Flyg är fruktansvärt dyrt

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av KKJ, 10 December 2017.

Taggar:
  1. KKJ

    KKJ Medlem

    Flyg är fruktansvärt dyrt. Tror alla, och det är i princip, rätt! Men är det inte bättre tider nu med UL. Cert är billigare, men finns det billiga flygplan? Alla UL är rel. nya och därför dyra? En "estimering" tack! Om man avstår från ny SUV för 400.000 så har jag en startsumma där. Att nalla av pensionsbesparingarna 600 000. Nu har jag en mille! Sen har vi driftkostnader, men skjuter det framför mig.
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag har svårt att tolka av ditt inlägg om din åsikt är att det är dyrt eller inte. Men ett av våra stora problem är att vi piloter säger till alla andra att det är så jävla dyrt. Det är inte dyrt i jämförelse med många andra hobbys. Kostnaden för flygning är helt klart jämförbart med flera andra sysselsättningar. Det är en fråga om vad man har för inställning till sitt flygande och vad man väljer att lägga pengarna på.

    Jag själv kör en gammal bil, har ingen sommarstuga, ingen båt, har en lagom stor garderob och hustrun får nöja sig med vigselringen hon redan fått. Det gör att jag har mer pengar över till annat, t.ex. flygning.
     
  3. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Vad är dyrt? Hur långt är ett snöre? Till och med i Sverige finns maskiner som matchar din budget, som den här på bilden. Blickar du sen ner i Tyskland med grannländer går det att komma ytterst rimligt undan. Inte "PA28-från-1968-billigt" men driftskostnaden är ju ytterst blygsam i jämförelse. upload_2017-12-11_9-37-20.png
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. KKJ

    KKJ Medlem

    Ja, mitt inlägg är, som man kan se, en fråga och lite provokativ och jag tackar för det svar jag fått. Kanske finns mer att säga om ekonomin, därför att ute bland (ickeflygande) allmänheten är ordet "dyrt" vad många tänker på.
     
  5. KKJ

    KKJ Medlem

    "Eurostaren" är en behändig maskin, och framförallt ett "flygplan". (Den betinger f.ö. inköpspriset för en onödig SUV.)
    Inte en rörkonstruktion med en liten motor i ryggen med fullt friskluftintag där inga längre sträckor var praktiska.
     
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag har nästan aldrig träffat en elev som sagt att det är dyrt. Precis som med andra hobbies har inte alla råd att flyga. Men det är som jag skrev en fråga om prioriteringar.

    Det är vi själva som pratar mest om hur dyrt det är. Hur tror vi att det påverkar bilden av oss och vår hobby?

    Jag håller med om att många utifrån tycker det är dyrt, men sen säger jag vad det kan kosta att ha certifikat+flygplan, då tycker man inte det är så farligt. Sen kommer en annan flygare och ojjar sig över hur dyrt allt blivit och så är personen färgad igen.

    Sluta prata om hur dyrt det är, prata istället om hur jävla skoj det är att flyga.
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. KKJ

    KKJ Medlem

    Om du läser ordentligt ser du att jag försöker få ett grepp om att UL kanske är lösningen på kostnadsproblemet!
    (F.ö. är det inte skoj att flyga om man inte kan.)
     
  8. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Är man ickeflygande så är nog dyrt en bra beskrivning. Om man inte har en passion för att flyga så ju att flyga något helt onödigt som kostar lika mycket som [valfri sak de har nytta/nöjje av]. Det man får göra för att sätta det i relation är ju att hitta något just den individ man samtalar med kan relatera till; Det kan vara en bil man egentligen skulle klara sig utan (eller i alla fall klara sig med en betydligt billigare), eller en båt. Kan också jämföra med t.ex. golfande som beroende på klubb, anspråk på utrustning etc kan kila iväg en del i kostnad också.

    För löpandekostnader (kostnaden av att faktiskt flyga en kväll) kan man till och med jämföra med en utekväll för vissa.

    Jag tror däremot det finns ett ordentligt argument för att flyg är dyrare än det borde behöva vara, framförallt på grund av hur lagar och regler har sett ut. UL är ju ett steg iväg från det. Det som hållit mig ifrån att göra annat än testa UL är just saker som den något för snäva viktbegränsningen samt att tiden i en UL-kärra inte alltid "räknas", beroende på vad det är man vill göra med sitt flygande.
     
  9. KKJ

    KKJ Medlem

    Inom Bilracing (som jag är lite förtrogen med) flyger tusenlapparna iväg som en flock sidensvansar i skyn. Den kostnaden är nog i paritet med flygning. Speciellt om man ser till kostnad per flygtimme eller körtimme.
     
  10. KKJ

    KKJ Medlem

    Viktbegränsningen ja! Om två personer varit i fjällen och fiskat och har 40 kg röding ta med sig hem. Då kan det bli problem. Men vid ensamflygning har man väl ca. 70 kg tillgodo om man lämnar kvar fiskekompisen. Går väl alltid någon buss......
     
  11. Larscho

    Larscho Moderator

    Vi ska såklart jobba för att flygandet ska bli billigare men vi behöver vi inte ojja oss för utomstående för hur dyrt det är. Gör som Merf säger, sätt det i relation till något. UL är billigast, alltså mer flygning för pengarna. :)
     
  12. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Som sagt allt handlar om prioriteringar.

    Exempelvis. Jag ser ”låginkomstagare” som hankar sig fram och ändå röker ett paket cigg varje dag.
    Ett paket marlboro kostar 64kr.
    64krx30=1920 kr i månaden. För de pengarna får du minst 1h flygning i en ”dyr” normalklassad kärra Mao 12h per år. Många PPLare flyger inte mer än så faktiskt per år när de haft cert ett tag.

    Sen kan vi diskutera vad ett krogbesök kostar..... ;)
     
  13. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Haha, jag gillar hur du tänker där =)

    Jo precis. Men huruvida någon tycker en viss sak är dyr eller ej beror ju på benefit/cost liksom. Gillar man inte flyg (eller inte vet om att man gillar det ännu, eftersom man inte prövat) så kommer nog flygande alltid att ses som dyrt, just eftersom man inte upplever (eller förutsätter) att det man får ut av det är försvinnande lite i jämförelse med kostnaden.

    Sen har människor i regel enklare att ta upprepade mindre kostnader än få stora, även om de många små över tid uppgår i lika mycket eller till och med mer än de få men stora kostnaderna.

    Det blir lite psykologi i att få folk att ändra uppfattning om huruvida flyg är dyrt eller ej. Det bästa man kan göra skulle jag tro är att få folk till att prova på det. När de väl provar på finns i alla fall chansen att de skulle kunna uptäcka att det kan fylla på rätt bra i benefit-skålen i form av glädje/underhållning =)
     
    • Gillar Gillar x 2
  14. KKJ

    KKJ Medlem

    Ursprungsavsikten (och jag får väl upprepa då) var att få fram lite argument för UL och vilka vägar som finns att gå i det avseendet. Både hård och mjukvara. Nu gäller visst LAPL. Är det bättre?
     
  15. control

    control Välkänd medlem

    LAPL kostar lite mer men ger mer möjligheter, och en väldigt smidig väg vidare till PPL... om så önskas framöver.

    Nu när det blivit lättare att gå från UL till LAPL så är jag inte längre speciellt negativ till iden med att starta med UL även om jag fortfarande generellt rekommenderar att gå direkt på LAPL eller PPL.
     
Laddar...

Dela sidan