Flyga till Bornholm, tips & tricks önskas

Diskussion i '060 Navigation' startad av Knorren, 22 Januari 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 11 medlemmar.
  1. Knorren

    Knorren Medlem

    Planerar att flyga över till Bornholm och Rönne här framöver en weekend och tänkte lyssna här om någon har några "tips & tricks" eller annat som är bra att tänka på/känna till? :)
    Navigering? Luftrum? Avgifter? Parkering? Prisvärd övernattning? Kollektivtrafik? Kartor? Kommunikation? Övrigt?
    Tar tacksamt emot alla tips om flygning till Bornholm (y)
     
  2. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Hallåj!

    Jag flög till Bornholm i slutet av sommaren, ett utmärkt resmål då men nu i kulna vintertid vet jag inte hur det skulle kunna vara? Nåväl!

    Flygklubben hyr inte längre ut cyklar. Däremot går lokaltrafikens bussar precis utanför terminalen in till Rönne. Vill man gå så är det ca 5 km in till centrum. Vi bodde på Radisson, flådigt men det var ont om hotellplatser på sommaren. Annars finns det gott om hotell inne i Rönne som är ytterst prisvärda, kolla till exempel Booking.com. Vill du ha en god öl så beställ in en Svaneke Classic på fat! :)

    Vi flög dit med UL. Då måste man söka tillstånd hos Dulfu.dk, se här: http://dulfu.dk/?pid=66

    Färdplan & flytväst krävs. Man lämnar lämpligen fäderneslandet vid Simrishamn och går mot inpasseringspunkten Hassle.

    Parkeringsavgift och startavgift för cirka ett dygn var 110 DKK. Det går bra att betala med kort. Man var mycket vänlig på flygplatsen och där fanns färdplaneringsdator m.m. fritt. Allt du kan behöva veta om flygplatsen finns här: http://www.slv.dk/Dokumenter/dscgi/ds.py/View/Collection-339

    Inalles kan jag bara rekommendera en tur dit!

    /hans
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Till skillnad från både TS och KSAB så har danska SLV begripit att säkerhetsinformation ska vara gratis! Man har en alldeles ypperlig VFR-guide fritt tillgänglig på nätet, med bla bättre info om Bornholm än vad jag länkade till ovan. Man har tom. lagt ut en 1:500000-karta fritt tillgänglig på nätet!

    http://www.slv.dk/Dokumenter/dsweb/View/Collection-96

    /hans
     
    • Gillar Gillar x 2
  4. control

    control Välkänd medlem

    Kan bara instämma i lovorden, ett trevligt ställe att flyga till och inga konstigheter.
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. lh

    lh Ny medlem

    Hej,

    Jag och min fru flög till Rönne i somras för en semester-weekend. Säve-Sturup-Rönne dit och Rönne-Säve hem. Flygningen var okomplicerad och resmålet mycket trevligt! Jag kommer helt säkert att flyga dit igen i framtiden. På flygplatsen i Rönne hade vi förbeställt en hyrbil (via Avis hemsida). Den kostade ca 1000 kr för ett dygn men med facit i hand skulle vi nog bokat den 2 dygn istället. 1 dygn var lite väl tajt för att ta sig runt ön och hinna stanna på alla ställen man ville. Jag gillade speciellt byarna längsmed norrsidan av ön, t.ex. Allinge och Gudhjem. Små idylliska byar utan alltför mycket turister. Dueodde, som ligger på den sydöstra spetsen av ön, får Du inte heller missa. En oändlig strand med jättefin sand. Perfekt för hela familjen en vacker och solig dag!

    Lycka till med planering och flygning! :)

    /lh
     
    • Gillar Gillar x 2
  6. Knorren

    Knorren Medlem

    Tack för svaren :)
    Blir helt klart en flygning dit här framöver då!
     
  7. korthoga

    korthoga Medlem

    Flög till Rönne i somras tillsammans med en instruktör och en annan elev. Det var våra 1.5 timmars navar. Jag flög dit och han flög hem. Mycket trevlig liten tur. Ängelholm-Landskrona-Sturup-Rönne. När vi låg över Skurup började vi stiga till FL75 och sen var det lugnt och stilla. Inte så mycket prat i radion och inte så mycket annat som stressade upp en som det var i Sverige med alla kontrollzoner och grejer.
    Vi stannade på flygplatsen i en timme där vi åt en burgare och sen samma runda hem igen.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Prahl

    Prahl Medlem

    Sightseeing tips. Missa inte nordspetsen med fästningen Hammershus (y) (Hammerodde på ICAO kartan), sen kan man gå kustvägen mot Hassle. Bornholm är en riktig pärla, trevlig personal på flygplatsen och billig landningsavgift.
     
    • Gillar Gillar x 3
  9. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Någon som varit där i närtid och har någon information att lägga till?
     
  10. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Det enda som har ändrats är såvitt jag vet att man har "automatiserat" betalningsrutinen när man ska lämna flygplatsen, nu sköts det tydligen med fax(!) och kortbetalning, tidigare träffade man personal när man skulle ut. Verkar funka fint fortfarande.
     
  11. Martin Skogh

    Martin Skogh Ny medlem

    Hej,

    En fråga ang. Rönne flygplats.
    Vid GA parkeringen, vad behöver man känna till för att ta sig in och ut på flygplatsen? Är det grind med kodlås eller liknande?
    Något annat man bör tänka på innan färd?

    /ms
     
  12. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Det är ju kontrollerad flygplats så när det är öppet är det öppet, när det är stängt och obemannat så är det kört. Ta med licens/körkort/pass när du lämnar flygplanet.
     
  13. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Så behöver det ju inte vara. Inte på t.ex. Västerås, Visby och Mariehamn för att bara nämna några.
     
  14. LuftensHjälte

    LuftensHjälte Ny medlem

    Det här låter spännande. Är det någon som flugit från Kallinge? Hur lång tid tar det?
     
  15. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Nä, ok, kommer man i kontakt med Bornholms flygklubb så är det möjligt att de kan hjälpa dig med in och utpassage utanför öppettiderna. Men hur det funkar har jag ingen aning om och nån annan får upplysa om det.

    När jag har varit där så har man gått via terminalen.
     
  16. johans

    johans Ny medlem

    Du kommer ut från flygplatsen på Bornholm genom en grind. Betala inne i terminalbyggnaden enligt självscanningsprincipen. Håller upp kvitto och certifikat under en kamera vid grinden och du är ute på GAparkeringen igen. Smidig flygplats.
     
    Senast redigerad: 16 Augusti 2017
  17. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Både Visby och Mariehamn har löst det med en grind med kodlås där koden är anslagen på airside. Ingen behöver hjälpa dig in eller ut. Samma sak gäller i Västerås för att komma mellan airside och klubbhuset. Däremot har jag inte koll på om hur man kommer in i klubbhuset från gatan när det är obemannat.

    Men det är klart att sådan vet man inte om utan vidare -- så ring till flygplatsen och fråga hur man gör!
     
  18. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Ja, en sak till, flyger du UL i Danmark så måste du söka tillstånd först, det gör du hos Dulfu.
     
  19. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Beror ju såklart på hur fort du flyger över marken (GS) vilket i sin tur beror på planets prestanda i gällande atmosfärsförhållanden (vilken TAS det kan nå) och vinden. Verkar vara runt 75 nautiska däremellan (mätte lite snabbt i Google maps) och många vanliga klubbkärror kan man räkna med 100 knop (nautiska miles per timma), så om det inte blåser riktigt orddentlig motvind bör man klara en flygning dit på under 1 timma (allt detta förutsätter att jag inte klantat till mig och tagit helt fel städer, misslyckats med mätningen eller konverteringen till NM eller något liknande).
     
  20. LuftensHjälte

    LuftensHjälte Ny medlem

    Jag mätte i all hast i Google Earth, det är runt 100 NM om man följer kusten till Simrishamn. Garanterat ett utflyktsmål när/om jag tar certet.
     
Laddar...

Dela sidan