Ett härligt äventyr

Diskussion i 'Artiklar' startad av control, 9 Augusti 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. control

    control Välkänd medlem

    Stort tack till Fredan som gjorde lördagens äventyr möjligt genom att ställa upp och släppa in oss på flygplatsen en lördagskväll!

    Min fru ville mycket gärna delta på sin vänninnas bröllop i Skellefteå samtidigt som vi inte ville vara borta från våra små barn längre än nödvändigt. Med reguljär flyg hade det inneburit minst en övernattning så alternativen var bil eller privatflyg. ca 9 timmar enkel resa i bil låter inget vidare, strax över timmen i bil och 2 timmar i flygplan lät betydligt trevligare.

    Vädret har inte varit roligt denna sommar så jag hade en DA42 som backup men på fredagen såg det så bra ut att jag vågade släppa min bokning på den. Lämnade hemmet vid 6 och strax efter 7 stod vi på Hässlö, Västerås, ESOW och förberedde flygplanet. Ovanför oss fanns ett tunt overcast på ca 600 fot under upplösning.

    0803 lokal tid lyfte vi i nollvind och steg rakt norrut, overcastet som nu knappt kunde förnimmas i luften passerades snabbt och vi var uppe i ett härligt solsken, skiftade till Sweden och fick direkt klart till F075. Vi hade fantastisk tur med vädret, inåt landet såg vi kraftig molnbildning och hörde tom. plan som vände i sina försök att nå Dala-järna. Det var också dimma och moln över östersjön men vid kusten var det CAVOK fram tills Umeå. Vid Umeå började det komma allt fler moln med en undersida på ca 7000 fot så vi bad om och fick sjunka till 5000 fot.

    Redan vid Umeå hörde vi SAS-planet få klart att skifta till Skellefteåtornet vilket grämde oss lite, vi hade planerat att tajma SAS ankomst och avgång för att kunna ta flygbussen in till Skellefteå centrum. Enligt tidtabell skulle de landa prick 10 och lyfta 10:25. I praktiken landade de kvart i.

    SAS begärde startuptillstånd precis efter att vi fått skifta frekvens till tornet, tornet bad oss hålla upp farten så mycket det går (hon var förmodligen orolig för att vi inte skulle hinna landa och komma av banan innan SAS skulle iväg) Då jag hade planerat en svag plane hela vägen till fältet, kunde jag på 20tums ingastryck ge henne 170 knop tills strax innan det var dags att svänga final. Det blev en perfekt tajming, jag kom ner till 120kt vilket är maxfart för att fälla ut noshjulet precis när det var dags att svänga in på finalen. Jag vevade ner hjulet samtidigt som jag svängde och den ganska kraftiga svängen tog ner farten till de önskade 90kt över tröskeln och bromsen åkte då ner mest för att fungera som stänkskärm för att skydda propellern. Satte ner hjulen 10:08 och tornet kommenterade "vilken fräsig maskin ni har". Vi packade snabbt ur planet och gick in i terminalbyggnaden samtidigt som SAS började taxa.

    Efter ett underbart bröllop där vi hann vara med på början av middagen tog vi oss tillbaka till flygplatsen. Efter en lika härlig, sen kvällsflygning landade vi på Hässlö och via ett snabbstopp på
    hamburgerkedjan vars lysande M numera är viktigare än kyrktorn för GPS-lösa VFR flygare ;) körde vi hem.

    Totalt 4:20 i luften... Fick än en gång svart på vitt, vilken bra resemaskin jag är delägare i. Groundspeed låg för det mesta mellan 150-160kt, 120 IAS i stig och jag var rätt nära VNE TAS som är 200kt i början av varje plané. :D
     
    • Gillar Gillar x 3
  2. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Och vad är det för kärra?
     
  3. control

    control Välkänd medlem

    • Gillar Gillar x 1
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Fan va kul :)
     
    • Håller med Håller med x 1
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Btw, med sökordet "se-xrd" så dök andra typer av bilder upp när jag googlade ;)
     
  6. LeifsHobby

    LeifsHobby Medlem

    Trevligt reportage!
     
Laddar...

Dela sidan