Ett annorlunda tornanrop

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av Fredrik, 28 Februari 2016.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Idag när jag flög ett pass i Norrköping hörde jag ett rätt annorlunda tornanrop. En farkost med fem personer ropade upp tornet och begärde klarering in i kontrollzonen för landning. Anropet inleddes inte med callsign eller registreringsbeteckning utan med vad jag misstänker var deras transponderkod.

    Några minuter senare kunde jag utanför klubbstugan se en helikopter landa. Efter lite googlande misstänker jag att det var en ambulanshelikopter som var mycket lik den i bilden nedan:

    se-jia2011-10-22-21-38-29-display-5868.jpg

    Är det här någon specialare (med transponderkod som anropssignal) som just ambulanshelikoptrar kör med? Om det nu var helikoptern på bilden så ser man ju att det finns en registreringsbeteckning.
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Var det inte bolags callsign... polisen har något i stil med "helikopter 961" på samma sätt som SAS heter scandinavianxxx.
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Är du säker på att de sa fyra siffror i början? Som @control är inne på så har de ofta callsign som t.ex. Ambulans993 eller Mediflight994. Det är ganska vanligt att de "slarvar" och bara använder sista siffrorna. Jag har inte själv hört någon börja med fyra siffror tidigare.
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Osvuret är väl alltid bäst :) Dock uppfattade jag det som att det var ett fyrsiffrigt nummer, precis som transponderkoden. Hörde inget prefix före numret. Det var därför jag reagerade. Sjöräddningen kör ju exempelvis med "Rescue" + siffror har jag för mig i sitt callsign.
     
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det låter ju definitivt som en rimlig förklaring. Lustigt var det i alla fall.
     
  6. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Jag undrar om dom inte redan hade etablerat kontakt men att du inte varit inne på frekvensen då? Det är ju vanligt efter första kontakten att dom bara använder siffran?
     
  7. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Jag har stött på ambulansflyg (fixed wing) på Saab-fältet, då tror jag att de hette "Medical-" och nån siffra. Om det var operatörens call sign (motsv "Scandinavian") eller ngt vedertaget för ambulansflyg vet jag inte (inom parentes sagt, så verkade "Medical" underförstått ha förtur före all annan trafik!).

    Jag vet faktiskt inte om "government"-flyg (t.ex räddningsflyg) har några särskilda regler för sina anrop. På Saab hör man ju Gripen-planen på radion ibland, de brukar benämnas "Viktor 3" och dylikt om jag minns rätt. Kanske finns det någon kategori som använder transponderkod också, eller helt enkelt "heter" 4-siffriga koder?
     
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag satt i klubbstugan och fyllde i loggboken en bra stund innan det första anropet. Jag upplevde att den här helikoptern flög VFR och sen begärde att få komma in i kontrollzonen.
     
  9. TWR

    TWR Ny medlem

    Scandinavian Air Ambulance kör med 4-siffriga callsign på en del av sina helikoptrar, exempelvis Mediflight 1234. Så det var troligtvis en sådan som slarvade och utelämnade "Mediflight". Helikoptern på bilden tillhör Scandinavian Air Ambulance.
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för det klargörandet, @TWR. Det stämmer säkert att "Mediflight" utelämnades och att jag då uppfattade det som en transponderkod.
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Här på mitt hemmafält (ESNU) är det intensiv helikoptertrafik både från Air Ambulance som kör som skottspolar mellan ESNL där dom är stationerade och universitetssjukhuset. Dom passerar in och ut ur TMA:t och kontrollzonen väldigt ofta. Samma gäller "Lifeguard" (SAR-helikoptern) som ligger och övar sjöräddning med yträddare, ofta i närheten av TMA-gränsen, ibland inom kontrollzonen, ibland t o m i anslutning till sin platta på fältet. Båda helikoptrarna har en fullständiga anropssignal med t ex "Lifeguard" och en siffra. Tornet har hela tiden järnkoll på var dom ligger, och båda utelämnar väldigt ofta den första delen av anropssignalen efter att dom anropat första gången.
     
    • Håller med Håller med x 1
  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Fast det får man inte och det med goda skäl eftersom det kan leda till förvirring.

    Min favorit som jag faktiskt hört på frekvensen på riktigt (fast jag kommer inte ihåg precis vilka siffror det var så det är kanske lite förbättrat i den här versionen).

    ATC: Scandinavian 567, squawk 1234.
    A/C: 1234567 (!)
     
    • Gillar Gillar x 3
  13. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Du tar upp ett intressant exempel som kan leda till förvirring om man är ute och flyger och eventuellt inte har hört hela konversationen från början. Det innebär ju förmodligen ingen fara för flygsäkerheten men det leder kanske till onödiga missförstånd.

    Seriöst, hur jobbigt är det att exempelvis köra med "Lifeguard" och "Mediflight" före en sifferkombinationen? :confused: Är det här ett fenomen relaterat just till helikoptrar?
     
Laddar...

Dela sidan