Färdplan USA, frågor!

Diskussion i 'Flygnavigering' startad av Oliveeer_, 9 Maj 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Oliveeer_

Oliveeer_ Ny medlem

Hejsan,

Jag och några vänner ska till USA en månad och timebuilda i Florida (Miami). Jag undrar om någon har några tips att ge till oss som är nya när det gäller luftrum, färdplan, trafikintesitet och allt där emellan i USA?

• Hur lämnas en färdplan in i USA, vilken hemsida/organ? I Sverige används LFV, jag undrar vad som används där över?

Tack på förhand,

Mvh

2. Dimme

Dimme Aktiv medlem

Jag kan inte så mycket om USA men från video jag har sett de älskar "Traffic Following", d v s typ trafikinformation utan färdplan.

3. Jonas

Jonas Moderator Flygfyren Operations

Rekommenderar Sporty’s Eller King School videos. Finns att köpa online. Jag körde typ denna första gången:

http://www.sportys.com/pilotshop/flight-review-online-course.html

Har inte lämnat färdplan någon gång endast använt flight following som funkar toppen. Färdplan känns mest viktigt om man flyger VFR och vill vara säker på att search and rescue är säkerställd.

4. Adam Frisch

Adam Frisch Aktiv medlem

Du lämnar den i luften oftast, VFR. Kallas Flight Following. Så här brukar det låta:

Du: N171AT, VFR request.
    ATC: N171AT, go ahead.
    Du: Just departed KSBA, 4000ft. We'd like flight following to KEMT, 7000ft.
    ATC: Squawk 1234.
    Du: Squawking 1234.
    ATC: Radar contact.

Så enkelt är det. Ibland kommer han tillbaks och frågar hur många ombord, men oftast inte. Du behåller Squawken ända till destination (inte en miljon kodbyten vid varje sektor som i många delar av Europa). För det mesta är dom grymma på att hålla dig borta från annan trafik, men ibland när det är sjukt mkt att göra så hinner dom inte. Så man måste fortfarande hålla utkik.

Man kan även lämna VFR Flight Plan innan, antingen genom att ringa 1-800-WX-BRIEF eller genom flera appar (ForeFlight etc), men i realiteten så är det ingen som ser den där färdplanen och du måste aktivera den via ATC ända, så det är lika bra göra det i luften till at börja med.

Jag flyger i Los Angeles och det är liknande trafikmängd här som i Miami. Amerikansk ATC är mkt effektiv och demokratisk, men dom snackar snabbt och använder mkt slang, så man måste vara med litegrann.

Om du har mer frågor så hjälper jag gärna till.

Laddar...

Dela sidan