Färdplanering & Prestanda PEXO

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Robert22, 11 Maj 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Robert22

    Robert22 Ny medlem

    Hej på er alla flygare,

    Jag skall skriva mitt sista prov ( Färdplanering & Prestanda )och har bara ett försök på mig denna gång, annars ryker allt slit under 1 års kombinerat med heltidsjobb och pexo prov

    Min status: Klarat 2 st skolprov med god marginal från gränsen till godkänt, gjort alla frågor i 1000 frågor, och behärskar det mesta, nästan allt vill jag säga. Jag har god struktur när jag gör frågor, alla förutsättningar gås igenom och jag kan samtliga formler för ex 20 % utökad landningssträcka, hur långt kommer du med en GS på 80kt i 2h & 35 min osv...

    Det jag känner mig mest "orolig" för är de klassiska landningsfrågorna. Frågorna för dessa ur 1000 frågor anser jag är bra, man får träna på att gå "bakvägen" för att hitta max land.vikt eller erfoderlig landningssträcka. För att få fram rätt svar räknar man MED VINDEN, mot/medvind spelar ingen roll och det blir rätt svar..Står det vindstilla är det bara att gå rakt ut och läsa

    Hur går det till på pexo provet? Du får temp, PA för flygplatsen, en land.vikt och banlängd efterfrågas, kanske slänger de på att det är våt kortklippt gräs och du får lägga till 20 % eller dra bort beroende på hur frågan är ställd, skriver de med en mot/medvind och i så fall, ska jag räkna med den eller inte?

    Det avlästa värdet jag räknar fram i L1P´n är väl det korrekta svaret ( förutsatt att jag gått rätt väg och tagit hänsyn till de förutsättningar de ger mig ) eller ska jag även räkna på 70 eller 80 % för skolflyg eller privatflygning?

    Min uppfattning är att om den står med, borde den räknas med? Eller är det bara en tabbe av PEXO för att strula till det för en?

    ATS färdplanerings frågor och andra teoretiska frågor som TP läge fram / bak hur det påverkar stallfart / bränsleförbrukning, manöverduglighet etc har jag koll på,

    Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan då jag lagt ner min själ i detta och vill så gärna bli klar för att spendera sommaren med att så småningom flyga upp, jag gör inget annat än att fortsätta nöta de frågor jag har tillgängligt och skall snart boka pexo, trots enorm nervositet känner jag att med ert stöd och tips & råd så samlar jag krafterna och skriver av detta snart

    Allt gott till er alla och tacksam om folk som vet vad de pratar om till 100 % skriver något, inget halvklart eller " jag har för mig att de var såhär", detta endast pga att jag är i den situationen jag är i och jag tror ni förstår hur jag resonerar,
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Vad gäller vind vid landning så är den avgörande frågan vad de faktiskt frågar efter! Enligt regelverket så får man inte påbörja en flygning om inte banan vid landningsflygplatsen är lång nog för landning i vindstilla. Däremot är det förstås så att om frågan gäller vilken landningssträcka man faktiskt kommer att ha så skall man räkna med vinden.

    Titta på denna tråd: http://www.flygfyren.nu/community/index.php?threads/ppl-teori-prestanda.2418/ som bl.a. handlar om det. Att döma av den tråden så skall man räkna ut den banlängd som krävs vid landningsflygplatsen, dvs ingen vind.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. PerI

    PerI Ny medlem

    Hej Robert,

    Skrev provet förra året och tycker mig ännu ha ganska bra koll på detta. Instämmer med "Airborne again" vad gäller din fråga om vind vid landning och har inte så mycket att tillägga där.

    Vad gäller den andra frågan så framgår det av L1P-häftet. Ska försöka att inte krångla till mitt resonemang för mycket. Vi börjar med startsträcka. I TSFS 2011-114 sidan 5 finns två bilder. Bild 1 gäller skolflyg och bruksflyg där "nödvändig startsträcka" (den sträcka planet behöver för att starta och komma upp till 50 fot) får vara högst 80% av "tillgänglig startsträcka" (den sträcka som finns vid startflygplatsen givet banlängd, hinder vid utflygning, et.c.). Bild 2 gäller övrigt privatflyg där "nödvändig startsträcka" får vara 100% av "tillgänglig startsträcka". Startprestandatabellerna i L1P-häftet resulterar i en "uppmätt startsträcka" vilket är detsamma som "nödvändig startsträcka". Om frågan gäller skol- eller bruksflyg blir därför minsta reglementsenliga "tillgängliga startsträcka" 1,25 gånger det värde du får ut från tabellen i L1P-häftet. För övrigt privatflyg behöver du inte göra någon korrektion för detta.

    För landning (bild 3, sidan 6, TSFS 2011-114) måste "tillgänglig landningssträcka" vara 1.43 gånger "nödvändig landningssträcka" oavsett om det är skol-, bruks- eller övrigt privatflyg. Punkt 1, sidan 74 i L1P-häftet säger "Erforderlig landningssträcka = 1,43 x uppmätt landningssträcka från 50 ft höjd [...]" och i tabellen ges "erforderlig landningssträcka". Alltså måste "tillgänglig landningssträcka" vid landningsflygplatsen vara minst lika stor som "erforderlig landningssträcka" enligt tabellen (korrigerat för t.ex. vått gräs eller snö).

    Korta svaret blir alltså: för start kan du behöva korrigera tabellvärdet (uppmätt startsträcka) med 1,25 för skol- och bruksflyg för att få fram minsta godtagbara tillgängliga startsträcka men för landning är "70%-korrektionen" redan inräknad.

    Lycka till på provet!

    /Per
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Robert22

    Robert22 Ny medlem

    Hej på er igen,

    jag klarade provet och är nu FÄRDIG :D tack snälla för era svar, informativa och bra, i like! åter igen, så grymt bra att dessa forum finns och vänliga själar som verkligen brinner för att göra rätt för sig. Nu återstår flygningen, och jag siktar starkt på att ha kul, men mest på att bli en så stabil pilot på den tiden jag har och kommer få under min PPL utbildning, säkerhet är prio 1 och vi alla vet hur härligt det är med flyg, men att vara stabil och väl förberedd är mitt nästa mål. I sommar hörs vi på radion, eller så kanske jag träffar på er någonstans. återigen, stort tack för svaren !Ha en underbar dag!
     
    • Gillar Gillar x 4
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    @Robert22, vad kul att du fixade provet! Lycka till med resterande del av utbildningen :)
     
  6. PerI

    PerI Ny medlem

    Grattis Robert! Måste kännas otroligt skönt, just eftersom det var sista chansen. Lycka till med den praktiska utbildningen i sommar.
     
Laddar...

Dela sidan