Använder du elektroniska checklistor i Garmin 1000?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Fredrik, 29 Augusti 2017.

?

Använder du elektroniska checklistor i Garmin 1000?

  1. Ja

    1 röst(er)
    16.7%
  2. Nej

    5 röst(er)
    83.3%
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej, jag håller på och läser in mig på Garmin 1000 just nu. Manualen är på över 600 sidor så det finns mycket att gå igenom. Upptäckte att det finns funktionalitet för elektroniska checklistor. Tycker det känns som ett stort lyft att ha tillgång till alla checklistor elektroniskt.

    Det jag undrar över är om alla checklistor som finns i POH är inlagda som elektroniska varianter om flygplanet kommer utrustat med G1000 från fabrik? Min andra fråga är om denna funktionalitet används i klubbmiljö eller om man kör med vanliga tradionella checklistor som någon ansvarig på klubben har tagit fram?
     
  2. wernvik

    wernvik Medlem

    Vi har både och. Själv använder jag endast de elektroniska checklistorna men har med mig nödchecklistorna på papper. Väldigt smidigt att kunna köra igenom de vanliga checklistorna elektroniskt.
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    @wernvik, kul att höra att funktionen används. Verkar väldigt smidigt. Och som du säger är det ju inte fel heller att ha med en vanlig fysisk checklista som backup.
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag använder dem inte. Framförallt för att jag har egna checklistor (givetvis baserade på checklistorna i POH). Anledningen är dels att POH-checklistorna (som används i G1000) ofta är "do lists" snarare än "check lists" (min hatfavorit är POH för våra Cessna 172 där bl.a. landningschecklistan innehåller punkten "TOUCH DOWN -- MAIN WHEELS FIRST"), dels att de inte är skrivna med tanke på IFR-flygning, dels för att jag vill ha checklistorna för olika flygplan uppställda på liknande sätt.
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag har flugit och flyger flygplan med elektroniska checklistor men har ännu inte börjat använda dem. Har egentligen inget rationellt svar på varför, bara kanske en gammaldags tanke. Har ännu inte stört mig på den lilla papperslapp som en checklista utgör.
     
Laddar...

Dela sidan