ATS krav på precision för signifikant punkt (long/lat) i FPL?

Diskussion i '010 Luftfartsystemet och säkerhetsstandarder' startad av Fredrik, 17 Juli 2007.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej,

    Jag håller på med färdplanering för en flygning upp till Stockholm. När jag planerar och lämnar in en ATS-färdplan brukar jag använda mig av bäring/avstånd (exempelvis till en VOR) för att ange en signifikant punkt.

    Eftersom jag nu har planerat att använda mig av GPSen i flygplanet tillsammans med AP tänkte jag slå två flugor i en smäll och använda mig av longitude och latitude istället, både i FPL och GPSen för att få den precision jag vill ha.

    När jag nu gick in i http://www.lfv.se/upload/ANS/AIP/ENR/ENR%201/ES_ENR_1_10_en.pdf upptäckte jag att ATS vill ha koordinaten med bara grader och minuter (totalt 11 tecken för en punkt). För min egen del vill jag ju ha en så exakt (grader, minuter, sekunder) punkt som möjligt. Spelar det alltså mindre roll för ATS om jag anger, låt säga, longitude N591500 men i verkligheten har matat in N591526 i GPSen?

    I FPL tillåter de bara 11 tecken på formen 5830N01545E.

    Mvh
    Fredrik
     
  2. MattiasNN

    MattiasNN Medlem

    ATS Färdplan för VFR (och IFR för den delen) är inte ett stöd för separation utan ett stöd för uppföljning och i viss mån planering. Därför är noggrannheten fullt tillräckligt.

    Separation sker utifrån din aktuella position och inte var du anses vara enligt färdplan.

    För uppföljning och planering är det intressant var du ska och vilken väg du tänkte ta dit. Om du skulle försvinna så kommer man iallafall att söka i ett något större område än strecket mellan två punkter.

    Utan att veta skulle jag tro att flygledningen inte lägger speciellt stor vikt vid själva färdplanen VFR i G-luft så länge ovisshetsläge inte uppstår. De håller koll på trafiken och informerar om man kommer nära varandra. Den stora skillnaden är att färdplanen ger transponderkod och därigenom har FL fått en anropsnamn. Till skillnad från 7000 som FL ser men inte vet vem det är.

    Mycket text. Jag var helt enkelt skrivsjuk.;)
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Mattias, tack för en vettig förklaring!

    Då kör jag på 11 tecken för FPL och sedan kan jag ha nogrannare precision med sekunder för brytfunkterna i GPSen.

    I mitt fall så kommer jag passera igenom både Östgöta och Stockholm TMA så de torde ju vilja ha koll på min färdväg och hur jag avser flyga, speciellt över Stockholm där det är mycket trafik.

    Mvh
    Fredrik
     
  4. Ma-thias

    Ma-thias Ny medlem

    Så här skrev ja min ATS färdplan som var min EK kort nav

    DCT 5928N01755E DCT TEB DCT 5920N1817E DCT 5912N1812E DCT 5905N01733E DCT DKR DCT NN DCT ARS DCT LNA DCT:laugh
     
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    ...och ATS var glada och nöjda antar jag?! :)
     
  6. Ma-thias

    Ma-thias Ny medlem

    Jadå FPC dom va glada alltid snäll när man skriver XRAY:D sen får mna ju ett sms där det står
    FPL REPLY
    SEKRG
    Time:1540
    DEP:ESKB
    Date:070526
    FPL status: FPL Accepted
    Have a nice flight.

    ;) tips titta i din svenska flygfällt där står det hur man fyller i en sån ats plus på nätet står det:!:p
     
  7. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag har använt https://www.aro.lfv.se/fpc/default.asp många ggr så den biten har jag fullständig koll på. Det var mera det här med koordinaterna som jag undrade över och hur man hade kommit fram till den precision som är vald i idag.

    Mvh
    Fredrik
     
  8. TOC

    TOC Ny medlem

    Skulle nog vara enklare att använda signifikanta punkterna enligt AIP ENR 4.4 alt.Jeppesen Enroute charts,low altitude.
    Du har dom redan inlagda i GPSn.
    Enklare att rapportera position.
    Enklare att göra planering.
    mvh /TOC
    :)
     
  9. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag är med på att det kan förenkla både färdplanering- och rapporteringsprocessen. Nu har jag dock inte tillgång till den typen av karta.


    I mitt fall vill jag ha med in-/utpasseringspunkter i färdplanen och de finns inte inlagda i GPSen. Kan man använda sig av in/-utpasseringspunkter när man anger ATS-färdväg? Levde i en värld att det inte gick men det kanske går?!

    Då är det bara att köra bäring/avstånd?

    Mvh
    Fredrik
     
  10. TOC

    TOC Ny medlem

    Finns ingen anledning att änvända in/utpasseringspunkterna för färdplan.
    Du får den via radio samtidigt med klarering.
    Lysna ATIS då kan du gissa in/ut punkten.

    Du kan kopiera punkterna från AIP till din karta.
    Kolla ex NOSLI N59 04.4 E017 15.5
    ROGMI N58 11.6 E018 09.1
    mvh /TOC
     
  11. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Varför inte? Om jag har med dem i FPL så är det ju solklart för ATC redan innan jag ropar upp vilka mina avsikter är och hur jag vill flyga!

    Om jag gör som jag skrev ovan är det ju redan klart. Långt ifrån alla flygplatser har ju ATIS.

    På ESSP där jag flyger så kommer ju knappast TWR skicka ut mig till södra utpasseringspunkten när jag vill gå ut via norra, eller hur?

    Nu känner jag att den här tråden har hamnat ganska mycket off-topic (mitt fel också). Vi får fortsätta diskussionen i en ny tråd så vi håller lite ordning här. ;)

    Mvh
    Fredrik
     
  12. TOC

    TOC Ny medlem

    Visst ,du kan ta alla punkterna med om du vill.
    Du kan tom skriva efter 18 / RMK /ALT UTPASSERING xxxxx
    RMK/ ALT INPASSERING xxxxx
    RMK /ÖNSKAR ANVÄNDA BANA xx FÖR START
    RMK /ÖNSKAR ANVÄNDA BANA xx FÖR LANDNING.
    Off topic?
    /TOC
    PS Alla CTR ser inte ut som ESSP
     
  13. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    En aning med tanke på huvudfrågeställningen "ATS krav på precision för signifikant punkt (long/lat) i FPL" :)

    Men de flesta bygger väl ändå på samma princip?

    Mvh
    Fredrik
     
  14. Djin

    Djin Ny medlem

    Vad betyder det om man skriver XRAY i färdplanen?
     
  15. Knorren

    Knorren Medlem

    Många gånger blir man clearad direkt till sin första brytpunkt utan att behöva krågla med in/utpasseringspunkter. Det kan man tjäna åtskilliga minuter i tid på, och tid är som sagt var pengar inom flygandet. Oftast så får man beskedet att "i luften kontakta kontrollen på 132.95" och då skiftar man ju redan innan man lämnat ctr, smidigt och effektivt.
    Samma sak när man närmar sig så kan man bli clearad direkt till t ex bas bana xy utan att behöva gå via några inpasseringspunkter.
     
  16. cheetah1

    cheetah1 Ny medlem

    Ungefär som man gör i IFR världen mao?
     
  17. Knorren

    Knorren Medlem

  18. gerth

    gerth Ny medlem

    Vad jag vet så får man inte använda in/utpasseringspunkter ("obligatoriska rapportpunkter" ) som referens i din rutt i ATS-färdplanen.
     
  19. Jakob A

    Jakob A Medlem

    Man får inte ange in/utpasseringspunkter i ATS-färdplan. Jag har provat och fick bakläxa av FPC. Man ska heller inte använda flygfält som brytpunkter, då tror "systemet" att man ska landa där.
    Som kuriosa kan jag nämna att jag en gång flög genom Östgöta TMA och skulle till Linköping (ESSL), iofs utan ATS-färdplan, då frågade de vilken inpassering jag ville använda.
     
  20. TOC

    TOC Ny medlem

    Det går alledes utmärkt att använda in/utpasseringspunkterna i ATS-färplan.

    Datasystemet hittar ej dom med namn,använd lat/long

    mvh /TOC
    PS Lika med flygplats,lat/long
     
Laddar...

Dela sidan