Bra tankställen mellan Skövde och Umeå?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Merf, 15 Juli 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 9 medlemmar.
  1. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Fått kännedom om att jag inom en inte allt för avlägsen framtid kommer ha bekanta i Umeå, så då tänker jag såklart att det kunde vara intressant (märk väl intressant och inte ekonomiskt eller praktiskt =) ) att flyga dit. Tittar jag på rutten så känns det dock lämpligt med en mellanlandning för att toppa upp tankarna.

    Min fundering är då, har någon tips om var man skulle kunna göra det smidigt? Med smidigt menar jag tillgängligt och ej kontant (Kort, faktura, Swish skulle vara bra t.ex.). Det skulle ju såklart vara trevligt om det inte blev någon dyr startavgift att lägga till bränslekostnaden.

    Har ögonen lite på Borlänge. Någon som varit där och har erfarenhet att delge?
     
  2. Kim

    Kim Ny medlem

    Ludvika har ingen landningsavgift, och vi har Avgas 91/96 UL. Du är välkommen att besöka oss, och jag kan hjälpa dig med tankningen. 070 1888075.
     
    • Gillar Gillar x 2
  3. control

    control Välkänd medlem

    ESOW verkar snart komma in i landningskortsystemet igen, självservicebränsle med VISA/MC automat.
     
    • Gillar Gillar x 2
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag tycker du ska kolla med Söderhamn. Där är det ett trevligt gäng och de har bränsle. Vet inte om de har båda 100LL och UL91 men du får kolla det. Ligger bra till på din rutt och är en asfaltsbana utan krusiduller. Vill du prova gräsfält så tror jag att Arbrå har bränsle.

    Lycka till med flygningen!
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Tackar för tipsen än så länge!

    Gräsfält har jag absolut inget emot (nästan så jag föredrar dem. Tycker de generellt är väldigt charmiga). Klubben min föredrar 100LL, men motorerna på bägge våra plan är ju OK för 91/96UL också och vet att det använts ibland när 100LL inte finns att tillgå, så det är ju inte ett strikt krav.

    Kul att höra att ESOW kanske får någon sorts lösning för landingsavgifter! För just en flygning till Umeå så blir nog inte ESOW ett så bra mellanstop dock. För nära startplatsen samt ger avsteg från kursen.

    Ludvika ser trevligt ut. Lite udda förfarande med övningskörning på fältet enl. SvFF. Kul att man verkar hittat ett sätt att samexistera dock!

    Söderhamn verkar vara ett bra tips. Ligger ytterligare lite närmre mitten på rutten, vilket ju är trevligt. 100LL har de också enligt SvFF. PPR dock och bränsle verkar vara "on request".

    Dagens fundering: Varför är flyg så mycket "ring person X" trots att det finns system på plats för att informera om annan aktivitet?
     
  6. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Med ett tillägg på 11 distansminuter från DCT når du Siljansnäs. Mycket scharmigt, bemannat och öppet. Du kan förvänta dig varmt välkomnande från Ingmar Lind. Han kan fixa allt. Och bränsle har de också!
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    ESSX i Västerås har ingen landingsavgift. 100LL finns vet jag, möjligtvis andra bränslen också. Vissa tider går det att betala med swish. Tyvärr inte så mycket information, kontakta Motorflygklubben eller UL-flygklubben för priser och betalningssätt.
    http://www.johannisbergsflygplats.se/
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Merf

    Merf Aktiv medlem

    När jag kikar över kartan så har Siljansnäs också fördelen av att rutten då naturligt undviker både restriktionsområden vid Örebro samt nord-ost om Borlänge. Smidigt i och med att man då kan ta ordentlig höjd utan problem om t.ex. vindar skulle vara gynnsamma. Verkar vara kontant som gäller för soppan dock enligt SvFF. Bra tips!
     
  9. Larscho

    Larscho Moderator

    R-området vid Borlänge är ett sånt där segelflygområde för molnflygning och är nog sällan aktivt så det hade inte jag tänkt på så mycket under planeringsfasen. Givetvis ska man kolla att det inte är aktivt men det börjar dessutom på 5000 ft så i värsta fall kan man sjunka ner dit och inte behöva ta en omväg. Siljansnäs är ett mysigt fält, helt klart värt ett besök och vacker natur i området.
     
  10. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det där är något som jag undrat över. Min klubb har nu använt 91/96UL i ett och ett halvt år utan minsta problem. Vi slipper släppa ut en massa bly i luften, vi får mindre beläggningar på tändstiften och bränslet kostar c:a 1:-/l mindre. På vår flygplats finns c:a 25 motorflygplan och motorseglare och alla utom en använder 91/96UL (och det är för att motorn inte är godkänd för det bränslet).

    Varför skulle man "föredra" 100LL om 91/96UL finns att tillgå?

    Det enda problem jag kan se är att man inte kan använda vilken olja som helst om man flyger på 91/96UL (i varje fall med Lycoming-motorer), men de oljor som krävs är inte konstiga på något sätt utan finns i flera varianter hos alla oljeleverantörer. I nödfall kan man göra enstaka påfyllningar med andra oljor eller använda speciella oljetillsatser.
     
    Senast redigerad: 17 Juli 2017
    • Gillar Gillar x 1
  11. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Det undrar jag också. När jag har frågat om det får jag till svar, om jag får något svar över huvud taget, att "så har man alltid gjort". Bara mindre belägg på tändstiften är orsak nog att byta i sig, att det är lägre pris och mindre giftigt är ju ren bonus.
     
  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är alltid en god idé att kontrollera vad restriktionerna innebär...

    R-områdena för segelflygning får man alltid tillstånd att passera när man flyger VFR i G-luft. (Och när jag skriver "alltid", så menar jag inte "i praktiken" utan i AIP står att "Tillstånd för genomflygning på höjder mellan 5000 ft AMSL och FL 95 kommer att medges.")
     
  13. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Den ormhålan har jag inte petat (så mycket) i ännu =)

    Jag har gjort lite försiktiga förfrågningar och någon har informerat att vissa saker (snapspump och bränslekran vet jag har nämnts) tenderar att kärva mer vid 91/96UL. Den (mekaniska) baksidan av myntet, belägg på tändstiften, kan jag inte se att man verkar ha loggat några problem med (har inte lusläst, historik men ja...).

    Tycker själv det där med kärvandet låter lite klent, men så den en (1) gång jag flugit en kärra, utan Rotax, som primärt tankas 91/96UL så kärvade snapspumpen... Hjärnan är ju tyvärr benägen att se samband även när ett sådant kanske inte finns så jag vill inte lägga någon vikt vid detta ett fall, men nämner det ändå eftersom jag fann det lite komiskt.

    Den stora vinstern jag ser med 91/96UL är just miljöaspekten och det billigare priset. Tillgängligheten verkar även den vara bättre, speciellt på mindre fält, och det gillas.

    Jag skall försöka peta lite mer i ormhålan i framtiden och försöka komma ihåg att återkomma med vad resultatet av detta blir!

    Jao, det är inte som att jag tar omvägar runt dem precis, men om jag ändå får en route som tar mig runt dem så ser jag det som en bonus (en sak mindre att behöva bry sig om, även om det är garanterat tillstånd att passera).
     
    • Gillar Gillar x 1
  14. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Icke att förakta är den av Lycoming utfärdade servicebulletinen som ger längre tid mellan oljebyten och serviceintervall. 91UL eller 91/96UL från AirBP respektive Hjelmco kan nog användas på bra många fler motorer än vad folk tror.
     

    Bifogade filer:

    • Gillar Gillar x 3
  15. Thord

    Thord Aktiv medlem

    På ESNM finns det 91/96, 100LL samt JET A1. Betalning sker med kort eller Swish. Mellan 9-16 ska det finns folk där som kan hjälpa vid tanking. Och när du pausar där så kan du passa på att besöka flyg och lottamuséet. www.teknikland.se
     
  16. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Vi har inte märkt någonting sådant. Men det finns ju en förskräcklig massa rykten i den här branschen.
     
    • Håller med Håller med x 1
  17. Larscho

    Larscho Moderator

    Man bör nog lita mest på tillverkarens information i det här fallet. Tyvärr är det för mycket konservatism i flyget och jag tror inte det finns särskilt många legitima anledningar till att inte gå över till blyfri bensin.
     
    • Håller med Håller med x 1
  18. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Jag lär mig det mer och mer ju mer jag läser forum och pratar med flygfolk.

    Jag delar dina åsikter här. Legitima eller ej, så är det viktigt att ta reda på vilka anledningar man utgår ifrån innan man kan börja bemöta dem på ett sätt där man har en chans att nå fram. Kaske extra viktigt inom ett område där många är äldre, där traditioner (och konservatism) är starka och flygtimmar automatiskt innebär kompetens.
     
    • Håller med Håller med x 2
    • Gillar Gillar x 1
  19. Tommy S

    Tommy S Ny medlem

    Du är alltid välkommen till Köping ESVQ. Slå en signal och vi hjälper dig. Kontant eller Swish. Vill du tanka längre norrut så är Kramfors bra. Inga landningsavgifter.
     
Laddar...

Dela sidan