Flyg-VD överdrev sina meriter

Diskussion i 'Nyhetstips' startad av Airborne again, 31 Mars 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

  2. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Jag undrar vilken roll han har haft i beslutet att införa startavgift på ESOW.

    Dessutom mörker, instrument, och flermotor på 50 timmar? Visst... en sån pajas.
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Vi får nog försöka vara lite försiktiga här innan vi är för negativa i våra kommentarer. Västerås Flygplats har i och med Anders Gärdström de facto en flygplatschef som faktiskt bryr sig om flyget och vill att det ska bli bättre. Han kunde inte mycket göra vad gäller avgifterna, det är snarare något som den tidigare flygplatschefen skapat tack vare dålig koll.

    Transportstyrelsen har väldigt liten koll, om ens någon, på hur många timmar piloter har. Den tim-siffran måste man ta med en stor nypa salt.
    Jag tycker att han verkar bra, även om han uppenbart har kryddat vissa grejer i sitt CV men jag tycker inte att vi behöver göra en stor grej av det. Känns mer som någon sorts mediadrev...
     
    • Gillar Gillar x 2
  4. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Men vad skrev han i sitt CV när han sökte jobb som Flygplatschef då? De pratar väl bara om när han sökte till Västerås Flygmuseum?
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Det är nog fler som är nyfikna på det.
     
  7. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Tycker han gjort bort sig ändå mycket. Hur pass mkt. seriöst tar ni en människa som överdriver ens flygtimmar med 950 st!?

    Ljuger som hästar springer
     
  8. Larscho

    Larscho Moderator

    Klart han gjort bort sig. Men hellre någon som flugit 50 timmar än någon som inte flugit alls. Jag tycker att man ska ge honom en chans.
     
  9. control

    control Välkänd medlem

    Under förutsättning att artikeln är korrekt så finns det ingen väg tillbaka, han kommer långsiktigt att skada flyget på Hässlö för var dag han är kvar.
     
  10. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag har bara träffat honom vid ett tillfälle, han precenterade då sig själv och sin vision för flygplatsen på ett av Hässlö Flyg förenings tisdagsmöten.
    Mitt intryck är att han har kommit in med nya krafter nya ider och mycket motor ( kanske till o med ME ) jag tror att det räcker långt.

    Jag förstår att dom måste göra något, framför allt visa för politikens manskap att man gjort vad man kunnat för att minska underskottet. Sen tycker jag att det är fel att sätta landnings avgift på besökande GA som inte studsar på ESOW för den kategorin kommer ändå inte att generera några inkomster utan bara drabba klubben som tappar besökare som kommer på en fika eller voffla
     
  11. Bigsweede

    Bigsweede Ny medlem

    Det är kanonbra med någon som jobbar hårt för flyget och försöker göra bra saker.
    MEN frågan är om han har ljugit iom sin ansökan eller inte.
    Har han ljugit och skarvat så har han, och då ska han inte ha jobbet.
    Handlar om förtroende.(vad mer ljugs det om?)
    Är han oskyldig så är det bara att gasa.
     
  12. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    En arbetsgivare staplar egenskaper som den tror behövs för att klara och göra ett bra ifrån sig på det ut annonserade jobbet

    Ett cv är igentligen inget annat än ett personligt reklamutskick, för att fånga en arbetsgivares intresse.
    Det finns en övertro på utbildning t.ex att varenda jobb anges gymnasiekompitens som krav. Jag kan garantera att jag klarar både det ena och det andra jobbet utan att ha gått i gymnasiet.

    Även i mycket avancerade jobb kan man ha livserfarenhet nog för att klara på ett ypperligt sätt, men man skulle inte få chansen att visa vad man går för om man inte kan fånga arbetsgivarens intresse.

    Uppfyller en jobbansökan inte alla kriterier så är den med säkerhet kastad långt innan man börjar läsa innehållet. så det man skrivit i det personliga brevet och kan berätta om sin person och erfarenhet kommer aldrig fram.

    Så, med mycket text anser jag, att skarva i ett CV inte går att jämställa med lögnare. Det är det resultat man kan visa som räknas.
    Lyckas man få ett jobb där man skarvat är det mest pinsamt för den sökande som fått jobbet om hen inte kan leverera.
     
  13. Bigsweede

    Bigsweede Ny medlem

    Nja, där håller inte min erfarenhet med dig.
    CV (Inklusive meritförteckning) är något jag brukar använda som "manus" i samband med intervjuer för att bla få en känsla för hur väl meritförteckning och "story" håller ihop.
    Allt för ofta är upptäcker jag att meriter överdrivs, ibland i någon mån och ibland relativt mycket.
    Det behöver inte vara rent ljug, det kan vara felaktig självbild, eller okunskap vad gäller kravbild .. eller annat...

    Naturligtvis är CV av mindre värde om personen är känd sedan tidigare, men det är en del av den dokumenterade anställningsprocessen.

    Sedan faller naturligtvis ett stort ansvar på anställande part att kritiskt granska och ibland begära in dokumentation/underlag för att styrka informationen i samband med anställningsprocessen.

    Från en chefsguide..
    "Om den arbetssökande då ljuger om förhållanden som är av vikt för anställningen kan arbetsgivaren i vissa fall hävda svek enligt avtalslagen och häva anställningen då den tillkommit på oriktiga grunder. Arbetsdomstolen har även uttalat att det inte åligger en arbetssökande att på eget initiativ uppge negativa uppgifter som kan försvåra möjligheterna att få det sökta arbetet."

    Oavsett så är det i huvudsak arbetsgivaren som i slutändan står där med ett eller flera problem att lösa, om det är så att något inte blev bra.
     
    Senast redigerad: 10 April 2016

Dela sidan