1. flygflyg

    flygflyg Ny medlem

    Hejsan!

    Jag har gått och oroat mig lite efter den senaste diabetes-diskussionen
    här. När man gör sin medical 1 så gör man ju blodprover och så, och
    det jag undrar är om man därifrån kan tyda spår på diabetes?
    I så fall skulle jag ju bli kontaktad, men eftersom jag har min medical 1
    så tyder det ju på att jag gick igenom och klarade allt, det är ju logiskt.

    Men jag vill ändå va säker på att man i blodproverna ändå
    kan se spår av diabetes etc?

    Då jag läst lite om denna sjukdom så tycker jag att många av symtomerna
    passar mig faktiskt, och jag blir väldigt nojig och mår dåligt, det är
    något som stör mig faktiskt.

    Och jag hade tänkt dra ner i veckan till en central för att testa mig
    igen enbart för diabetes för att få bort nojigheten, men anledningen till att jag frågade
    denna fråga var för att jag ville ha svar på om "diabetes test"
    ingår, dvs. att man ser spår i blodproven man gör? Ingen i min släkt har diabetes eller så, så det minskar ju givetvis också chansen, men ändå. Någon som vet?

    Tacksam för svar.

    Hälsningar från en väldigt nojig person just nu.
     
  2. cjsundberg

    cjsundberg Ny medlem

    Nu vet jag inte vad du har för symtom, men det är lätt att oroa sig i onödan. Och internet gör inte det lättare. Det är enkelt att googla sig fram och ställa felaktiga självdiagnoser.

    I samband med din medical-undersökning lämnade du urinprov. Hade urinstickan visat något onormalt hade du fått veta det (äggvita i urinen är ett tecken på diabetes)

    Jag är också ganska säker på att en mätning av blodsockerhalten görs vid samma läkarundersökning. Höga blodsockervärden är ju ett ännu tydligare tecken. Hade den i så fall visat något onormalt hade du fått veta det också.

    Tycker du ska gå till vårdcentralen och kolla - om inte annat för att du inte ska oroa dig (undvik bara hård fysisk träning precis innan - det kan ge falska blodsockervärden).
     
  3. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    flygflyg,

    Om du känner dig nojig så är det bara att göra en kontroll på vårdcentralen. Du får visserligen masa dig dit på fastande mage tidigt på morgonen för att få ett rättvisande test men det kan det ju vara värt för att få reda på om du mår bra eller inte.
    Är du normalviktig och inte har diabetes i släkten så är risken inte speciellt stor för att du skall få diabetes. Själv åkte jag på det som en följdverkan av körtelfeber så jag har i alla fall en förklaring till det.

    Så ring du läkaren och få en tid för ett blodprov. Om du går och blir stressad av blotta atnken så är det inte bra heller eftersom stress gör att blodsockret åker upp och ner hos en fullt frisk person och det är bara jobbigt.

    Med vänlig hälsning,
    Håkan
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. per720
    Svar:
    20
    Visningar:
    9,307

Dela sidan