Att slutföra utbildningen eller inte? Blandade tankar...

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av aspiranten, 1 November 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 13 medlemmar.
  1. aspiranten

    aspiranten Ny medlem

    Jag har i höst påbörjat en utbildning för segelflyg med målet att få TMG-cert. Min bakgrund är inte likt många andras att jag har drömt om att bli pilot hela livet etc., utan det var mer ett frö som planterades för nåt år sen och sen började växa.

    Jobb har jag, så finanserna antar jag finns (det är väl mer en fråga om hur man vill disponera pengarna - man får ju ge upp något annat istället). Men efter några få lektioner (har vart uppe 3 gånger) har jag ändå börjat grunna väldigt mycket om mina avsikter och huruvida det är värt det eller ej.

    Först har vi det här med pengarna. Klubben hade gett mig intrycket att certet kanske skulle gå på drygt 30kkr, men med diverse "och så var det den här avgiften, och den där..." så kommer det snarare landa på drygt 50kkr. En del pengar är ju redan utlagt och är svårt att få tillbaka (möjligen att man kan få tillbaka lite på böckerna). När jag tänker hur det kommer vara på sikt, så handlar det om ungefär en tusenlapp i timmen att vara i luften. Det är inte direkt realistiskt att betrakta planet som ett transportmedel då utan jag kan tänka mig att man mest gör kortare turer runt själva flygplatsen. Men bara för att uppehålla ens certifikat kan jag tänka mig att det rör sig om 20-30 kkr om året "livet ut" om man nu vill fortsätta. En dyr hobby alltså.

    För det andra är det mycket att läsa. Även om det bara är TMG och reglerna än så länge inte är lika strikta för det, så är det en massa PPL-teori som ska tragglas igenom vilket såklart äter en del av fritiden. Av tidigare nämnda anledning (avsaknaden på strikthet) börjar jag även ifrågasätta hur mycket man kommer att komma ihåg när man väl är i luften och det rör ju sig ändå om liv och död i skarpt läge.

    För det tredje har jag försökt testa mig på lite flygsimulatorer hemma vid datorn men finner det väldigt tråkigt. En del verkar väldigt passionerade runt alla aspekter av flygning, inklusive simulatorerna, men inte jag. Jag menar inte att det är samma sak att vara uppe några tusen meter i luften i verkligheten och navigera runt som att sitta hemma vid burken, men ändå att den där livslånga passionen för allt som är flygning kanske inte riktigt finns där.

    För det fjärde... en dålig dag, oväntade förhållanden etc. och man kan vara paté.

    Sen kommer vi till fördelarna och anledningarna att tanken på att ta certet började frodas. Det är en frihetskänsla (möjligen inskränkt av att du är förpassad till en taxi om du ska landa någon annanstans än där du startade... - nåväl, det är en frihetskänsla i luften). Det har en rätt hög coolhetsfaktor. Man kan börja tänka på att man bara lever en gång och att pengarna i slutändan inte har någon betydelse, utan att det gäller att leva lite med. Det kanske kan ge livet en mening om vardagen känns lite grå.

    Vad har ni att säga om saken? Hade ni själva tvivel innan/under/efter utbildningen? Finns det någon som har läst klart, flugit och sen slutat? Jag är intresserad av att höra allehanda anekdoter.
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Det är så svårt att ge vettiga råd till någon man inte känner till mer om. För vissa är 50k en liten summa och det vore självklart att råda dem att slutföra oavsett hur intresset är... För någon annan kanske detta är vad som håller en tillbaka från att att åka på drömsemestern, gifta sig eller skaffa MC-kort...

    Det lär väl vara rätt lite flygande de närmaste månaderna så fundera ett tag i lugn och ro.
     
  3. aspiranten

    aspiranten Ny medlem

    En ganska god idé antar jag, men jag kommer nog fortsätta att tvivla samtidigt som slantberget växer... vore kul med lite input på hur andra har hanterat det, även om det bara är "jag tog certet och sen levde jag lycklig i resten av mina dagar". Om någon har tvivlat och reagerat på ett visst vis är det ännu intressantare att läsa.
     
  4. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Det är inte dyrare att flyga än att ha en båt/mc/snöskoter. Sen certet är klart så styr du ju själv mycket du vill spendera per år.
    Sen skulle jag vilja säga att är ditt mål att flyga i varvet runt hemmafältet ett varv så kan du lika gärna skita i det för då missar du allt det roliga. Sticker man iväg på fly-in träffar man många nya bekantskaper. Hemligheten ligger i att utmana sig själv, man ska lära sig nånting nytt varje gång man flyger. Jag hör nog till andra änden av skalan och kan inte få för mycket av flyg men inte ens jag tycker att sjuttielfte rundan över hembyn (eller att flyga framför datorn) är speciellt exalterande.
     
  5. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag tog mitt PPL vid 50+ efter att ha velat fram och tillbaka i decennier. Vid minst två tillfällen med ungefär 7-8 års mellanrum hade jag varit extremt nära att påbörja en utbildning, men jag hade samma tvivel som du: Vill jag det här egentligen eller är det bara något jag fått för mig? Är det värt pengarna? Coolt, men är det särskilt praktiskt? Vad har jag för nytta av det? Och så vidare...

    Till slut var det två saker som fällde avgörandet: En klok vän sa att han själv började spela gitarr vid 40+ med insikten om att han skulle ångra sig när han blev gammal om han inte hade försökt. Den andra saken var besök hos en jobbcoach i helt andra ärenden där vi diskuterade drivkrafter och viljan till förändring. Vi kom in på flygcert och de hinder jag målat upp för mig själv, och coachen sade: Du kan väl påbörja en utbildning? Om du upptäcker efter ett antal lektioner att det inte var rätt grej är det väl bara att hoppa av?

    Den kommentaren gjorde all skillnad i världen. Jag började utbildningen, tog mitt PPL 11 månader senare och tycker att det är superkul att flyga. Jag kanske inte flyger hela livet, men jag känner nu att jag definitivt skulle ångra mig om jag inte hade gjort detta.

    Värt det eller inte kan du bara avgöra, men kan det inte vara värt 50 ksek för att uppleva en kul resa mot ett coolt mål? Njut av färden och ta de långsiktiga invändningarna sen. Eller vänta åtminstone till din första EK innan du bestämmer dig
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Som sagt... Man kan flyga i princip hur lite som helst och ändå behålla certifikatet så länge man gör sin lärare nöjd. Vill man göra uppehåll så är det ingen katastrof heller. Det är som att cykla – har man väl lärt sig hantera ett flygplan så tappar man aldrig förmågan.

    Jag gjorde uppehåll i 17 år för att en växande familj tog alltmer av både tid och pengar. Nu med nästan alla barnen utflugna har jag börjat igen. Jag hade inte suttit i ett lätt flygplan ens som passagerare under alla dessa år men ändå var det ingen tvekan om att jag hade kontroll över flygplanet från första ögonblicket. Det var faktiskt förvånansvärt lätt. Sedan tog det inte mer än fyra timmars övning med lärare för att få upp precisionen innan jag gjorde flygprov för nytt cert.

    Detta för grundcertifikatet, alltså. Jag hade också ett IR som är mera besvärligt att få tillbaka både i tid och pengar -- men något sådant blir ju inte aktuellt för trådstartaren om hen skall flyga TMG.

    Men -- en sak måste jag undra. Varför vill trådstartaren satsa på TMG i stället för UL om hen inte är intresserad av segelflygning som sådan?
    Nästa år kommer ju också LAPL-certifikatet som gör utbildningen kortare.

    Angående risken för att bli paté för att man har en dålig dag... Den risken finns vad man än ägnar sig åt -- bilkörning också. Bilen kan vara minst lika oförlåtande som ett flygplan om man t.ex. kör på väg med fläckvis halka. Det handlar om att sätta upp gränser för sig själv om vad man är säker på att klara och sedan försiktigt utvidga (eller krympa!) gränserna beroende på sin flygtrim och erfarenhet.
     
  7. Mikael

    Mikael Medlem

    Du kan se det som en spännande och rolig resa där du får lära dig en massa saker och träffa nya människor.
    När du är klar med certet så har du haft kul för 50kkr.
    Att du dessutom kan fortsätta flyga ifall du har lust är ju bara en bonus :)

    Har du pengarna så kör, det finns inga fickor på träfracken!
     
  8. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Kostar det verkligen 1000kr/tim att flyga tmg?
    Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om ovanstående?
    Det känns inte som att det är ekonomin som är det största problemet. Du kanske inte tycker det är roligt att flyga?
    Jag är 46 år och hade inte en tanke på att flyga för 2 år sedan. Det var en kompis som frågade mig om jag ville följa med honom upp i klubbens PA28. Efter det så visste jag att jag också skulle flyga!!
    Det går inte en dag utan att tankarna är där.. Jag lever för att flyga även om jag inte är uppe i luften så ofta.

    Rätta mig om jag har fel men alla som är här på forumet tänker på flyg alldeles för ofta?

    Om du inte efter 3 gånger i luften känt hur härligt det är så kanske du inte skall fortsätta?
    Är det för att du är rädd att bli paté så beror det nog mest på att du behöver mer kunskap. Det är absolut inte så farligt som det låter. Under utbildningen så får man dom verktyg som gör det säkert att flyga.
    Du kan ju ha fel lärare? Det har knäckt många elever..

    // Lennart
     
  9. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Det låter som om du hittat en dyr segelflygklubb.
    Varför inte titta på UL det är ett billigt motorflyg som är begränsat till 2 säten viss vikt mm. men en helt outstanding inväg till flyg. Ca 30% kostnad mot PPL och då har man möjlighet att känna efter om flyg är något för mig, om man vill kan man sedan gå vidare och ta PPL. Man måste givetvis göra om skrivningar skaffa flygtid mm. men då har man redan flygerfarenhet och bör klara av detta på minimi tiden.

    Jag har sedan 2010 utbildat fullt färdiga UL piloter inkl. läkare, böcker, teori, elevtillstånd med andra ord alla avgifter snittet ligger på 37 000kr till fullt färdigt cert.
    Nu har jag lämnat mina uppdrag i den klubben då den inte fungerar som önskat, men fortsätter jobba för UL i Nyköpings flygklubb välkommen dit ytterligare bonus är att en UL flygtimme kostar ca: 600 kr.
    Välkommen till Nyköpings flygklubb
     
  10. aspiranten

    aspiranten Ny medlem

    Tackar för svaren!

    Ska försöka besvara en och en:

    Simon: Det där om kostnaden hör man, men stämmer det? Båt kanske, men för 50k + en löpande kostnad på 20-30k om året så skulle man väl i stort sett ha råd att köpa en ny hoj och köra den varje säsong. Berätta gärna mer om saker man kan göra för att utveckla sig.

    BosseB: Intressant att läsa om. Samtidigt antar jag att du har sparat en del genom att börja så sent. Å andra sidan kan man ju alltid ångra att man inte gjorde det tidigare etc. Det här med att åtminstone vänta till efter första EK:n är nog ingen dum idé, den tanken slog mig också.

    Airborne again: Anledningen till TMG är att jag fick tipset av en trafikpilot. UL är om något mer begränsat än TMG, svårare att hantera (=farligare) osv. Fler olyckor med UL. Ta till exempel Dimonan som är populär runtom Europa, det är i princip en DA20 med längre vingar. I stort sett samma instrument, samma motor osv. En genväg till "riktig" flygning i luften. Dessutom finns möjligheten att stänga av motorn och glidflyga. Berätta gärna mer om LAPL för det har jag inte riktigt förstått.

    Lennart: Det där varierar. Jag tror jag har sett allt mellan 5-600 till 1000kr + per timme och det är dessvärre det sistnämnda som gäller här. Har väl lite otur i att ha hamnat i en kanske ovanligt dyr klubb och jag har inte så många alternativ.

    jekroth: Se svaret till Airborne again. Sen är ju tanken att TMG också bara ska kosta 30% av ett PPL, även om det smög upp en del onämnda avgifter på just den här klubben. Hade gärna flugit där det är billigare men har inget närmre att välja på, och det jag har valt ligger inte ens speciellt nära.
     
  11. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Törs man fråga var i landet du bor?
     
  12. aspiranten

    aspiranten Ny medlem

    Jag vill inte hänga ut någon klubb, men låt säga att det är söder om bibelbältet.
     
  13. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Det är ju inte så att jag medvetet sparat pengar och lagt på hög, däremot brukar man i allmänhet få bättre ekonomiska förutsättningar i takt med att min blir äldre. En annan viktig faktor var tid. Först när barnen blivit äldre gick det att motivera den tid man får lägga
     
  14. Simon

    Simon Aktiv medlem

    En ny sporthoj kostar betydligt mer än 20-30k på ett år om du räknar med Räntor, värdeminskning, försäkring etc. ska du dessutom köra den drar det iväg ännu mer. Folk har en tendens att bortse från vad saker egentligen kostar (bortsett från flyget).
    Skulle inte hålla med om att UL är ett sämre alternativ, dagens UL-maskiner håller hög klass och de flyger riktigt bra. Vet ex en som korsat atlanten i en (något moddad) UL-kärra.
    LAPL är ett mellanting mellan UL och PPL, lägre krav på flygtid och medical för att få certet men du kan fortfarande flyga 4-sitsiga maskiner (dock ej på sjö)

    Ett cert går att bygga på i all oändlighet, i synnerhet ett PPL, Sjö, mörker, IR, Multi Engine. mm Bara intresse och ekonomi som styr.
     
  15. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Aspiranten, jag tror att du har fel om TMG i förhållande till UL. Jag är inte speciellt insatt i UL eller hur TMG ser ut i dag, men jag har flugit både UL och TMG och jag ser inte varför UL skulle vara vare sig mera begränsat eller farligare. Moderna UL-maskiner ser precis ut som normalklassade flygplan (inom begränsningarna för UL, förstås) – en del UL uppfyller t.o.m. kraven för normalklassning så man kan välja om man vill ha dem registrerade som UL eller normal.

    Kanske tänker du på UL som "hängglidare med motor" – det som kallas UL-A? Sådana finns förstås och de är mer begränsade än TMG och jag skulle inte bli förvånad om de var farligare också. Roderstyrda UL – UL-B – skiljer sig i princip inte alls från flygplan annat än att konstruktionsreglerna är enklare och att det finns begränsningar på bl.a. vikt.

    Dock är det klart att TMG har en väsentlig fördel över både UL och normalklassat och det är att eftersom de i grunden är segelflygplan så ligger man mycket bättre till vid ett motorstopp än man gör i ett UL/normalklass.
     
    • Gillar Gillar x 1
  16. Mikael

    Mikael Medlem

    Ha ha, det där var fördomsfullt. UL-A, trike, är med all sannolikhet säkrare än både UL-B och TMG.
    Dessutom tycker vi som flyger trike att det är mycket roligare :)
    Så är det flygupplevelse och inte transport som man vill ha så rekommenderas trike.
     
  17. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Självklart kan man inte göra antaganden huruvida UL-A är säkrare eller farligare än UL-B eller TMG. I så fall måste fakta upp på bordet. Låt inte det ta över den här tråden!
    Jag skulle gärna testa att flyga trike. Det verkar vara ett härligt sätt att flyga!
     
    • Gillar Gillar x 1
  18. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Jag vet inte men... är man inte helt på det klara med att man gillar flyg över huvud taget så undrar jag om inte intresset dör ut efter genomgådd utbildning.
    Det är lättare att finna motivation under pågående utbildning när allt kretsar kring flygningen mm men är man tveksam redan då så undrar jag om inte intresset klingar av till slut när målet =certet, är avklarat.
    Det är lätt hänt, jag vet flera som har "råkat ut för det"

    De flesta känner eller har känt någon form av tvivel under tidens gång är jag rätt säker på.
    Orkar man med teorin? Klarar man av ekonomin? Är det för farligt?

    På de två första kan jag för egen räkning i dagsläget säga Ja. På den sista vet jag inte.. men jag tror mycket av farligheten i sporten är upp till var och en, hur väl införstådd man är, hur noga man sätter sig in i teorin, hur mycket man är villig att offra för kunskapen som krävs.
    Flygning är egentligen inte farligare än vad man gör den till kan man säga. Den uppfattningen har i a f jag (som själv är i startfasen i min ppl utbildning)

    För mig är det inte bara flygningen som lockar, utan allt runt omkring med. Tex vetskapen att få dra iväg till en större flygplats, få beräkna färden och snacka i radion med samma torn som kanske Airbusen gör..
    Att kunna flyga ut över Vättern och landa på Visingsö, eller kanske tom Gotland.
    Gemenskapen i flygklubben vid landningstävlingar, och kanske någon gång inskaffa sig en egen kärra...
    Ta med sig sonen och flyga till Borlänge, låta han se och höra det jag gör...
    Finns mycket som lockar för mig.

    Det är som flera redan nämnt väldigt svårt att säga hur du ska göra och jag förstår att du inte är ute efter ett sånt svar, men till slut måste du ändå fundera själv över ditt beslut.
    Känner du tvivel nu så behöver inte det betyda något.. Men fortsätter du göra det längre fram så finns det risk att du inte kommer känna annorlunda senare.
    Men viktigast av allt är: Jag kan lika väl ha tvärfel. Så lyssna på dig själv.
    Lycka till
     
  19. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    Det här tillför väl inte så mycket, men... Jag har svårt att sätta mig in i situationen eftersom för mig är flygning det roligaste som finns och en livsnödvändighet. Men jag gillar inte heller simulatorer! Har man stora tvivel på att det är kul när man väl har börjat flyga, ja då kanske man inte tycker det blir roligare sen heller. Bättre att göra något annat då...
    Om du vill flyga för att ha det som sport och uppleva verklig flygkänsla och som dessutom inte kostar skjortan, då finns hängflyget (Obs, inte skärm). Roligare får man leta efter och i flygsportsammanhang är det väldigt billigt. MEN, det kräver dedikation av ganska stora mått, framför allt pga vädret i detta land. Men när det är bra, då är det verkligen BRA! Ger också möjlighet till många flygsemesteresor, bl.a. till Alperna, Norge, Australien etc. Klubbar i södra Sverige finns bl.a. i Skåne, Göteborg, Falköping och Stockholm, se http://iof2.idrottonline.se/Svenska...renforbund/Hangflyg/SvenskaHangflygforbundet/. Man kan flyga termik (bergstart eller flygbogsering), hang eller med motor (FLPHG) och utbildningen är inte särskillt tung teoretiskt, men lite mer fysisk då...
    Motorflyg är också kul, men jag ser det lite mer som transport och nåt man kan göra nytta med eller ha nytta av. Trikar (UL-A) använder vi för att bogsera upp hängflygare med, också kul att friflyga och mycket säkert som en skribent redan nämt.
    Så fick jag med lite reklam för hängflyget också, sorry!
     
  20. litens

    litens Aktiv medlem

    Gällande pengarna så är det certifikatet som är den största kostnaden men jag tycker det är en rolig del av det hela även om det är ändå roligare att vara klar.

    Att flyga på en klubb eller ha en mindre andel i en maskin kostar inte mer än andra jämförbara hobbys som bilar, motorcykel, båt osv.

    Alla motorhobbys kostar och jag skulle aldrig prioritera något markbundet och hastighetsbegränsat framför flygning.

    Finns flygplan och typ av flygning för alla, variationen är mycket större än på land.

    Har du råd så ta ett PPL då kan du flyga vad du vill och är inte begränsad av certifikatstypen.

    Annars är UL ypperligt, det rekommenderar jag till alla flygintresserade, kostar inte mycket varken att lära sig eller att flyga.

    Om du funderar på kostnaden i en TMG efter några få timmar och inte tycker det var värt varje krona skulle jag lägga ned om jag var du, i så fall är intresset för svagt.

    Man måste inte vara en super entusiast för att flyga men det är inte stor idé att sätta igång om man inte har minst 20 000kr per år att avsätta.

    Prova något billigare, tex skärmflygning. Där är certifikatet billigt, du köper sedan en utrustning för 15 000-50 000kr och sedan kostar det endast bensin eller tågbiljett att resa till de där bergen som man vill flyga vid.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan