Defekt färgseende - helikopterpilot

Diskussion i 'Flygmedicin' startad av Limpan, 31 Juli 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Limpan

    Limpan Ny medlem

    Hej.

    Hur ser transportstyrelsen på defekt färgseende? Går det att söka dispens på något sätt? Har vi någon här inne som flyger idag med defekt färgseende?

    Sist när jag gjorde Ishiaras testet fick jag: 29 av 38 rätt
     
  2. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Vet inte om det skett några ändringar på senare tid men jag tog certet redan 1988 och IR 1993 (dock inte helikopter) trots defekt färgseende. Däremot krävdes ett lanternprov som bara kunde göras på Karolinska. Har aldrig haft några begränsningar i mörker eller så. (Däremot krävdes alltså givetvis godkänt på lanternprovet).
     
  3. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Vet ej vad som gäller för helikopter, men för flygplan så får man en begränsning till dagtid på sitt medical om man har defekt färgseende (och inte klarar ett lanterntest). Det i sin tur sätter säkert käppar i hjulet för någon som tänker sig att flyga som yrke (varför skulle någon anställa en som bara kan jobba dagtid om de lika gärna kan anställa en som kan det?), men som privatpilot är det helt OK.

    Har själv defekt färgseende och nog är jag besviken över att iinte få flyga mörker, men jag är rätt glad över att få flyga över huvud taget. Vet inte hur det ser ut om man kan lyckas få ett certifikat för komemrsiell flygning med motsvarande begränsning (bör vara möjligt då det som begränsas är ens medicinska intyg och inte certifikatet i sig) och då kanske kunna jobba inom vissa nichyrken? Kan nog ändå få det svårt i konkurensen på arbetsmarknaden eventuellt.
     

Dela sidan