För exakt vad gäller ett PPL?

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av C42, 21 Juni 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. C42

    C42 Medlem

    Kan någon reda ut exakt hur stort flygplan man får flyga på ett PPL-A (förutsatt att man gör erforderliga skillnads- och typutbildningar)?
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Utan att orka titta efter alla möjliga undantag så vågar jag åtminstone påstå att det blir mycket krångligt att få flyga något som PIC med en MTOW på över 5700kg.
     
  3. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Enligt JAR-FCL 1.110 finns ingen begränsning vid 5700 kg:
    "Under förutsättning att
    andra villkor som anges i JAR-bestämmelserna är
    uppfyllda, har innehavaren av ett PPL(A) befogenhet
    att vara befälhavare eller biträdande pilot på
    flygplan som flygs i icke-kommersiell trafik, dock
    inte mot ersättning."
    Det som kan begränsa tillgängligheten är alltså operativa eller tekniska krav vid olika typer av verksamhet.
     
  4. control

    control Välkänd medlem

    Och du har exempelvis från 2007:58:

    "
    Operativ organisation
    9 § För flygning med flygplan vars högsta tillåtna startmassa överstiger 5 700 kg
    skall befälhavaren ha stöd av en operativ organisation. Den operativa organisationen
    skall godkännas av Luftfartsstyrelsen.
    För ett sådant godkännande krävs att organisationen, beroende på verksamhetens art,
    antingen baseras på tillämpliga krav i Luftfartsstyrelsens föreskrifter (LFS 2007:47) om
    bruksflyg med flygplan eller på JAR-OPS 1 (LFS 2002:78).
    "


    Och om du tittar i 2007:47 så måste du ha minst CPL...
     
  5. C42

    C42 Medlem

    Tack. Bra, det var precis den informationen jag sökte.
     
  6. litens

    litens Aktiv medlem

    Det där måste vara för kommersiell verksamhet.

    Tror absolut man får köpa tex en Cessna CJ4 på 7,8 ton eller Piaggio Avanti som är singelpilot certifierad och flyga på PPL när man läst turbin teori, tagit sin rating osv utan flygoperativ avdelning så länge det är i privat bruk.
     
  7. control

    control Välkänd medlem


    Titeln på 2007:58 är "Luftfartsstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om
    privatflygning med flygplan" Så nej tyvärr tror jag inte att det endast handlar om kommersiell verksamhet. Enda lösningen som jag kan komma på är om PPL piloten får stöd av en operativ organisation utan att vara del av deras verksamhet som kräver CPL... tveksam tolkning men kanske...
     
  8. litens

    litens Aktiv medlem

    Luftfartsstyrelsens föreskrifter (LFS 2007:47) om
    bruksflyg med flygplan eller på JAR-OPS 1 (LFS 2002:78).

    Detta är ju ett reglemente om bruksflyg respektive tronsportflygning av olika slag, möjligvis att man behöver en operativ organisation bakom sig när det överstiger 5,7 ton men ett PPL räcker.

    Som Anders Lidén skriver har PPL och CPL med att göra om det är i kommersiell verksamhet eller ej.

    Man kan nog diskutera detta till "dö dagar" om det krävs operativ verksamhet eller ej över 5,7ton för privat flygning utan att låta en jurist på transis titta på det.

    Jag tror begränsningen ligger i sigelpilot system eller ej, har en bekant som undersökt och det verkar i praktiken svårt att flyga multicrew med PPL trots crm utb.
     
  9. C42

    C42 Medlem

    Jag håller nog med Control.
    För flygplan över 5700 kg refererar man till LFS 2007:58. I denna LFS hittar man nedanstående (utan undantag om det gäller privatflygning):
    128 § Vid flygning enligt IFR med flygplan som är typgodkända för en minimibesättning av en pilot skall befälhavaren inneha lägst CPL(A)-certifikat med IR(A) och
    tilläggskvalifikationer enligt 138 § nedan.
    LFS 2007:47
    129 § Vid flygning enligt VFR med flygplan som är typgodkända för en minimibesättning av en pilot skall befälhavaren inneha lägst CPL(A)-certifikat med tilläggskvalifikationer enligt 137 § nedan.

    Så slutsatsen måste bli att om man avser flyga VFR med ett flygplan över 5700 kg som är typgodkänt för en pilot så krävs CPL(A).
    Man kan ju också ha den operativa organisationen godkänd enligt JAR-OPS 1, jag har försökt att läsa genom den, men hittar ingen självklar möjlighet till undantag från kravet på minst CPL(A).
     
  10. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag förstår inte vad det är att diskutera. Det är glasklart i 2007:58 som gäller just privatflygning -- och som citeras ovan -- att en operativ organisation krävs. Om inte TS ger dispens.
     
  11. litens

    litens Aktiv medlem

    Du har rätt!

    Här har det blandats ihop utdrag från olika LFS. det finns inte någon §128 i LFS 2007:58 ( handlar om privatflygning).

    Dock finns exakt den citerade texten i LFS 2007:47 på 128 § som handlar om kommersiell bruksflygning med flygplan.
    Det är inte så märkligt att det står att det krävs CPL-A för kommersiell flygning.

    Jag vill påstå att ett PPL duger för flygplan över 5,7 ton om man har stöd av en operativ organisation och att man själv som pilot har de ratings som krävs för flygplanet i fråga.
     
  12. bluecmd

    bluecmd Medlem

    För att väcka denna tråden igen: hur ser detta ut i resten av EASA? Dessa författningar verkar tämligen påhittade av TS. NCO/NCC är ju reglerade centralt - men jag tänker att om det inte finns en 2007:58 kap 1 paragraf 9 i t.ex. Danmark så skulle man kunna ha regga planet där och gå runt kravet på en organisation?
     
  13. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Inläggen ovan skrevs innan del-NCO/NCC trädde i kraft, så dessa författningar gäller inte längre för EASA-flygplan, utan bara för Annex II-flygplan. De är t.o.m. reviderade nu så det står i början att det är så.
     
  14. control

    control Välkänd medlem

    Precis, för normalklassade plan är hela ovanstående diskussion nu passe....
     
  15. Maggnuz

    Maggnuz Ny medlem

    Oavsett om de var under tidigare TSFS eller dagens NCO så tror jag att det inte finns någon begränsning på storleksmässigt vad gäller flygning med ett PPL. Jag känner själv en person som flyger Citation med ett PPL. Om jag förstått det korrekt är ända begränsningen att man inte får ta MCC med med ett PPL, och därför förhindrar det flygning med flygplan som är registrerade för ett flerpilotsystem.
     
  16. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det stämmer. Du kan i princip flyga en Boeing 747 eller Airbus A380 med PPL. Men du behöver så många och omfattande kompletteringsutbildningar att du i princip skulle få CPL på köpet.
     
Laddar...

Dela sidan