Efter PPL-licens - ATPL-teori?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Robert22, 2 Juli 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Robert22

    Robert22 Ny medlem

    Hej gott folk!

    Ni kanske kommer ihåg mig, jag skrev innan min första flyglektion och är idag 3,5h rikare än då :D

    Det går sakta men säkert framåt, har prövat på många saker under dessa timmar och tycker verkligen att det är så kul, önskade bara att jag hade mer tid till att befinna mig i hangaren för att titta och känna och lära sig fortare än möjligt då man måste vara på jobbet 5 dagar i veckan!

    Hur som helst, sitter och funderar på om någon här har gått vidare med utbildning efter att ni tagit ert PPL-cert ?

    Vad jag förstått måste man ha flugit minst 200 h efter att man tagit PPL, varav 100 h pilot in command, för att sedan kunna söka en ATPL-utbildning?

    Tänkte i så fall om man skulle försöka ta tag i de kontakter man har i USA och kanske åka dit efter sitt PPL, bara för att flyga så mycket som möjligt och komma hem med mer erfarenhet och börja sin ATPL här i Sverige?

    Hur har ni gjort ?

    Vänliga hälsningar ifrån en nykomling i gänget, som sagt, man har ju 3,5 h ifyllt i sin loggbok :D

    Må bäst!
     
  2. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Om jag inte kommer ihåg fel är kravet för att få flyga upp för CPL 200h totaltid varav 100h PIC, dvs du kan läsa ATPL-teori innan du har timmarna (men du måste ha PPL).
    Jag har inte flugit i USA, men jag önskade att jag gjort det. Dels är det fortfarande billigare att flyga där borta (men flygbiljetten dit och hem tillkommer), sen är det nog en vansinnigt bra erfarenhet att ha med sig! I USA är nog också allmänflygare mer välkomna, och systemet är mer anpassat än här hemma. Det är nog mycket roligare tror jag. Men det finns det flera personer här på forumet som kan berätta mer om.

    Lycka till!
     
  3. Fredrik S

    Fredrik S Medlem

    Grattis till Cert!!!!
    Fredrik
     
  4. control

    control Välkänd medlem

    Jag har kört den struliga, oplanerade vägen.

    Fördelarna med att göra som jag är:
    - det faktiskt kan bli billigare
    - utgifterna sprids ut på många år
    - man får inga problem med timkraven

    Nackdelar:
    - Man är förmodligen för gammal för att vara attraktiv för arbetsgivarna
    - Man har förmodligen skaffat sig ett annat hyfsat betalt arbete så att man inte är intresserad av ett heltidsjobb som pilot

    - Tog PPL 2000-2001,
    - Mörker 2004,
    - Anmälde mig till IR-teorikurs 2004 men blev överlockad till en ATPL-teori när kursen började, ATPL teori klart 2005
    - Skaffande mig SE IR, uppflygning jan 2006
    - skaffade mig CPL/MEIR , uppflygning sep 2007
    - Segel- och reklambogserutbildning juli 2009
    - FI utbildning 2010, uppflygning jul 2010

    Ava på G och sjö i planerna....
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Simon

    Simon Aktiv medlem

  6. control

    control Välkänd medlem

  7. Simon

    Simon Aktiv medlem

    PPL verkar man få, däremot verkar man inte kunna flyga kommersiellt annat än i flerpilotsystem.
     
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är lite mystiskt... I regelverket (EU-kommissionens förordning 1178/2011) står att en MPL-innehavare får utöva befogenheter som en PPL(A)-innehavare har, under förutsättning "att kraven för PPL(A) som anges i kapitel C är uppfyllda". Med den formuleringen är det underförstått att man kan få MPL utan att ha uppfyllt alla krav på en PPL(A) -- men vad är det då som skulle fattas?
     
Laddar...

Dela sidan