Exakt vad gäller för synfel klass 1/2?

Diskussion i 'Flygmedicin' startad av Foxis, 7 April 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Foxis

    Foxis Ny medlem

    Hej,

    Har inte lyckats bli klok på detta. Och transportstyrelsens telefontid är slut för dagen så i min otålighet frågar jag här. :)
    Överväger ppl och har synfel ungefär som följer (kollar på linsförpackningarna, så kan diffa lite mot verkligheten).
    +3.5 -0.75x80
    +4.0 -0.75x80

    Vad jag förstått är gränsen +-5 dioptrier, men jag är osäker på vad som gäller för astigmatismen?Någonstans läste jag att brytningsfel och astigmatism räknas ihop? Innebär det i så fall att jag ligger nära gränsen på ena ögat i form av 4 + 0.75?
    Jag "ser" annars tydligen ovanligt bra med rätt korrigering (enl. flertalet optiker), så frågan om dispens är intressant - ges detta längre?

    Tack på förhand!
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Såhär säger regelverket om synkrav för klass 2:
    upload_2017-4-7_19-58-14.png
    upload_2017-4-7_19-58-56.png
    upload_2017-4-7_19-59-35.png


    Jag har inte själv någon erfarenhet av detta så jag är inte insatt i termerna på något sätt och kan nog egentligen inte utveckla det mer än såhär heller. För ett LAPL tror jag att kraven är något lägre men mer eller mindre samma. Lycka till!
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Här är ett regeldokument där du kan kika själv, det finns tyvärr bara på engelska:
    AMC Part-MED

    Sök på Visual System och tänk på att det finns Klass 1, Klass 2 och LAPL Medical som alla har olika krav.
     
  4. Foxis

    Foxis Ny medlem

    Hej,

    Tack för svar!
    Osäker på om jag tolkar rätt, men såvitt jag kan läsa finns inga dioptri-gränser för klass 2. Och klass 2 är det som krävs för ett vanligt ppl, Klass 1 krävs endast för kommersiell flygning. Har jag förstått korrekt? :)
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Vad gäller dioptri så vet jag inte. Men det är korrekt att klass 2 är för PPL och klass 1 för kommersiellt CPL. LAPL Medical är till för just LAPL men med det certifikatet kan du inte flyga i USA.
    Jag skickar PM med info om flygläkare.
     
  6. Foxis

    Foxis Ny medlem

    Har nu pratat med transportstyrelsen, och det är numera endast för klass 1 som det finns begränsningar i hur stort brytningsfel man får ha (max +-5 om jag minns rätt). För klass 2 kan man i princip ha hur stort brytningsfel som helst, begränsningen är endast att man måste ha god syn med korrigering.

    Förr gällde dock samma krav för både klass 1/2, vilket var källan till min förvirring då många äldre trådar dyker upp vid en sökning.
     
    • Gillar Gillar x 3
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Härligt att du fick ett positivt besked!
     
Laddar...

Dela sidan