Vad finns det för ATO's i Europa?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Jayceon, 25 November 2017.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Jayceon

    Jayceon Ny medlem

    Hejsan!

    En pilotdröm som jag har haft sen jag minns håller nu på att förändras till en plan. Jag funderar på att påbörja ett ab initio integrerat ATPL program och har spånat lite på Europeiska skolor och undrar om någon här har genomgått ett sådant program eller har generella tips på bra flygskolor och akademier i Europa.

    Tack på förhand från en ny medlem!
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Intressant! Vilka har du hittat hittills som verkar lovande? De integrerade programmen kan vara bra då man anpassas bra till flygbolagens mentalitet. Å andra sidan finns det andra fördelar med modulutbildning så det beror lite på ens livssituation vad som passar bäst.

    Har du tagit en provlektion för flygning så att du vet att det är rätt grej för dig?
     
  3. Jayceon

    Jayceon Ny medlem

    Har varit i kontakt med Keilir Aviation Academy på Island, FTEJerez och några skolor i Storbritannien, dock är det så ofantligt stora skillnader i pris och det är svårt att avväga om en större prislapp ger en likvärdig ökning i kvalitet. Sedan har jag varit uppe några gånger i både en och tvåmotorigt samt helikopter. :)
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Keilir har jag hört mycket bra om men å andra sidan så är inte Island särskilt billigt att leva i. Jag tycker att du ska hitta något som är relativt billigt i pris men också titta på levnadskostnader så om boende, mat, bilbehov och så vidare. Ska man gå en integrerad så är det ju roligt om man går i en bra klass så det blir lite sammanhållning.

    Prislappen har inte så mycket att göra med kvalitéten tror jag, och du får samma papperslapp från alla skolor. Ta inte den billigaste men någon i närheten.
     
  5. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Jag själv gick modulvägen och skulle nog rekommendera detta då man sparar några hundratusen kronor om man planerar klokt och är företagsam. Vill du ändå köra ab initio skulle jag kika på skolor som har tydliga, garanterade avtal med flygbolag. Är de seriösa har de då någon form av intagningsprov för annars kan de ju lova guld och gröna skogar till vem som helst. Nackdelen är att de då oftast har väldigt hög prislapp eftersom det är en konkurrensfördel.

    Annars rekommenderar jag dig att söka till något av de betalda alternativ som finns här hemma!
     
  6. Jayceon

    Jayceon Ny medlem

    Tack för tipsen! Kom lyckligtvis in på YH-programmet, hoppas denna tråd blir hjälpsam för någon annan framöver. :)
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Grattis! Det är givetvis det allra bästa eftersom man inte behöver punga ut lika mycket pengar. Lycka till med studierna!
     
Laddar...

Dela sidan