Erfarenheter av South Sweden school of aeronautics?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Byggare Bob, 4 Oktober 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 10 medlemmar.
  1. Byggare Bob

    Byggare Bob Ny medlem

    Hej!

    Någon som har koll på hur SSSA är? Funderar på att börja där om det inte går vägen med de statliga alternativen. Någon här som genomgått utbildning där?

    Tacksam för svar!
    MVH
    Byggaren
     
  2. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Har varit på den skolan och sett mig omkring. Helt ok elr bättre tom. för de pengarna.

    Nu dock har det börjat kräva förskottsbetalning, det gjorde de inte för ett år sedan. Ngt. som man inte ska lite blint på elr överhuvudtaget beroende på situationen.

    Har du ett statligt finansierat alternativ så tar du det istället såklart.
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Att "börja kräva förskottsbetalning" känns inte förtroendeingivande. Fast på deras webbsida påstår de uttryckligen att de inte gör så.

    I vilket fall så skulle jag undvika en skola som kräver förskottsbetalning om det inte rör sig om små belopp - t.ex. ett par flygtimmar i taget.
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag vet flera stycken som varit nöja med dem. De har bra priser, bra tillgänglighet och bra utgångsbas. Ligg inte ute med mer pengar i förskottsbetalning än du har råd att förlora. Jag hade inte legat ute med mer än 6000 kr i taget.
     
  5. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Det svaret jag fick av de när jag ville bygga upp 30h flygtid var att full förskottsbetalning gällde för all time-building.
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Förskottsbetalning i den meningen att man betalar för varje enskild timme innan man flyger den är inte konstigt.
     
  7. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Det kan man förstå, skulle också vara skeptisk till att hyra ut en maskin till någon man inte känner utan nån form av garanti att man får betalt. I en flygklubb är det ju oftast en annan sak iom att i princip alla piloter är kända av klubben.
     
  8. Larscho

    Larscho Moderator

    Ja, för time-building håller jag med om att det är en viss skillnad. Då kan man ju hyra flygplanet och försvinna iväg en längre tid vilket gör att förskottsbetalning definitivt är acceptabelt. Gäller det lokala DK-flygningar så är det en helt annan sak.
     
  9. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Även i klubbmiljö är väl förskottsbetalning normen? Om du inte har pengar på flygkontot kan du inte boka. Så är det i alla fall hos oss, och vi använder myWebLog
     
  10. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Nej. Så funkar det inte i någon av de 2 klubbar jag är medlem i... Flyg först betala sen.
     
  11. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Då lärde jag mig något nytt. Tackar :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. Fredan

    Fredan Medlem

    En del klubbar har ju en inträdesavgift man får tillbaka om man går ur klubben som används som säkerhet. I vår klubb kan vi gå minus men inte mer än inträdesavgiften.
     
  13. Christoffer

    Christoffer Ny medlem

    Kanske dags att återgå till ämnet...

    Jag går på kungsair och där betalar man varje vecka, funkar jättebra!

    Tror det bästa du kan göra är att besöka flygskolan och skaffa dig en egen uppfattning, det brukar hålla i längden..
     
    • Håller med Håller med x 1
  14. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jag har god erfarenhet av dem, bra människor där! Bra priser! Kan ju vara så att en del elever inte betalt sina skulder så att man ändrat lite i policyn? Jag skulle vara försiktigt att betala allt för stora belopp i förskott nånstans. Vilket företag som helst kan ju gå omkull utan förvarning. Typ veckosvis förskott tycker jag är helt ok. Men att betala en hel utbildning i förskott är riskabelt.

    Jonas
     
  15. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Ja det är inte orimligt att de har haft elever från utlandet som tagit springnota hos de.
     
  16. Marcuso92

    Marcuso92 Medlem

    Jag gjorde mitt CPL/ME/IR och stora delen time buildning hos dom i början på året. Kunde inte varit mer nöjd. Väldigt bra lärare med mycket erfarenhet. Det är lite mer klubb miljö jämfört med andra skolor. Dom är flexibla och gör så bra dom kan så du blir bokad när du kan. Många som tar ledigt från jobb en vecka eller bara kommer ner över helgerna och bor på skolan väldigt billigt och skolar i princip var dag.

    För mig så har dom aldrig krävt förskottsbetalning. Nu är det väll ett år sen dom införde myweblog och det fungerar som vilken klubb som hellst. Antingen har du satt in lite pengar tidigare via bankgiro på ditt konto eller så kan du betala med kort exakt vadd du fluggit för den gången. Så du betalar efterhand som du flyger men du får aldrig ligga på minus!

    Ångrar inte en sekund att jag valde SSSA. Som sagt det är skolningen ni betalar för inte en massa för att flyga nya fina maskiner bara det kan ni göra efter för det ni sparar in. Lär er flyga först och det spelar ingen roll på om det är en 2015 års modell eller 1967.

    Hoppas det var till hjälp. Skriv privat mail till mig på flygfyren om ni undrar över något mer så kan jag se om jag kan hjälpa!
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan