ATS-färdplan mellan ESKN och ESSP

Diskussion i '060 Navigation' startad av Kristoffer79, 7 Maj 2018.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. Kristoffer79

    Kristoffer79 Medlem

    En fråga. Jag håller på med en långnav där jag ska göra en färdplan mellan 4a olika sträckor. En av sträckorna är mellan ESKN och ESSP. Hur gör jag bäst den rutten? Den är ju så kort, att räcker det med att skriva in i DCT på färdvägen? Elltså jag fyller ju i Departure på LFVs hemaida, ESKN samt Destination ESSP.
    Men kan jag bara skriva DCT i flygvägen där, eller behövs det vara kordinater med nånstans?

    Det känns ju lite vanskligt att lägga ut in och utpasseringspunkter på färdvägen när man inte vet exakt vilka man får?? Eller hur ska jag tänka?
     
  2. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Jag har för mig att LFV kräver minst en punkt (och denna punkt får inte vara ett flygfält). Jag skulle lägga DCT ON (NDB-fyren öster om ESSP).
     
  3. Kristoffer79

    Kristoffer79 Medlem

    Ja det står att det måste vara en signifikant punkt nånstans på vägen.. Så man kanske måste lägga in nått oavsett när det är så nära varandra?
     
  4. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Är inte kravet bara punkter med max 30 minuters mellanrum? Om flygningen är kortare än 30 minuter så behövs ingen punkt emellan, väl?
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Testa med DCT. Gillar inte LFV färdplanen så kommer de ringa upp dig.
     
  6. wernvik

    wernvik Medlem

    Jag hade valt att lägga in DCT OMIPI . Ligger strategiskt mellan flygplatserna.
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Det krävs alltid minst en punkt. Jag hade valt någon GPS-punkt eller en av NDBerna för att göra det enkelt. Kom ihåg att du inte MÅSTE flyga så som du skickat. I det här fallet så blir ju en ATS-färdplan lite opraktisk kan man väl säga och då blir det lite fulingar för att få igenom den.
     
  8. Fredan

    Fredan Medlem

    Ja det krävs en punkt. Lämnade in en färdplan där jag av misstag angav samma destination som start - dvs esxx dct esxx, trafikvarv mao. En trevlig dam ringde upp och sa att hon lagt till en punkt vid sidan av fältet och att jag i fortsättningen ska lägga in en punkt.
     
  9. joma

    joma Medlem

    Funkar alltid att ringa FPC med, med den här typen av frågor. De brukar oftast var väldigt hjälpsamma.
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. Kristoffer79

    Kristoffer79 Medlem

    Tackar för alla svar. Jag la en NDB fyr och det gick ju bra. Är lite ny på det här med ATS färdplan, då jag håller på med PPL certificatet nu. :)
     
    • Gillar Gillar x 2
Laddar...

Dela sidan