Complex endorsement

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av bluecmd, 31 Juli 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. bluecmd

    bluecmd Medlem

    Hej,

    Tog min type rating i en Arrow idag som ju borde vara av typen "Complex". Ställbar prop och infällbart landningsställ.

    Jag fick min kråka i boken att jag får flyga den men funderar nu när jag kom hem på om jag skulle ha något annat än bara min type rating - något som säger att jag är endorsead för complex kanske? Eller är det "automatiskt" när man har en complex type rating?

    Kommer givetvis fråga läraren nästa gång vi ses men många som är på semester nu så tänkte dubbelkolla med er kunniga här.
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag förutsätter att du har ett svenskt certifikat (eller annat EASA-cert) och att flygplanet är svenskregistrerat (eller registrerat i ett annan EASA-land).

    Det begrepp "complex" du talar om är det som används i USA. I Europa betyder "complex" något helt annat. Från minnet är ett flygplan "complex" om det har jetmotor eller mer än en turbopropmotor eller kräver tvåmansbesättning eller har fler än 19 passagerarplatser. En Arrow är alltså inte "complex".

    Distinktionen är viktig eftersom det är olika operativa regelverk vid privatflygning med komplexa resp. icke-komplexa flygplan. (Del-NCC respektive del-NCO.)

    Du kan inte heller ha fått någon "type rating" för Arrow, eftersom den inte kräver någon type rating -- den kan man flyga på klassbehörigheten SEP. Däremot har du förmodligen fått skillnadsutbildning för infällbart ställ och ställbar propeller och det är detta som skall stå i din loggbok. Om läraren har skrivit något annat så bör hen ändra det för att undvika oklarheter i framtiden.
     
    Senast redigerad: 1 Augusti 2017
    • Gillar Gillar x 1
  3. bluecmd

    bluecmd Medlem

    Som vanligt Airborne again - tack för ett uttömmande svar!

    Jag förstår! Detta förklarar varför när jag sökte på "complex easa" så fick jag inte så mycket, vad jag trodde, relevant information.

    Ang. min type rating - du har givetvis helt rätt här med, det som jag insåg nu är att jag har fått alla mina skillnadsutbildningar skrivna under just "Class/Type ratings" sedan dag 1 - och så har det bara fyllts på. Det finns ett uppslag som heter "Difference trainings" där de givetvis ska in, kanske man ska lösa någon dag.
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det fick mig att tänka på en relaterad sak som jag inte vet svaret på... Låt oss säga att man har ett flygplan med ställbar propeller och infällbart ställ (t.ex. en Arrow) infört i loggboken från den tid då det krävdes utbildning av lärare på varje enskild flygplantyp (i Sverige). Behöver då en lärare i efterhand uttryckligen notera i loggboken att detta innebär att man genomgått utbildning för ställbar propeller och infällbart ställ, eller räcker det med att flygplantypen står där?
     
  5. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Det har jag också funderat kring, har ju DA42 inskrivet i min loggbok, då borde jag ju kunna uppvisa att jag tränat på ett plan med infällbart ställ kan tyckas...
     
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    I praktiken spelar det dig inte så stor roll men läraren borde skrivit det lite tydligare. Jag brukar skriva VP för Variable Pitch och RU för Retractable Undercarriage och sedan typ P28R om det var en Arrow som skillnadsutbildningen genomfördes i. För det är just en "skillnadsutbildning" eller "difference tranining" och inget annat. I och med detta får du nu flyga alla SEP med ställbar propeller och/eller infällbara ställ. Det finns inga type ratings eller liknande.

    När du träffar läraren, be hen skriva in VP RU på samma ställe för att förtydliga att det här var din skillnadsutbildning för detta.
     

Dela sidan