Förslag till regelverksutveckling kopplat FI (A)-utbildning!

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Pelle Englund, 22 September 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Pelle Englund

    Pelle Englund Ny medlem

    Som vi vet krävs det enligt regelverket minst CPL-teori för att vara FI (A). Dock slipper man CPL-teorikravet om man som FI (A) enbart ska utbilda till LAPL, d v s FI (A) får "begränsningen" enbart LAPL om denne inte har CPL-teori. Kravet på en FI (A) enligt regelverket är att denne ska ha likvärdig kompetens eller högre än de personer som ska utbildas. FI (A) med CPL får som bekant utbilda till PPL (A) men även utbilda piloter till CPL (både teori och flygning).

    Vad tror ni, borde det inte finnas en regelverksutvecklingsmöjlighet att en FI (A) utan CPL-teori får utbilda till PPL (A) och som idag utbilda till LAPL? D v s en FI (A) utan CPL-teori borde kunna få "begränsningen enbart LAPL och PPL"? Kravet är ju att FI (A) ska ha likvärdig eller högre kompetens än den som denne ska utbilda, vilket faktiskt uppfylls med begränsningen "enbart LAPL/PPL".
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jämför man utbildningsplanerna för LAPL och PPL så verkar det inte finnas någon rimlig anledning att en FI utan CPL-teori skulle få utbilda den ena men inte den andra. På teoriutbildningen (som f.ö. är samma för LAPL och PPL) där en skillnad i lärarnas egen teoriutbildning faktiskt skulle kunna spela roll så krävs det inte att man är FI överhuvudtaget!

    Elaka tungor säger att kravet på CPL-teori för PPL-utbildning tillkom efter påtryckningar från flygutbildningsindustrin.
     
    • Håller med Håller med x 1
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Det är helt klart något förlegat och nu kanske är rätt tid att ändra på det. Jag har mailat en person som kanske har mer info om bakgrunden till att den här begränsningen inte försvunnit tidigare. Får återkomma om jag får svar.
     
    • Gillar Gillar x 3
  4. Pelle Englund

    Pelle Englund Ny medlem

    Bra, det uppskattas, avvaktar. Jag har mejlat förslaget till "en på TS". Ingen respons, ännu...
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Såhär skrev hen:
    Det vore intressant om det fanns ett sådant ICAO-krav. Om det finns så är det fullt förståeligt att det inte tillåts eftersom PPL är ett ICAO-cert. Jag antar att det t.ex. i USA är så att en CFI måste ha CPL-nivå också isf?
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag kollade precis i ICAO Annex I och det står faktiskt så. För att få FI måste man enligt ICAO-standarden ha kunskaper och flygerfarenhet motsvarande kraven för CPL -- däremot måste man inte ha CPL. Eftersom LAPL inte är ett ICAO-cert så kan EASA bestämma att FI utan CPL-teori kan utbilda för LAPL, men de kan inte bestämma att de kan utbilda för PPL. Eller kan och kan. Klart att de kan eftersom ICAOs annex är standarder och inte lag, men i så fall skulle hypotetiskt länder utanför EASA kunna vägra att acceptera EASAs PPL.
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Så även om det är ologiskt i praktiken så är det fullt logiskt enligt reglerna. Skulle EASA frångå ICAOs standarder för PPL så är vi ute på jäkligt hal is så vi kommer nog inte längre med det.
     
Laddar...

Dela sidan