesB

    JohannesB Medlem

    Det testet man gör hos flygläkaren är ett "vanligt" färgtest.
    Det som finns i Lund och i Stockholm är ett annat test.
     
  4. JohannesB

    JohannesB Medlem

    Gjorde testet för ett tag sedan. Man kunde göra det i Göteborg och sedan skicka pappren till Lund.
    Jag ska inte gå in för mycket på tekniska termer som jag inte själv förstår.
    Men jag klarade det inte.
    Det finns tydligen en risk att jag inte kan se skillnad på rött och grönt eftersom jag det finns nyanser av rött som jag kan förväxla med gult och andra nyanser av grönt som jag kan förväxla med andra nyanser av gult så rent matematiskt så finns det en gul nyans som jag skulle kunna tolka som grön eller röd.
    Har aldrig haft problem att med min kustskepparexamen navigera och se skillnad på grönt och rött på sjön.
    Såg nån som var ute och nattflög häromdagen och kunde även klart och tydligt se skillnad på rött och grönt. Men regler är regler.

    Men jag tänkte ändå göra ett försök så jag rinde till trsp-styrelsen och pratade där med en torr människa.
    Jag ställde frågan varför man var tvungen att ha NQ för att ta IR och om jag inte kunde få dispens för att flyga instrument endast under dager.
    Svaret blev: Därför att reglerna är sådana.
    Ja, jo men det har ju inget som helst samband.
    Nej, men reglerna är sådana, blev svaret återigen.
    Jag gav mig inte utan frågade vidare och fick då till svar att innan JAR-FCL trädde ikraft så kunde dom och hade faktiskt beviljat dispenser för just detta.
    Men när JAR-FCl trädde ikraft så togs den möjligheten bort.
    Så härligt att ha med myndigheter att göra.
    Nu skall jag först ta mitt PPL sen får vi se om jag orkar gå vidare med detta. Tror inte man har mycket för att kämpa med detta.
     
  5. niklaswik

    niklaswik Medlem

    Myndigheter generellt har ETT syfte: att ställa till problem för "vanligt folk"...
     
  6. TOC

    TOC Ny medlem

  7. JohannesB

    JohannesB Medlem

    Jag skulle nog inte vilja säga att dom bara ställer till bekymmer.
    Men dom är väldigt fyrkantiga.
    Och dom ser definitivt inte till att underlätta för individer som faller utanför den "normala" ramen.
     
  8. niklaswik

    niklaswik Medlem

    Stämmer delvis.. :e
     
  9. TOC

    TOC Ny medlem

Laddar...
Liknande trådar
  1. MikaelbigM
    Svar:
    2
    Visningar:
    1,536

Dela sidan